2017.
scenario
i režija: Andrew Getty
uloge:
Frederick Koehler, Sean Patrick Flanery, Brianna Brown, Dina Meyer,
Michael Berryman
Hm...
Kako gledati na film čiji je reditelj umro dve godine pre nego što
je isti izašao? Na stranu partikularna ličnost autora i sumnja na
amaterizam (u pitanju je naslednik “starog novca” kojem je bila
opsesija snimiti horor-film, pa su ga takvog, bez trunke znanja o
zanatu, tehnici i tehnologiji, čerupali svi mogući saradnici), ali
dve godine u ladici su loš znak, a mrtav autor (bio je sklon
drogiranju) znači da je film na jedvite jade dovršio neko drugi (to
retko kad ispada dobro) i izbacio u žurbi balansirajući između
vremenske svežine bizarne priče i potencijalno kultnog statusa. E,
da, i same produkcija i post-produkcija uz pomoć štapa, kanapa i
nekoliko miliona dolara trajale su nečovečno dugo, sve skupa nekih
15 godina, što efektivno ubija svaku šansu na kladionici da The
Evil Within bude iole pristojan film.
Zapravo,
o The Evil Within, dakle kompletnoj produkciji od porađanja ideje,
preko neumerenog trošenja sredstava, pa do zastoja, ponovnih
pokretanja i montaže u kućnim uslovima, mogao bi se snimiti film,
tragikomedija, i taj film bi u rukama veštog autora mogao biti čak
i dobar. Slično važi i za biopic o Andrewu Gettyju, nasledniku iz
naftaške familije, zaljubljeniku u horor filmove, osetljivoj dušici
namučenoj košmarnim snovima i žestokom ovisniku koji je prerano
umro. I to je opet nešto za zabrinjavanje, slično kao kad novinar
postane vest. Naime, o snimanju pojedinih filmova se snimaju filmovi
tek ako dotični dobiju etiketu ukletog, a i kod biografskih filmova
je u fokusu ekscentričnost reditelja pre nego njihova stvaralčka
genijalnost. (Dokumentarac je već druga priča za koju sad nemamo ni
vremena ni prostora.)
Da
vidimo, dakle, na šta sve to liči... Uvod obećava, san u snu u snu
i tako dalje dok nam jedino narator može objasniti šta je san, a
šta java. U nekom od tih snova, ili možda na javi, kreatura zvana
Leš (Berryman) ulazi u telo našeg junaka tako što mu otkopča kožu
na leđima i uvuče se u njega kao u odelo. Dojmljivo, nema šta.
Isto važi i za snoliku scenu (scenu sna ili maglovitog sećanja) oko
hohštaplerskog zabavnog parka u kojem majka obučena kao Jackie O
vodi svog sina da bi se mulac osećao prevarenim u praznoj kući
strave.
I tu
otprilike sve što valja prestaje, a mi otkrivamo da je naš narator
zapravo retardirani momak Dennis (Koehler) i da naratorski, cool glas
zapravo nije njegov jer on, logično, govori kao retard, muca i ima
problema da sklopi rečenicu. O njemu se brine stariji brat John
(Flanery) koji kupuje vreme dok ne preuredi i ne proda kuću po
solidnoj ceni kako bi Dennisa strpao u bolji dom, a on možda
otperjao u bolji život sa svojom curom Lydijom (Meyer) koja, pak,
pizdi na Johna što jedino brine za brata, a nju nikako da zaprosi.
Istovremeno, John ide kod psihoterapeuta, u kuću mu dolazi socijalna
služba i još svašta nešto tematski i emocionalno na kursu između
socijalne drame i telenovele.
Što
se strave i užasa tiče, tu je Dennis. John je u njegovu sobu stavio
antikno ogledalo, naravno ukleto, i Dennisov odraz retardiranom
Dennisu daje retardirane, a opasne ideje. Tako naš retard prvo ubija
sitne životinje i uči se taksidermiji, da bi posle prešao na
ljude.
Tu
negde, na nekih sat vremena nisam mogao više da izdržim i izašao
sam sa projekcije na Grossmannu. Kako čitam po netu, posle tog
“geneza serijskog ubice a la Ed Gein” momenta odrađenog na
najpešačkiji i najkretenskiji mogući način, kroz
četrdesetominutni jebeni dijalog retarda sa svojim zlim odrazom,
stvari tek odlaze u vražju mater, dešavaju se obrati smišljeni od
strane lošeg pisca i na scenu stupaju efekti ovakvi i onakvi,
uglavnom potresno loši.
Do
tada, film je uspevao da se koliko-toliko izvuče na zgodne i
atraktivne vizuale, odnosno na poigravanje sa vizuelnim iluzijama.
Skeptik u meni nekako ne bi rekao da je Getty za to odgovoran.
Naprotiv, on je, nesrećnik, pokazivao sve simptome diletantizma:
gurao se ama baš u sve, retko se oslanjao na kreativne
profesionalce, nije znao da formuliše i ispriča priču, niti da
režira glumce čije su performanse ispod nivoa “naplata honorara”,
niti da diktira atmosferu i raspoloženje, a sve to je pokušavao i
pokušavao. U svojoj lošosti, The Evil Within nije čak ni
epski i ponosit kao The Room, već jednostavno brljav,
metiljav i dosadan. A to što mu se zbog pozadinskih okolnosti smeši
kultni status je zapravo manje važno.
No comments:
Post a Comment