2016.
režija:
Robert Zemeckis
scenario:
Steven Knight
uloge:
Brad Pitt, Marion Cotillard, August Deihl, Jared Harris, Lizzy
Caplan, Simon McBurney, Matthew Goode, Thierry Fremont
Prašina
koja se digla oko filma Allied je degutantna, ali to valjda
ide sa tabloidizacijom i trivijalizacijom medija kao takvih. Priča o
navodnoj tajnoj romansi između Brada Pitta i Marion Cotillard je
brzo poreknuta od strane glumaca, a ubrzo su i trač-mediji spustili
loptu. Francuska glumica nije sklona takvim ekscesima, ali njen
američki kolega jeste, uostalom ne bi mu bilo prvi put da zameni
svoju životnu partnerku sa onom koju je upravo upoznao na setu, pa
je i nekako logično da se mediji zagreju i tamo gde nema vatre.
To
povlačenje po medijima možda drži ime filma u kratkoročnoj
memoriji prosečnog konzumenta informacija, pa mu tako radi i nekakav
marketing, ali nisam siguran koliko je to produktivno. O samom filmu
se, naime, u tim napisima nije govorilo ništa drugo nego da je u
pitanju ljubavna priča smeštena u doba Drugog svetskog rata. Allied
je ipak mnogo više od toga, film zanimljiv za analizu po mnogim
pitanjima, od talenta ispred i iza kamere, pa do prilično unikatnog
iako ne uvek uspešnog spoja između retro ideja i modernih
tehnologija.
Zemeckis
je reditelj sa stilom, što demonstrira već u prvoj sceni padobranca
koji se lagano spušta u pustinju. Njega, ime mu je Max Vatan i
kanadski je obaveštajac / paravojnik, igra Brad Pitt. Max uspeva da
bude savršeno kamufliran, a opet elegentan, što je nužno za misiju
atentata na nemačkog ambasadora u okupiranom Maroku u jeku afričke
kampanje 1942. godine. Na misiji će mu pomoći jednako elegantna
pripadnica francuskog pokreta otpora, Marianne Beausejour (Cotillard)
koju prvi put vidimo par scena dalje u fantastičnoj ljubičastoj
haljini u ne manje impresivnom enterijeru finog restorana. Njih dvoje
za potrebe misije glume brak, a Brad Pitt sa svojim anti-talentom za
jezike pokušava da se proda kao Parižanin.
Već
u prvih nekoliko minuta filma Zemeckis je pokušao da se referira na
tri filma. Prva i osnovna ideja mu je bila napraviti ratni film sa
špijunažom, ljubavlju, moralnim dilemama i nemalo melodrame, i prva
asocijacija na to je legendarna Casablanca. Ne uspeva mu u
potpunosti i pored nešto snimanja na lokacijama i verno rekreirane
scenografije, ali vremena su se promenila. To i nije nužno loše jer
je moderni Hollywood liberalniji i prema seksu i prema psovanju, što
će Zemeckis iskoristiti u jednoj umerenoj meri.
Kad
smo kod Pitta, druga asocijacija, možda ne potpuno isplanirana, je
svakako Tarantinov ratno-eksploatacijski film Inglorious Basterds.
Pitt je ovde možda elegantan i coolerski nezainteresovan, ali njegov
ponekad “nahovani” francuski je tek za nijansu bolji od zavidnog
(ne)znanja italijanskog koje demonstrira u dve antologijske scene kod
Tarantina. Marion Cotillard koja mu je bila “coach” je svakako
bolja glumica nego što je učiteljica jezika / akcenta. Opet, kad
smo kod seksa i hemije, nije preterano čudno da se podigla medijska
prašina, iako su glumci profesionalci i vrlo dobro znaju odigrati
strast, ali situacija i sa zapletom i sa pozicioniranjem likova
pomalo podseća na Pitta i njegovu bivšu suprugu u njihovom prvom
zajedničkom filmu Mr and Mrs Smith, dok se replika o
brakovima sklopljenim na terenu može meta-filmski preneti i na
brakove sklopljene na snimanju, čemu je Pitt i inače sklon.
Bilo
kako bilo, fiktivni brak (u filmu, naravno) postaje pravi, začinjen
slatkom kćerkicom rođenom pod bombama u Londonu. Tu opet imamo
komad kreativne istorije (u marokanskom poglavlju je više na snazi
bila kreativna geografija: Casablanca nije ni blizu nekih peščanih
dina), naleti tih razmera su do 1943. već bili prestali, ali prilika
za dramu je neprocenjiva u inače usporenijem drugom činu koji se
bavi njihovim (relativno) idiličnim životom u predgrađu dok je Max
na kancelarijskoj dužnosti. U celom tom “settingu” ne vidim
previše smisla u tome da Max ima i sestru koja je lezbejka (Caplan)
i ne skida ruke sa svoje partnerke, osim možda šoka i poentiranja
kako u ratnom haosu neke pojave koje bi inače bile dočekane na nož
u konzervativnom društvu ipak prolaze ispod radara ma kako očite
bile.
Film
će, međutim, skrenuti potpuno u pravcu špijunskog trilera kada
Maxu njegovi nadređeni i kontra-špijuni prenesu sumnju da je
Marianne nacistički špijun koji njegove informacije prenosi
neprijatelju. On joj mora poturiti lažnu poruku da je ona prenese, a
ako to učini on je mora svojeručno likvidirati ili visiti na
vešalima kao izdajnik. Njega neće samo uhvatiti paranoja, već i
podela lojalnosti između žene koju voli i zemlje za koju se bori, a
kraj koji nam je iskusni scenarista Steven Knight (Eastern
Promises, Locke, serija Peaky Blinders) spremio
deluje melodramatično i potpuno off, ali je zapravo vrlo logičan i
radikalan je raskid sa praksom zašećerenih završetaka u ratnim
melodramama.
Iz
perspektive modernih filmova o Drugom svetskom ratu, Allied
deluje staromodno i naivno, što je donekle i bila namera autorskog
dvojca. Brad Pitt možda nije frajer kao Humphrey Bogart, ali stari
filmovi i njihovi glumci puno toga dobijaju i sa patinom vremena.
Marion Cotillard je, međutim, savršeno sposobna odigrati ulogu kao
diva iz klasičnog Hollywooda i eleganciji i misteriji dodati još i
topline. Uz savršeni produkcijski dizajn, scenografiju i kostim,
Allied prolazi kao posveta nekim boljim filmskim vremenima.
Problem
je, međutim, što se sve to već preselilo na jedan drugi format i
nestalo iz filmske umetnosti. Allied je, naime, savršeno
moguće zamisliti kao kompjutersku avanturu sa redom akcije, redom
infiltracije, redom logičkih zavrzlama i nekoliko misija koje treba
ispuniti koje nisu nužno vojničke. U čisto akcionim scenama to
posebno dolazi do izražaja sa kamerom koja naše junake hvata ili
iza leđa, sa primerene distance i malko s visine, ili zgodno sa
strane, kako je to već običaj u igricama.
Allied
je tako primer kompetentnog odglumljenog, zanatski solidnog i
impozantno dizajniranog filma koji dolazi toliko posle kraja
proverbijalnog banketa da ne može ni zagolicati intelekt ni pobuditi
dublje emocije.
No comments:
Post a Comment