kritika originalno objavljena na Monitoru:
2017.
scenario i režija: Edgar Wright
uloge: Ansel Elgort, Lilly James, Kevin Spacey,
Jamie Foxx, Jon Hamm, Eiza Gonzalez, Jon Bernthal, CJ Jones, Flea,
Walter Hill
Crveni Subaru, onakav kakvi se pojavljuju na
uličnim trkama, stoji ispred banke. Za volanom klinac, u ušima mu
slušalice, iz njih trešti muzika. Trudi se da bude manje upadljiv
(kao da je to moguće), ali ga ritam vuče. Međutim, kad iz banke
izleti ekipa koja je upravo digla gomilu love i uleti mu u auto,
klinac više ne deluje nimalo blentavo i naivno. Naprotiv, on je
profesionalac, vozač za beg, Baby Driver kojeg ne može zaustaviti
ni sva policija Atlante. Vežite se.
Baby Driver u
hrvatska kina dolazi tek krajem leta, (pret)premijerno je prikazan na
otvaranju Fantastic Zagreb Film Festivala i u svakom slučaju biće
jedan od većih hitova ove godine. Adrenalin koji on donosi efektima
napumpane “trkačke” franšize mogu samo da sanjaju. Ali tu nije
reč samo o adrenalinu, već i o humoru, unikatnoj autorskoj
fantaziji, stilu kakav se malo ko još danas usudi da isfura, ljubavi
i muzici. Baby Driver
je beskompromisan film i vožnja koja ostavlja bez daha.
Naravno, nakon prve scene koja bi se mogla naći i
u nekakvom Fast and Furious
filmu, treba se navići na svet filma kojim se junaci kreću, a koji
nije preterano sličan našem. Treba prihvatiti protagonistu, vozača
imena Baby (Engort) i dečijeg lica koji stalno sluša muziku, pleše
po ulici i gotovo nikad ne govori kao da je autističan (retardiran
nije jer ni u kom slučaju nije usporen, što će kasnije i
poentirati praveći remix od razgovora koji su njegov šef i ostatak
bande vodili). Treba prihvatiti da se krimosi oslovljavaju sa Buddy
(Hamm), Darling (Gonzalez), Bats (Foxx), Griff (Bernthal) i da im je
šef i zločinački super-um Doc kojeg, kako samo on ume, igra Kevin
Spacey od čijeg se “prijateljskog” i očinskog tona ledi krv u
žilama. Treba prihvatiti da je naš Baby siroče i da živi sa
starim, nepokretnim, gluhim Crncem koji ga je odgajio i da Docu
duguje uslugu, poslednji posao i onda je kraj, do sledećeg
poslednjeg posla.
No, već kod zaljubljivanja u konobaricu u
zalogajnici, Deboru (James), znamo na čemu smo. I Babyjeva
pričljivost i “barenje” u vešeraju uz Beckovu pesmu imaju
smisla. I rešenost da se konačno povuče dobija svoj smisao. I
sveprisutna muzika kojom Baby zagušuje svoj tinitus, posledicu
traume iz detinjstva, majčine smrti za volanom kojoj je on svedočio,
je sasvim pristojno objašnjenje. Jer se Baby
Driver, poput četrdesetak godina
starih filmova, kreće u svom, gotovo stripovskom fantazijskom svetu,
igra po svojim pravilima, angažira nas i drži zakovanima za ekran.
Pomislite na klasičnog Waltera Hilla (Driver
je prva asocijacija, ali se itekako oseti uticaj Streets
of Fire, pa i Warriors)
začinjenog sa ranim Tarantinom (Reservoir
Dogs), zrelim Michaelom Mannom (Heat)
i bezvremenskom Kathryn Bigelow (Point
Break) u sumanutom, a opet izuzetno
metodičnom miksu Edgara Wrighta. Britanski se autor proslavio sa
trilogijom samosvesnih, inteligentnih parodija (Shaun
of the Dead, Hot
Fuzz i The
World’s End), a u Americi se donekle
uspešno probio sa simpatičnom klinačkom komedijom Scott
Pilgrim vs the World. Možda je upravo
taj naslov dobra polazna osnova, s tim da je Baby
Driver još uvrnutiji, napetiji,
akcioniji i predstavlja još čistije filmsko zadovoljstvo.
Kako je u pitanju zapravo akcioni mjuzikl u kojem
likovi uglavnom ne pevaju (na sreću), ali se muzika čuje u skoro
svakom momentu kao svojevrsni soundtrack Babyjevog raspoloženja,
posebnu pažnju treba obratiti na ritmičnu montažu, do detalja
razrađenu koreografiju i impozantan dizajn zvuka. Ne samo da se
likovi njišu, kreću ili jurcaju u ritmu muzičke podloge, već i
pucnji iz vatrenog oružja prate ritam bubnjeva za maksimalan efekat.
Kada je o samoj muzičkoj podlozi reč, izbor pesama je izrazito
eklektičan i neverovatno cool. Tako ćemo, u zavisnosti od tona
scene, čuti nekakav motown hit, blues, prog rock, rap, alternativu,
pa i kičaste ljubavne komade Barryja Whitea, ali i Queenovu ne baš
tako hitičnu stvar Brighton Rock,
ultimativni vozački hit Radar Love
od Golden Earing i skoro celu pesmu Hocus
Pocus sastava Focus.
Naravno, u tako osebujnom filmu nije teško naći
ponešto što ne štima u potpunosti, recimo predvidljiv sled
događaja prema kraju i vrlo grubo skiciranu motivaciju likova za
svoje postupke, sa čim se glumci moraju snaći kako znaju i umeju.
To nije problem Kevinu Spaceyu koji u takvim ulogama uživa, ali
Jamie Foxx ponekad suviše odlazi u karikaturu, a Jon Hamm je sveden
na preteće prisustvo iako Wright ranije nagoveštava da njegov lik
ima više duše od toga. Takođe, Ansel Elgort sa svojim mladim,
nevinim licem više je “baby” nego što je “driver”, a i o
izboru muzike i verovatnoći da klinac sluša staru, cool muziku se
da raspravljati.
Ali to su sve uglavnom nebitni detalji koje je
moguće relativno lako objasniti (recimo da Baby sluša muziku koju
je slušala njegova pokojna majka) ili prosto zanemariti po načelu
cool fantazije (jer nova, preproducirana muzika nema ni izbliza
jednaku snagu, simboličku vrednost ili cool efekat kao oprobani
klasik). Ono što je bitno da je sa Baby
Driverom neminovna luda zabava. Samo
budite oprezni kada nakon odgledanog filma sednete za volan. Možete
dobiti neke čudne ideje.
No comments:
Post a Comment