2016.
scenario i režija: Niall McCann
Gradić Mauron u Bretanji verovatno neće ući u udžbenike
rock-istorije kao Woodstock ili otok Wight, ali je bio poprište
jednog izuzetno zanimljivog muzičkog događaja. Naime, 1997. godine
tamo su zajedno nastupala najveća imena glasgowske indie scene
uglavnom okupljena oko izdavačke kuće Chemikal Underground. Reč je
o sastavima The Delgados, Mogwai, Arab Strap, Bis, kantautoru RM
Hubertu i drugima, među kojima je bio i tada mlađahni Alex Kapranos
iz kasnije pop-rock senzacije Franz Ferdinand, tada sa grupom The
Karelia.
Izvođači i posetioci tvrde da je koncert bio legendaran i nakon
skoro 20 godina se vraćaju na mesto zločina, što svojom kamerom
beleži irski dokumentarista Niall McCann. On, pak, ima iskustva i sa
ljudskim pričama (An Exile Home in the Bronx tematizira irske
emigrante u New Yorku između integracije i želje da makar preko
sporta, irskog fudbala, održe vezu sa matičnom zemljom) i klasičnim
“rockumentarcem” (The Art Will Save the World je protret
britanskog alternativnog muzičkog autora Lukea Hainsa), pa ne treba
da čudi da je Lost in France pomalo od oba.
Sagovornici su izvođači koji su nastupali u Mauronu, neki od njih
sada velike zvezde, dok su se drugi povukli u mirnije živote. Svi se
oni rado upuštaju u reminiscencije na dane kada su bili mladi, kada
su se probijali i maštali o velikim uspesima, a koncert u Mauronu je
predstavljao krunu zajedništva jedne inače drugarske izdavačke
kuće. Sada su stariji i mudriji, ali ih to ne sprečava da budu
nostalgični, premda tu nema ni traga sentimentalnoj patetici koliko
može poslužiti kao primer kako se živi rock n roll. Problem je,
međutim, što su alkoholna isparenja na licu mesta i godine učinile
svoje, pa se pojedinci odlučuju da se vrate nazad i pokušaju
osvežiti sećanja.
Niall McCann je vrlo dobar slušalac koji svoje sagovornike pušta da
kažu svoje, da poentiraju, da se zezaju i da (ponovo) uspostave
dinamiku jedni sa drugima. Ostatak vremena on popunjava koncertnim
snimcima iz bliže i dalje prošlosti, arhivskim materijalom,
novinskim isečcima i iznad svega - muzikom koja je ujedno i fokalna
tačka filma.
Bilo bi, međutim, neozbiljno raditi film u kojem autorovi
sagovornici samo i isključivo trabunjaju o muzici i svom provodu dok
su bili na sceni. Ne, Lost in France će se dotaći i scene
kao takve, a glasgowska može poslužiti kao primer i za druge
srednje-velike gradove koji možda jednog dana postanu fokalne tačke
globalne kulture. Ono što se dogodilo u Glasgowu je bio sticaj
okolnosti deindustrijalizacije, rane faze džentrifikacije i
povoljnijih socijalno-ekonomskih uslova u laburističkoj “Cool
Britaniji” druge polovine 90-ih godina, pa su se momci i devojke
dohvatili gitara i razmišljali o umetnosti, a ne o egzistenciji. Uz
to će se kao tema ispostaviti i izdavaštvo, naročito ono
nezavisno, koje polako odumire u eri YouTube-a i sličnih servisa.
Na koncu, Lost in France zbog svoje muzike može da posluži
kao nešto što se pušta u pozadini, ali reč je o jednom pametno
složenom, angažirajućem dokumentarcu koji otvara interesantne teme
i uz to je čak i iskren, bez trunke foliranja. Eto prilike za
otkrivanje neke nove-stare muzike ili makar za podsećanje na neke
stare, dobre stvari koje nismo čuli dugo.
No comments:
Post a Comment