2017.
režija: Loredana Bianconi
Čak i ako, čisto za potrebe misaonog
eksperimenta, zanemarimo moralnu odbojnost fašizma i fokusiramo se
samo na njegove empirijske osobine i prakse, doći ćemo do zaključka
da je isti neodrživ na duge staze, pa bio taj famozni večni mir
nakon rata svih ratova nečije iskreno i tvrdo uverenje ili perfidna
konstrukcija. Neki će reći da su italijanski fašizam koji je
pokazivao ekonomske rezultate zakopali iredentisti i alijansa sa
Hitlerom, ali štos je u tome što su upravo te stvari fašizmu
inherentne. Ekonomski rezultati, dobri ili loši, tu su sekundarna
stvar: fašizam sanja imperiju i nosi se kao imperija čak i kad to
(više) nije, dok je iznutra, kao i svaki ne-demokratski sistem,
korumpiran i truo do srži.
Neka kao studija slučaja posluži italijanska
kolonijalna avantura u Africi, odnosno Etiopiji koja je između dva
rata okupirana i pripojena već postojećim kolonijama Libiji i
Somaliji. U tu avanturu su se upuštali mahom siromašni ljudi,
stručno osposobljeni ili ne, privučeni visokim platama i niskim
troškovima života, te obiljem posla kojeg je u Evropi manjkalo. I
na prvi pogled je taj državni projekat delovao kao održiv: uvozila
se hrana i odeća, gradila se infrastruktura, pazilo se i na
moralno-političku podobnost, ali i na zabavu i život u Etiopiji je
za Italijane tekao pod motom “work hard, party hard”. Čak su se
italijanski kolonisti manje rasistički ponašali od nekih drugih, pa
nije bilo pravih pobuna, već uglavnom sitnih incidenata. To je
trajalo dok nije počeo rat, Drugi svetski, te dok Britanci nisu
ekspresno umarširali u Etiopiju iz svojih kolonija u okruženju,
uspostavili svoju upravu i nesrećne italijanske civile koji su
ostali internirali u kampove u pustinji. Vojska se, kako to obično
biva, prva povukla.
Jedan od tih napuštenih, sažvakanih i
ispljunutih, zarobljenih ljudi bio je i autoričin dalji rođak kojeg
ona nikada nije upoznala i od koga su ostala samo pisma koja služe
kao primarni izvor materijala u njenom faktografski orijentiranom,
ali ipak liričnom filmskom prvencu. Na kraju saznajemo, rođak je
preživeo rat, pobegao iz zarobljeništva i nakon rada svojevoljno
ostao u Etiopiji, tamo se oženio i skrasio, ali drugi nisu bili te
sreće i izdržljivosti.
Loredana Bianconi je pažljivo sakupila pisma i
druga svedočanstva bivših kolonista i, u kombinaciji sa arhivskim
propagandnim filmovima i filmskim žurnalima, od tog materijala
sklapa sliku kolonizacije iznutra, iz perspektive onih koji su je
prošli. Iskustva su opet individualna, neko se izvukao na vreme sa
velikim novcem, neko nije, ali je tamo proveo najlepše godine svog
života, nekoga je kolonizacija kačila u mladosti, pa prema tom
periodu oseća nostalgiju, a neko je bio prevaren od početka.
I to je, da se ne zavaravamo, takođe ljudska
sudbina. Ti ljudi verovatno nisu bili fašisti čak i kad su se
takvima deklarirali, niti su bili eksploatatori, već naprosto ljudi
koji su se iz nekog ličnog izbora ili ne, upustili u kolonijalnu
avanturu želeći da, kao i svi ostali sebi osiguraju ili poprave
egzistenciju. Lako je prezreti neku pojavu poput fašizma ili
kolonijalizma, ali je opasno zbog toga mrzeti ljude. Treba razumeti,
reče jedan filozof koji je odrastao u koloniji u Africi.
No comments:
Post a Comment