2016.
scenario i režija: Martin Koolhoven
uloge: Dakota Fanning, Guy Pearce,
Emilia Jones, Kit Harrington, Carice van Houten, Paul Anderson, William
Houston, Carla Juri, Vera Vitali
Moramo priznati, Brimstone
je ambiciozan projekat, kao dno bunara crna i brutalna misterija smeštena u
graničarsko-western okruženje sa religioznim pod-tonovima i strukturirana u četiri
poglavlja nazvanih po biblijskim knjigama sa retrospektivnom konstrukcijom i u
trajanju od skoro dva i po sata. U pitanju je široka koprodukcija evropskih
fondova i američkih producentskih kuća sa internacionalnom glumačkom postavom
snimljena na lokacijama u nekoliko evropskih zemalja, od Španije do Austrije i
Mađarske koje vešto simuliraju različite western pejzaže i zbog toga izuzetno
vizuelno dojmljiva.
Nije čak ni problematično što je
osetno ambicija veća od autorskog umeća holandskog reditelja Martina Koolhovena
u njegovom internacionalnom debiju. Koolhoven, iako nije ni Tarantino (kao prvo
autorsko ime savremenih brutalnih westerna) ni, recimo, Leone (kojeg Tarantino
obilato citira u svoja poslednja dva filma), pa čak ni Verhoeven (da američkoj
publici proda ono što ona očekuje i ispod toga isfura svoju poentu ili
provokaciju), ipak je zanatski i drugačije pismen autor koji, uz određene
nedostatke, zna ispričati priču. Problem je u tome što je njegov stav
istovremeno moralno dubiozan i propovednički nadobudan, pa sva krv, nasilje,
fizička i moralna gadost prizora u najboljem slučaju služe kao šok radi šoka,
dok su u najgorem neka vrsta terapije i iživljavanje prilično bolesnih atavizama.
Priča počinje poglavljem nazvanim
Otkrovenje u kojem se nema seoska babica Liz (Fanning) nakon hrabre odluke koju
je donela sukobljava sa novim, fundamentalistički nastrojenim sveštenikom
(Pearce). Jasno, tu nije reč samo o religijskim uverenjima, pa čak ni o
manipulaciji uperenoj prema pastvi jer popove metode borbe i kazne ukazuju na
vrlo lične motive i razmirice.
Nakon otvorenog kraja skačemo na
drugo poglavlje, Izlazak, koje počinje sa tinejdžerkom Joannom (Jones) koja se
onesvešćuje u pustinji da bi bila pokupljena od strane migranata i prodata u
belo roblje Franku (Anderson) vlasniku kupleraja zvanog Pakao u pustinjskom,
rudarskom gradiću. Frank svojim posedom vlada gvozdenom rukom, a gradom uz pomoć
svog brata šerifa i pravila su jasna i tržišna. Kada se nakon serije
brutalnosti sa sporednim likovima kojima naša Joanna svedoči pojavljuje
sveštenik iz prve priče, postaje nam jasno kako je ona postala Liz i kako je
zanemela.
Treća priča, Postanje, vodi nas još
dalje u prošlost, u naseobinu holandskih religioznih migranata kojom upravlja
isti sveštenik koji se fizički iživljava na submisivnoj ženi (van Houten)
spremajući se da seksualno zlostavlja vlastitu kćer, trinaestogodišnju Joannu,
sve pravdajući iskrivljenim i iz konteksta istrgnutim citatima iz Biblije. Međutim,
pojava bandita (Harrington) koji utočište pronalazi u njihovoj štali uticaće na
to da se Joanna usprotivi ocu i postavi za sebe.
Ako zaboravimo na fetišizaciju
nasilja kojoj Koolhoven pribegava, ova tri poglavlja sama za sebe možemo tumačiti
kao šokantan triptih o mizoginiji sa feminističkom potkom o tome kako su
religija, kapitalizam i porodica psihološki i fizički zatvor za ženu i ubitačne
okolnosti za njenu samostalnost. Međutim, četvrta priča, zgodno nazvana Osveta,
koja se vremenski nastavlja na prvu, a naročito njen kraj u potpunosti ruše
takvu mogućnost. Ne samo da je Koolhovenov ton propovednički i religiozan na
liniji zakopčanog holandskog protestantizma (doduše osuđujući prema
fundamentalističkom sektašenju), nego on prema popu i njegovim postupcima
pokazuje ne baš zgodnu dozu razumevanja, što ceo film čini moralno škakljivim.
To možda ne bi bio problem da je Brimstone
nekakav maestralno urađen film, ali on to nije. U tom smislu, sve ono što
vidimo, dakle, sakaćenje, silovanje, klanje stoke i ljudi, treba izdržati (bez
ikakve indikacije užitka) u nimalo prijateljskom formatu i trajanju. Tu utehu
ne pružaju ni prilično poznati i provereni glumci s obe strane Atlantika jer im
iskrzana priča ne dozvoljava da likove razviju na pratljiv i smislen način.
Dakota Fanning je prilično ekspresivna u svom nemom izdanju, Emilia Jones ide
na efekat uništene nevinosti, a Guy Pearce za svoju zlokobnu pojavu koristi i
neku svoju verziju holandskog akcenta koja može i ne mora biti tačna, ali svejedno
deluje kao “gimmick”. U konačnici, Brimstone će zaintrigirati, ali neće
doneti ništa prijatno, a za svrhu onog neprijatnog jednostavno nije dovoljno
pametan film.
No comments:
Post a Comment