2016.
scenario i režija: Derek Cianfrance
(prema romanu M.L. Stedmana)
uloge: Michael Fassbender, Alicia
Vikander, Rachel Weisz, Florence Clery, Bryan Brown, Leon Ford
Zlatno pravilo melodrame glasi:
svaki trenutak sreće za glavne junake znači samo predah od sve gorih i nesreća.
Na stranu što je u slučaju ovog partikularnog filma trenutak njihove najveće
sreće zapravo kriminalne prirode i duboko nemoralan, što otežava i navijanje za
njihovu sreću. Na stranu i kraj koji po hollywoodskom receptu ne može biti logičan
i tragičan, već se mora gledaocima stvoriti iluzija da im se “isplati” pratiti
muke filmskih junaka.
The Light Between Oceans je,
i pored toga, film vredan pažnje. Prvo, za kormilom je Derek Cianfrance, autor
koji već sa Blue Valentine (2010) uspeo napraviti potpuno originalan,
iskren i ozbiljan ljubavni film koji tematizira neizbežni raspad veze, pa se
može očekivati da će i u okvirima kostimirane melodrame pronaći načina da
okrene stvari na svoju stranu. Drugo, Cianfrance je bez sumnje reditelj koji
vrlo dobro zna sa glumcima, što nije samo dokazao sa Blue Valentine,
nego i sa ambiciozno zamišljenim, ali pomalo banalno “hyperlinkanim” The
Place Beyond the Pines (2012), a ovde na raspolaganju ima izuzetno
atraktivan par, Michaela Fassbendera i Aliciu Vikander koji su, kako se to zna
desiti, na snimanju otpočeli svoju hollywoodsku romansu. Naravno, među njima je
sve prštalo od hemije.
Problem je, međutim, što Cianfrance
kao da ne veruje dovoljno u materijal koji ima pred sobom i u sposobnost
glumaca da ga sami iznesu, pa čini sve da gledaocima izazove emocije. Ako treba,
i na potpuno veštački način. Tako po pitanju kadriranja često preteruje sa
ekstremno krupnim kadrovima usmerenim često na lica glavnih glumaca koje, pak,
smenjuje sa lepim i poetičnim pejzažima koji se poigravaju sa prirodnom svetlošću
i sve to prati predominantnim, emotivno-manipulativnim soundtrackom u poslednje
vreme sveprisutnog Alexandrea Desplata. Kada bi njegovo prisustvo bilo za
nijansu ili dve diskretnije, The Light Between Oceans bi bio bolji film,
možda čak jedan od modernih romantičnih klasika.
Okvir za tragediju je tu već na početku
filma. Tom Sherbourne (Fassbender) je veteran Prvog svetskog rata kojeg more
misli o slučajnosti rasporeda života i smrti i koji za svoje psihičko stanje
lek traži u samoći i zato se javlja za posao svetioničara na otoku na razmeđi
okeana kakvih 100 milja od obale Australije. Njegovi planovi za samoću i
kontemplaciju su poremećeni kada upozna Isabel (Vikander), kćerku svog nadređenog,
devojku koja je u istom ratu izgubila dvojicu braće.
Uz Tomovo inicijalno opiranje, njih
dvoje će započeti vezu, prvo pismima, a onda će se i venčati, a Isabel će se
preseliti na otok. Međutim, prvi spontani pobačaj u trudnoći će je uzdrmati, a
drugi će je skoro dotući. Tada im se “osmehne sreća” da u čamcu na vesla nađu
mrtvog čoveka i još uvek živu bebu. Iako bi po pravilima Tom to morao
prijaviti, pa da policija potraži detetovu majku ili neku drugu rodbinu, na
Isabelin nagovor njih dvoje zakopavaju čoveka i dete odgajaju kao svoje. Međutim,
kada Tom upozna detetovu majku Hannu (Weisz) kao skrhanu udovicu, njegov osećaj
moralnosti neće izdržati da joj ne napiše pismo koje će pokrenuti istragu zbog
koje će Tomu i Isabel biti oduzeta mala Lucy, raspašće im se veza i pretiće im
zatvor zbog otmice deteta, a možda i ubistva koje će im biti prikačeno.
Problem je makar delom i u izvornom
materijalu odnosno slučajnosti sa kojom se događaji ređaju i povezuju.
Razumljivo, želja za nečim što ne možemo imati je jaka toliko da ćemo u određenoj
prilici zaboraviti na svoja etička načela. Druge stvari, one koje su toj
situaciji prethodile i one koje su iz nje proizašle, su, međutim, suviše
proizvoljne. Šta otac sa bebom radi van kuće po noći da bi ih napale siledžije,
poterale u barku i barkom na more? Zašto bi siledžije napale bebu ako imaju
problema sa ocem? Kako to da uticajni deda koji nije hteo ništa imati ni sa kćerkom,
ni sa zetom, ni sa unučetom, odjednom finansira istragu? Kako to da Isabel nije
drugu trudnoću pokušala isterati u civilizaciji, sa doktorom u blizini, umesto
na svetioniku usred mora? Nije li dete koje su dobili preveliko da bi prošlo
kao ranije rođeno? I kako to da se u relativno malom gradu Hannah i Isabel nisu
srele ranije kada već idu u istu (jedinu?) crkvu, na isto groblje i po istim
društvenim događajima?
Cianfrance je svestan materijala i činjenice
da ne sme petljati s njim previše, pa se zato fokusira na druge aspekte. Period
je pogođen sjajno, vizuali su impozantni, a glumci u vrlo dobrom izdanju.
Fassbender je predivno utišan, Alicia Vikander ekspresivna, a iz Rachel Weisz
je izvučen maksimum. Takođe, Bryan Brown kao njen otac i Leon Ford kao njen
pokojni muž prisutan u ukusno raspoređenim flashback momentima uspevaju da
odigraju pamtljive epizode. O rediteljevom sjajnom radu sa glumcima svedoči i
to da je četvorogodišnja Florence Clery koja igra devojčicu Grace, odnosno
Lucy, ujedno i simpatična i pršti od talenta i ne odlazi u krajnosti po pitanju
afektiranja, što inače deca-glumci imaju običaj.
To je dovoljno da The Light
Between Oceans bude film sa naznakom veličine i iskrenih emocija koja se
skrivaju ispod slojeva melodrame i ponekad širokopoteznih, a ponekad preterano
pipavih intervencija. Za instant-klasik ili remek-delo savremenog ljubavnog
filma ipak nije bilo realne šanse. Ni uz sav trud, reditelj Cianfrance,
Fassbender i ostatak glumačke ekipe nisu uspeli da se dovoljno izdignu iz
okvira predloška.
No comments:
Post a Comment