kritika originalno objavljena u DOP-u:
Da
vrhunski glumci mogu čak i od prosečnog materijala napraviti
bravuru, to je opštepoznata stvar. Solidni glumci isto tako mogu
podići bezvezan materijal na pristojan nivo. Ali šta ćemo kada
pred sobom imamo smeće od scenarija nastalo po groznog “young
adult” literarnoj konfekciji kao što je to Everything,
Everything? Dvoje mladih glumaca u glavnim ulogama su izuzetno
relaksirani i simpatični, ali ni oni ne mogu učiniti čudo pa da
film bude dobar ili makar solidan.
Istini
za volju, Stella Meghie u rediteljskoj fotelji uspeva da istera dva
hvalevredna štosa. Prvi je to da su naši Romeo i Julija međurasni
par, a da pritom njihova boja kože u celoj toj priči ne igra ama
baš nikakvu ulogu. Osim estetske, to jest. Crna devojka Maddy
(Amandla Stendberg) je uglavnom obučena u belo, dok beli momak Olly
(Nick Robinson) uglavnom fura crnu odeću, što čini zgodno
dizajniran kontrast oličen i u njihovim ličnostima (Maddy je
svetlija i radosnija ličnost, dok je Olly nešto mračniji, ali ne
dalje od crnog humora i tinejdžerske poze). Drugi vic je vešta
rediteljska vizuelizacija Maddyne mašte, odnosno scene internet
chata smeštene u njene arhitektonske modele, gde naše aktere prati
astronaut koji u tim modelima biblioteke i zalogajnice služi kao
ljudska figura. Možda je astronaut malo preočita simbolika i
indiskretan detalj, ali zar ne bi svako od nas voleo posetiti
“stylish” prostor podignut po modelu iz mašte?
Ključ
problema, pak, leži u scenariju, odnosno u izvornom romanu, odnosno
njegovom osnovnom “gimmicku” i bednom i bedno izvedenom obratu na
kraju. Poenta cele priče i zabranjenosti njihove ljubavi je to da je
naša Maddy ozbiljno bolesna, odnosno da pati od SCID-a (težak
poremećaj imunog sistema), pa živi pod staklenim zvonom jer je čak
i kratak boravak na otvorenom i među ljudima može ubiti. Zbog toga
je njen svet kombinacija prostrane kuće sa velikim prozorima svuda
okolo, interneta i mašte. Zbog toga je i njihova ljubav zabranjena,
a usled svoje zabranjenosti tako privlačna.
“Plakalice”
sa umirućim, teško bolesnim ili makar problematičnim tinejdžerima
nisu ništa novo, naprotiv. Još od The Fault in Our Stars se
smatraju potencijalnim mega-hitom na kino-blagajnama, pa se zato
snimaju svake godine i plasiraju u sezoni proleće-leto, jerbo nema
hita dok oko ne zasuzi, a kad će pre zasuziti nego na simpatičnu, a
bolesnu dečicu koja ne mogu ono što mi možemo ili smo makar mogli
u vremena ona kad smo bili mladi, lepi i naročito vitki. Kada se
urade kako treba i začine sa potrebnom dozom humora i autoironije od
strane tih istih tinejdžera, to može biti nekako privlačno ili
makar probavljivo. Problem je kada sve deluje veštački i to odmah i
kada na svom putu počinje da se svađa sa elementarnom logikom.
(Ako
vam još nisam dovoljno ogadio film, savetujem vam da preskočite
sledeći pasus, jer slede SPOILERI!)
Recimo,
razumemo zašto joj je kontakt dozvoljen sa majkom i medicinskom
sestrom, jer neko mora da pazi na nju. Dobijamo objašnjenje zašto
je dopušteno i kćeri te iste medicinske sestre da uđe u kuću: ona
se mora detaljno dekontaminirati. Znamo da je oca i brata izgubila
toliko davno da ih se praktički i ne seća, ali nigde ne čujemo
ništa o babama, dedama, tetkama, stričevima, rođacima ili nekim
eventualnim drugarima koji bi se mogli isto tako dekontaminirati na
ulasku u kuću. Nadalje, kako to da nije poželela da čuje neki
koncert uživo, da vidi film na velikom platnu, da ode u teatar, kako
se nije zaljubila u nekog sportistu, glumca iz “young adult”
franšize ili lidera boy banda za kojeg je čula na internetu, pa
skuplja njegove slike, nego tu čast da dirne u njeno srce ima dečko
iz komšiluka čija je soba zgodno postavljena preko puta njene?
Usput, jasno nam je kako nije teško naručiti / smuljati za kreditnu
karticu, ali kako se naša cura može ukrcati na avion bez
dokumenata? Uostalom, jednom kad iskusi pravi život ona vrlo brzo
počinje da se snalazi u njemu, kao da nije odrasla pod staklenim
zvonom. Onda se, valjda, nemamo šta čuditi kad ona istog dana kad
prvi put vidi more i nauči plivati (na dugačkom štapu, ali hajde),
ona bez straha skače sa stene u vodu, a sutradan je, naravno, voze u
ambulantnim kolima i život joj visi o koncu.
Naravno,
kao što to uvek biva kad forma postane bitnija od sadržine, tako
Everything, Everything prestaje biti interesantan osim u
ironičnom, zezalačkom ključu. Iako se mladi glumci trude, imaju
hemije i izuzetno su slatki zajedno, materijal je toliko loš da ih
vuče dole. Opet, u zezanju je spas: na projekciji koju sam posetio
publika je aplaudirala na prvi poljubac. Nije to znak derta ili
nedostatka kino-odgoja, to je bila instinktivna ironijska reakcija na
rigidnu, artificijelnu šprancu.
No comments:
Post a Comment