2016.
autor:
Jim Jarmusch
Gimme
Danger počinje izjavom Jima Jarmuscha, inače pasioniranog
audiofila i, uporedo sa rediteljskim poslom, muzičara i kompozitora,
kako su The Stooges najbolji sastav ikada. Izjave tog tipa su po
poravilu klinačke i neozbiljne, ali determinacija iza njih, naročito
kad ih izgovori odrastao i ozbiljan čovek, govore ponešto o muzici
narečenog sastava: stvar je takva kakva je, uzmi ili ostavi.
Uostalom, to je stav koji su The Stooges demonstrirali u svojoj
muzici, a Jarmusch u svojim filmovima.
Ujedno,
to je i jedina Jarmuschovo direktna izjava u filmu pre nego što
prepusti reč svom glavnom sagovorniku i prijatelju Jimu Osterbergu
poznatijem kao Iggy Pop. Iggy je, pak, magnetičan kao i njegova
scenska persona, detinje iskren (kada govori o svojim tinejdžerskim
godinama i nimalo rokerski savršenom odnosu sa roditeljima sa kojima
je živeo u prikolici ili kada se pozove na svoje pop-kulturne uzore,
dečiji televizijski program, oštar humor i hollywoodske trash
spektakle), elokventan (uprkos zamuckivanju), lucidan i apsolutno
sposoban da ispriča priču o The Stooges. Naravno, pridružiće mu
se i kolege i prijatelji, braća Asheton i James Williamson, menadžer
Danny Fields koji je otkrio njihov potencijal i nekoliko muzičara
koji su prodefilovali kroz grupu i kroz “komunu”, kako kaže
Iggy.
Biće
tu reči o korenima u tinejdžerskim sastavima Ann Arbora u državi
Michigan, o razlozima za uvrnuto i ponekad provokativno oblačenje
(Ron Asheton se često kitio nacističkom memorabilijom koju mu je
otac, vojni veteran, donosio sa putovanja i kaže da to nema veze sa
politikom), o apolitičnom komunizmu koji su Iggy i društvo
prakticirali deleći novac, alkohol i drogu, o uzorima na crnačkoj,
čikaškoj blues sceni, o kreativnim savetima i bodrenju od strane
Nico (Velvet Underground), o scenskom nastupu, plesu i izumu “stage
divinga” i, pre svega, o muzici i unutarnjoj dinamici u grupi i na
sceni. Jarmusch to ilustrira pomalo očitim arhivskim materijalom
koji se smenjuje sa “talking heads” osnovom filma, karticama
teksta sa prilično cool grafikom i detinjastim animacijama, što
Gimme Danger čini elementarno interesantnim filmom.
Ono
što će promaći početnicima, pravi fanovi, pa čak i regularni
poznavaoci će osetiti: u filmu se vrlo malo govori o ekscesnosti The
Stooges i ona se svodi ili na improvizaciju i provokaciju ili na
uticaj droge. Za kritički i komercijalni neuspeh tri objavljena
albuma objašnjenje se nudi u činjenici da su The Stooges bili
prilično avangardni i da je malo ko to razumeo na pravi način, te
da su bili nespremni na kompromise. Iggy će mudro oćutati svoju
solo-karijeru koja mu je donela komercijalnu dobit i u kojoj je bilo
i kompromisa sa željama publike, tržišta i producenata, ali će
zato insistirati na tome da su hippie 60-te sa svim svojim odjecima
bile predvidljivo režirani industrijski proizvod.
Međutim,
u oči upada koliko je Gimme Danger u suštini predvidljiv,
skoro pa mainstream dokumentarac pogodan čak i za televiziju.
Naravno, pregledan je, što mu je kvalitet, ali od prilično
filozofski nastrojenog i kompromisu nesklonog reditelja, pritom i
fana određene muzike, očekivao se luđi, uvrnutiji, maničniji film
o sastavu koji je po svom ludilu, maničnoj energiji i
nepredvidljivosti bio poznat. Ali, nije li to takođe poigravanje sa
našim očekivanjima ili čak subverzija: “straight” dokumentarac
nismo očekivali ni od autora ni od subjekta.
No comments:
Post a Comment