2017.
režija:
Ry Russo-Young
scenario:
Maria Maggenti (prema romanu Lauren Oliver)
uloge:
Zoey Deutch, Halston Sage, Cynthy Wu, Medalion Rahimi, Logan Miller,
Kyan Lawley, Elena Kampouris, Jennifer Beals, Erica Tremblay
Groundhog
Day je toliko legendaran film da je njegov naslov postao
žargonski idiom. Premisa i struktura koja iz nje proizilazi su
genijalne: nadrkani voditelj vremenske prognoze ponavlja jedan te
isti dan dok ne nauči kako da bude bolja osoba. Ideja da neko stalno
preživljava isti dan je korištena i nebrojeno puta posle toga na
filmu i na televiziji, o kompjuterskim igricama za koje je dušu dala
da i ne govorimo, najzabavnije u SF-akcionom ključu u filmovima
Source Code i Edge of Tomorrow koji, istina, jako
podsećaju na igrice i u kojima nije toliko cilj postati bolja osoba
nego obaviti misiju.
Šta
nam onda donosi Before I Fall? U suštini, povratak korenima,
samo što umesto sredovečnog drkoša imamo srednjoškolsku kučku
koja mora otkriti kako postati bolja osoba. Ton je takođe drastično
drugačiji, pa umesto komičnog imamo nasmrt ozbiljni kako i priliči
“young adult” romanima. E, da, i njoj je to poslednji dan života,
ona gine. Nije spoiler jer ne gine na kraju (mislim, gine, ali to
nije sad bitno), već to saznajemo u uvodnom monologu.
Ona
je Samantha (Deutch) i poslednji dan njenog života je tzv. Cupid
Day, okrutni srednjoškolski običaj merenja “u koga je veći”,
odnosno ko je popularniji tako što se simpatijama poklanjaju ruže
sa pratećim karticama. Samantha nema zašto da brine, ona je deo
popularne klike zajedno sa alfa-kučkom Lindsay (Sage), te dronovima
Ally (Wu) i Elodie (Rahimi). One uživaju u vršnjačkom nasilju nad
razrednom lezbejkom i naročito nad čudakinjom Juliet (Kampouris) za
koju otkrivamo da ima artističkih sklonosti. Štreber Kent (Miller)
je već duže vremena ne tako tajno zaljubljen u Samanthu i
organizuje žurku u svojoj vili na kojoj ona planira da izgubi
nevinost sa svojim plitkoumnim, popularnim dečkom Robom (Lawley). Na
žurku će banuti i luda Juliet, napraviti scenu kučkama, a potom će
se odvesti i na putu kući doživeti saobraćajku. Samantha će se
probuditi u istom danu i proživeti ga ponovo...
Prvotnu
nevericu će zameniti frustracija i ljutnja, da bi potom naša
junakinja pokušala da promeni poneki detalj u tom danu, bez uspeha.
Znači, i kad zajebe žurku (ili čak i školu), pa preživi, ona će
se sutradan probuditi u istom danu. Nije štos ni da svima kaže šta
im sleduje, niti da se prepusti hedonizmu ili porodičnim
vrednostima, pa ni da zameni tupsona za štrebera. Nekako nam je
jasno da je ključ Juliet i odnos bičarki do nje, a jedini put je
onaj neo-kvekerski: širimo mir i dobro i sva ta sranja.
Struktura
je takva kakva je, znamo pravila igre, ali problem nastaje u tome što
postoji samo jedan ishod i mi ga znamo od početka. Naravno, ozbiljan
ton i u suštini potpuno bespredmetna pitanja (jednom kad izađete iz
srednje škole, to jest) nekako dolaze sa teritorijom “young adult”
romana, kao i tipski likovi. Pozitivno je što film izbacuje odrasle,
Samanthina majka (Beals) je jedini lik koji u pojedinim “loopovima”
ima nekakvu funkciju, otac je pasivan, a profesor istorije koji
predaje mit o Sizifu je nešto između neuspele šale i nacrtane
simbolike za debile.
Ali
zašto alfa-kučka ima skrivenih privatnih problema, a beta-kučke je
samo prate kroz film bez i najmanje indicije ličnosti? Zašto
originalni dečko mora da bude glup kao noć? Zašto je štreber
toliko smotan? Zašto ludači piše na čelu da je neshvaćena i
povređena? I zašto su svi, uključujući i našu Samanthu tako
jebeno dvodimenzionalni likovi? Na ta pitanja nećemo dobiti odgovor
dalje od “pravila žanra”. Glumci se sa svoje strane trude da to
ispeglaju, Zoey Deutch je prilično uverljiva u ispitivanju svoje
duše, Logan Miller uspeva da uspostavi odnos sa svojim likom, a
Halston Sage uspeva da makar nominalno ostavi utisak sa lažno
mesnatim likom koji igra, ali ni to nije dovoljno da prevlada
tipskost.
Pravi
problemi nastupaju tek na tehničkom polju. Čak i kad nesuptilnost
scenariju i režiji svalimo na izvorni roman (intuicija mi govori da
nećemo pogrešiti), neki drugi propusti su kardinalni. Fotografija
uglavnom u kišno-plavkastim tonovima je neinventivna, a brdovite
lokacije Britanske Kolumbije koja glumi severno-pacifičku regiju SAD
uglavnom neiskorištene osim za par panorama bez značaja za priču
koja se isto tako mogla odvijati u bilo kom predgrađu nastanjenom
prebogatim klincima i klinkama koje ne muče druge brige osim
kučketanja. Najslabiji aspekt je, ipak, ton: dokle će više muzika
“diktirati emocije” na taj način da se ne čuje navodno bitan
dijalog ispod nje?
Čini
se da je, i pored solidnih kritika u američkim medijima i
distribuciji koja se nakon premijere na Sundance Festivalu preselila
u hollywoodsku ligu, Before I Fall film za preskok. Ne samo da
ne donosi ništa novo na bilo kom planu, već i to što radi, radi
ofrlje, bez strasti ili čak elementarnog interesa, tehnički
pogrešno i filmski beznačajno.
No comments:
Post a Comment