kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija: Jonathan Teplitzky
scenario: Alex von Tunzelmann
uloge: Brian Cox, Miranda
Richardson, John Slattery, Julian Wadham, Richard Durden, James Purefoy, Danny
Webb, Ella Purnell
Sir Winston Churchill je uglavnom
vodio život kakav je hteo, zaliven viskijem i nadimljen cigarama, vodio partiju
do svoje 80. godine, pisao memoare za koje je dobio Nobelovu nagradu, napisao i
održao neke od najsnažnijih govora u istoriji, bavio se ključnim političkim
pitanjima i vodio zemlju u najtežim trenucima Drugog svetskog rata. Osim najvećeg
sukoba u istoriji čovečanstva, Churchill je svedočio i drugim ratovima i iz
njih (valjda) izvukao pouku. Pitanje glasi: može li se suština takve ogromne
istorijske ličnosti stisnuti u samo tri dana života, možda krucijalan, ali
svejedno uzak vremenski okvir?
Reditelj Jonathan Teplitzky (The
Railway Man) i scenarista, inače istoričar po struci, Alex von Tunzelmann to
svakako pokušavaju. Reč je tu o tri dana početkom juna 1944. godine, neposredno
pred pokretanje operacije Overlord, odnosno iskrcavanja u Normandiji. Churchill
(Cox) se takvom tipu invazije protivi, smatrajući je rizičnom, poučen
iskustvima iz Prvog svetskog rata i katastrofe na Galipolju za koju sam snosi
odgovornost. Međutim, vremena su se promenila, tehnologija je uznapredovala,
teritorija se više ne može braniti rovovima, a to su shvatili vođe operacije,
general Eisenhower (Slattery) i feldmaršal Montgomery (Wadham), ali ne i
“buldog” britanske političke scene koji se u toj situaciji oseća odbačenim i
pada u depresiju.
Iz nje je ne može izvući ni žena
Clementine (Richardson), iako pokušava iz sve snage, ni prijatelj, nekadašnji
ratni protivnik, južnoaftički premijer Smuts (Durden), pa čak ni kralj George
VI (Purefoy). Churchill bi rado zaustavio operaciju, smislio alternativu, makar
je odložio, a ako ni to ne uspe, makar bio na licu mesta umesto da sedi u
Londonu i piše govore, što bi mu zapravo bio i posao. Zato će očajavati, vikati
na sekretaricu (Purnell) koju je pre toga najtoplije moguće pozdravio, biti
pijan u vreme doručka i kršiti sve sa stola kada ga izda snaga u rukama. Je li
to pokušaj revizije naše percepcije o jednom velikanu ili je to možda uvid u
onu drugu, skrivenu, tako ljudski slabu stranu ličnosti, onu koju nagriza klinička
depresija, starost, nemoć i sujeta?
Posao filmaša, kao ni kritičara,
nije posao istoričara ili geografa koji proverava činjenice, pa tako nije neki
problem što je film sniman u Škotskoj umesto u Engleskoj i što je ono malo
Londona što vidimo zapravo ne baš kvalitetno ušminkani Edinbourgh. Isto tako je
moguće realno vreme sabiti u filmsko od tri dana do operacije radi povećanja napetosti
ili kraljevo pismo ili dva pretvoriti u emotivan govor. Problem je, međutim,
što se narušavanjem tih istorijskih činjenica narušava kredibilitet ličnosti
koju se portretira, pa film postaje i ostaje lažnjak. Jer koliko god da je
tvrdoglav i sujetan bio i koliko god se protivio operaciji koji mesec ili
godinu ranije, Winston Churchill nije bio glupak da operaciju o čijem uspehu
ovisi budućnost sveta ruši kada je sve već isplanirano, tri dana ranije, samo
zato što vuče traume iz prethodnog rata ili zato što nije bio uključen u
planiranje.
Za pohvalu je, međutim, kako
naslovnog junaka igra Brian Cox, kompletno ulazeći u ulogu i “skidajući” i
karakterističan stav i hod i deklamatorni ton glasa, a opet ostavljajući
prostora i za sujetu, ranjivost i staračku ćudljivost. U zajedničkim scenama mu
sjajno pariraju velika glumica Miranda Richardson u jednoj od svojih boljih
uloga u karijeri, James Purefoy kao u poslednje vreme često portretirani kralj
George VI i Richard Durden kao onaj jedan jedini čovek koji sujetnom lideru sme
otvoreno prigovoriti. U tom odnosu snaga nisu dovoljno iskorišteni Julian
Wadham i John Slattery kao Montgomery i Eisenhower koji su svedeni na vojničke
stereotipe, malo preke naravi i puno arogancije prema “senilnom starcu”.
Čini se ipak da je i pored svega
ključan promašaj onaj vezan za format. Razumljivo, u pitanju je relativno
skromna produkcija, bez masovki i prepoznatljivih istorijskih lokacija (ali
svejedno sa par upečatljivih, ukusnih pejzaža), pa se prosede uglavnom svodi na
razgovore između likova u enterijerima. Problem je što bi to bolje izgledalo u
teatru nego na filmu. Teatralnost u govoru i naročito napisanim replikama bi
došla kao prirodna stvar i nivo iluzije bi bio veći tako da vremenski okvir i
njegovo pozicioniranje ne bi bili od presudnog značaja. Dodatno, mogle bi se
mirne duše izbeći okvirne, snolike scene koje se ne uklapaju sa ostatkom filma,
kao i intervencije u tekstu namenjene uglavnom plasiranju belodanih istorijskih
činjenica, a i kliše po kojem će velikoj istorijskoj ličnosti u ključnom
trenutku oči otvoriti neko sasvim običan, u ovom slučaju sekretarica, možda ne
bi bio toliko providan.
Ovako, Churchill ostaje osrednji
film razapet između do pola ispunjene ambicije da se na ratnog premijera baci
novi svetlo koje neće biti na liniji epskih hvalospeva i još ređe uspelih
intervencija i manipulacija standardnih za žanr biografskog filma.
No comments:
Post a Comment