kritika originalno objavljena na DOP-u
Za
svojih preko 70 godina postojanja u stripovskom svetu Wonder Woman
je preživela svašta: nekoliko estetskih intervencija, promena
pozadinskih priča, delova svog identiteta i temeljnih “reboota”
univerzuma, da ne govorimo o borbi sa nacistima, super-zlikovcima,
svemirskim i inim ološem da bi ostala ikona feminizma i ženskog
principa kao jedne od odlika slobodnog sveta. Za to vreme imala je
svoju televizijsku seriju 70-ih godina prošlog stoleća, nekoliko
studentskih filmova i pojavljivala se kao epizodni lik u manje ili
više opskurnom filmskom i televizijskom materijalu koji je nastao iz
sveta stripa, ali do sada nije imala svoj hollywoodski film.
Ako
ćemo pravo, film Wonder Woman nije mogao doći u boljem
trenutku za studio Warner koji drži prava na prošireni svet DC
Comicsa. Ovaj je studio sa jednim od potpisnih DC likova, Batmanom
(prema autorskoj viziji Christophera Nolana), na vreme uskočio
na vlak “dark & gritty” super-herojskih kino-hitova sa
prenesenim značenjem koji nisu više bili samo laka zabava za
tamanjenje kokica, ali nije uspeo da isprati Marvelov tempo sa
franšiznim filmovima i TV serijama koje pokrivaju ceo stripovski
univerzum. Novi Superman (Man of Steel) je podbacio, uvođenje
novog Batmana u Batman v Superman: Dawn of Justice je
rezultiralo predugim, dosadnjikavim i šupljim filmom koji je živnuo
tek pred sam kraj sa premijernim pojavljivanjem Wonder Woman, a
Suicide Squad koji prati bandu zlikovaca na posebnoj misiji
je, iako je u pitanju vrlo dobra ideja, bio zbrljan film. Na Wonder
Woman je stajao teret cele franšize i finansijski ogromnog
poslovnog poduhvata i za sada je opasnost za DC i Warner otklonjena.
Iako,
da se ne lažemo, Wonder Woman ne pomera granice i ne iskače
iz okvira super-herojskog “blockbustera”, u pitanju je više nego
solidan film “origins story” sorte: zanatski dorađen, nabijen
akcijom, napet i pregledan dovoljno da nam drži pažnju u formatu
skoro dva i po sata. Čak se i portivrečnosti i zjapeće logičke
rupe u scenariju mogu otpisati kao nešto što dolazi direktno iz
stripovskih korena i zapravo ne ometa puno kino-doživljaj presudno
određen elaboriranim akcionim scenama, dojmljivim efektima,
dostojnim negativcima i zabavnim pozitivcima.
Okvir
filma je zapravo prepiska naslovne junakinje svetovnog imena Diana
koju igra Gal Gadot sa milijarderom Bruceom Wayneom (kojeg ne
vidimo u kadru) oko stare fotografije na kojoj je kostimirana
super-heroina u šarenom društvu diverzanata iz Prvog svetskog rata.
To nas vodi u priču o njenom mitološkom poreklu, zaštićenom
životu na rajskom otoku sa ostalim Amazonkama, dolasku prvog
muškarca, američkog pilota i špijuna Stevea Trevora (Chris
Pine) u njihov svet i njenoj prvoj avanturi odlaska u naš svet
koji ona naziva muškim. Vreme je ratno, nemački general Ludendorff
(Danny Huston) čeka oružje za konačnu pobedu koje će mu
isporučiti Dr Maru, iliti Dr Poison (Elena Anaya), Diana iza
toga vidi uticaj svog mitskog neprijatelja Aresa, te zajedno sa
Steveom mora prvo prevladati birokratske prepreke u Londonu i sa
grupom očajnika i plaćenika se zaputiti u Belgiju gde se skriva
Ludendorffovo tajno postrojenje.
Red
akcije, red razgovora ozbiljnih i komičnih (društvo koje čine
arapski nesuđeni glumac i majstor prerušavanja, škotski
snajperista sa PTSP-om i proterani Indijanac – krijumčar na
ničijoj zemlji je izuzetno koloritno), red ljubavi koja se razvija
između Diane i Stevea, i eto nas već kod finalne borbe koja je
možda “dignuta” iz drugog filma, ali svejedno nije nimalo
dosadna. Sve to vreme naš pogled je fiksiran na izraelsku manekenku
i, hm, glumicu Gal Gadot koja je dovoljno gipka i atletična
da bi bila akciona heroina, što se vidi još u ranim scenama na
otoku sa drugim Amazonkama, između ostalih i majkom-kraljicom
Hippolytom (Connie Nielsen) i tetom-ratnicom Antiope (Robin
Wright), a kulminira negde na sredini filma u sekvenci koja
počinje jurišem pod paljbom da bi se završila rušenjem crkvenog
zvonika u kojem je mitraljesko gnezdo. Međutim, njen prilično loš
engleski i katastrofalan “line delivery” koji može da iznervira
na početku kasnije dobija jedan sasvim nov smisao: kao pala s Marsa
u moderni svet koji naziva muškim, Diana se oseća izgubljeno, a Gal
Gadot svesno ili slučajno to dovodi do granica komičnog
socijalnog autizma i u tom smislu su scene u Londonu sa Steveom,
njegovom sekretaricom Ettom (Lucy Davies) i direktno
nadređenim Sir Patrickom (David Thewlis) pravo blago u
pogledu humora.
Ostaje
pitanje feminizma kao suštinsko za stripovski lik i film koji se
zove Wonder Woman. Film u režiji Patty Jenkins koja
iza sebe ima nagrađivanu biografsku dramu Monster nije
nikakav manifest ni gromoglasna izjava, ali je linija diskretno
povučena kroz ceo film. Ideja da se vreme radnje prebaci iz Drugog
svetskog rata (kako je u stripovima) na Prvi značajna je zbog
sufražetskog pokreta koji je tada bio aktivan, pa je i reakcija
parlamentaraca, sve samih muškaraca, kada Diana zaluta u salu usred
sednice, tragikomični podsednik na vremena prošla. Wonder Woman
ostaje feministica starog kova, ona koja rešava stvar kad muškarci
zataje i ne gnjavi mnogo jer bi više od toga verovatno bilo odveć
rizično za publiku. Film isto tako – spasava franšizu nakon
serije promašaja i brljotina, ali o nekoj vrsnoj umetnosti tu nema
ni govora.
No comments:
Post a Comment