kritika objavljena na DOP-u:
Fakat nije loše pitanje kako bismo
nekome “palom s Marsa” objasnili suštinu Zemlje i ljudi, kultivacije,
civilizacije, čovečanstva... Čak to nije ništa naročito novo, bilo je pokušaja
i ranije, filmskih i televizijskih, analitičnih ili toplih, pametnih ili
tupavih, ozbiljnih ili zabavnih, manje ili više uspešnih. Na pamet mi pada
legendarni sitcom iz 90-ih, 3rd Rock from the Sun kao primer komično-slatkaste
serije o porodici vanzemaljskih istraživača koja zapravo više govori o ljudima
kao vrsti i logici iza njihovog običajnog ponašanja.
U tom smislu interplanetarna
teen-romansa The Space Between Us postavlja legitimnu, čak intrigantnu temu o
težnjama momka (ne vanzemaljca) rođenog na Marsu (u naučno-istraživačkoj
koloniji) koje ima prema Zemlji i zemaljskim iskustvima i zadovoljstvima,
njegovoj misiji da se uživo upozna sa devojkom sa kojom ima chat seanse (očito
na Marsu imaju internet) toliko da čak prolazi i otrcani “gimmick” nepoznatog
oca kojeg momak traži. Problematično je, međutim, skoro sve drugo vezano za
film, od oslanjanja na kliše za klišeom, neveštog poigravanja sa patetikom u
kojem se uvek završava sa one strane tanke linije, idiotskog obrata pred kraj,
drugog “gimmicka” vremena koje ističe, sve do namerno kretenskog pristupa naučnim
činjenicama i zjapećih logičkih rupa koje se svako malo otvaraju.
Krenimo redom. Javno-privatno
partnerstvo između NASA-e i privatne firme koju vodi Nathaniel (Gary Oldman
sklon stravičnom preglumljivanju i afektiranju) urodilo je plodom u vidu prve
ljudske istraživačke stanice na “crvenoj planeti” gde treba “samo dodati vode”
da bi život bio održiv. Međutim, glavnoj astronautkinji (Janet Montgomery) se
tek na putu konstatira trudnoća, ona rodi dečaka na Marsu i umre na porođaju
jer izgleda da će ljudska vrsta pre postaviti koloniju na Marsu negoli imati
stoprocentni uspeh glede preživljavanja majke na porođaju. Dečak koji odrasta u
potpuno drugim gravitacijskim uslovima će ostati strogo čuvana tajna koja
verovatno nikada neće napustiti bazu na Marsu jer put do Zemlje i život sa
našom gravitacijom ne bi mogao dugo izdržati.
Međutim, dečarac nazvan Gardner
kojeg igra štrkljasti Asa Butterfield izrasta u normalnog štrkljastog momka
koji se zeza sa programiranjem robota i lupanjem marsovskih rovera dok
istovremeno razvija interes za devojku nadimka Tulsa (Britt Robertson) i čezne
za planetom Zemljom, domom svoje pokojne majke i nepoznatog oca toliko da mu u
tome neće pomoći ni majčinska figura Carle Gugino koju su dopeljali tamo da bi
se brinula za njega. Iz nekog već razloga njega će ipak prebaciti na Zemlju i
tu zabava počinje: Gardner im beži, nesvestan svog ograničenog vremena među živima,
pronalazi Tulsu i kreće u potragu za ocem dok ga jure policija i svemirski
istraživači... Kliše za klišeom o tinejdžerskoj romansi (Tulsa je, naravno,
snalažljiva sirotica sa opakim stavom), poneko kriminalno delo (krađa
automobila i čak aviona) i jedan glupavi obrat vode nas sve do trijumfalnog
završetka propraćenog preglasnom, patetičnom muzikom i slikama “plave planete”
iz orbite...
The Space Between Us je u svojoj
lošosti potvrđuje zlatno pravilo dramaturgije “less is more”, odnosno nemoj
zapetljavati scenario ako ga ne možeš raspetljati tako da to ima smisla. Ako
nekako i pustimo umiranje na porođaju, problem je u tome što se iz toga razvija
cela šuplja priča. Recimo, kako to da neki sledeći naučnici nisu iza sebe
ostavili potomstvo na Marsu ili kako to da posada istraživačke stanice može
izdržati gravitaciju da joj se ne prilagodi čak i po više od deceniju, a
Gardner ne može preživeti na Zemlji duže od tri dana. Medicinska terminologija
pokupljena verovatno slučajnim izborom sa wikipedije je tek za posebnu priču i
ne treba biti doktor da bi upalila lampice za preseravanje. Verovatno bi sve
bolje izgledalo da su celu tu para-naučnu priču preskočili u scenariju i
pustili Gardnera da se kao “pao s Marsa” snalazi na Zemlji bez posledica. Možda
bismo lakše i progutali trik sa bekstvom u kamionu u demodiranoj odeći starijeg
i nižeg čoveka, iskreni razgovor sa beskućnikom, pa čak i vidljivu razliku u
godinama između našeg ljubavnog para.
A kad nije impozantno glupo, onda
je dozlaboga ljigavo. Uostalom, ništa bolje i nismo mogli očekivati od
kreativnog dvojca koji stoji iza filma. Reditelj Peter Chelsom je poznat po
ljigavim polu-promašajima sa početka našeg milenijuma poput Serendipity i Shall
We Dance, a imajući u vidu epsku glupost od njegovog poslednjeg filma Hector
and the Search for Happiness, on i nije sposoban za bolje od bezukusne, klinačke
ljigavštine. Scenarista Allan Loeb je tek lik za sebe, njegov scenario za
nastavak Wall Street: Money Never Sleeps je primer besramnog iskorištavanja
kultnosti originala, a poslednje nepočinstvo Collateral Beauty još uvek
odzvanja u glavi onog ko je imao nesreću da ga pogleda.
U takvom odnosu snaga, pored
gledatelja, najviše stradaju glumci suočeni sa besmisleni likovima koje igraju.
Gary Oldman nikad nije bio lošiji i patetičniji sve pokušavajući da uspostavi
neku emotivnu vezu sa publikom, Carla Gugino skoro da “mesečari” kao zabrinuta
majčinska figura, a glavni ljubavni par nema dovoljno zajedničke hemije ni za
površno, tinejdžersko drugarstvo, o nekoj ljubavi od koje pršte varnice da i ne
govorimo. Zaista, ne postoji segment koji može spasiti The Space Between Us.
Svaka čast za dobru nameru, ali...
No comments:
Post a Comment