2017.
režija:
Mark Webb
scenario:
Tom Flynn
uloge:
Chris Evans, Mckenna Grace, Lindsay Duncan, Jenny Slate, Octavia
Spencer
Protiv
svih šansi, Gifted nekako radi i prenosi poentu koju u
suštini i treba. Opis koji govori o sirotoj devojčici za koju se
ispostavlja da je matematički genije, melodramatska pomagala, kliše
sudske drame (borba za starateljstvo) i hollywoodska potreba za
“crtanjem” tako da i poslednji idiot shvati ne ulivaju poverenje,
kao ni imena kreativnog tima iza filma. Reditelj Mark Webb se bavio
video-spotovima, a u svetu filma ima jedan kultni uradak (500 Days
of Summer) i dva franšizna nastavka (novi Spiderman), dok
Tom Flynn izbacuje otprilike po jedan opskuran scenario po dekadi.
Ipak, Gifted je vredan gledanja.
Narečeno
siroče je Mary (Grace) koju u proleterskom okruženju Floride odgaja
ujak Frank (Evans). Otac nikada nije bio u priči, a majka, genijalna
matematičarka koja je radila na jednom od sedam milenijumskih
problema, je izvršila samoubistvo kada je Mary bila beba. Iako se
doima kao posve normalna cura koja je zaljubljena u svog jednookog
mačora, voli da visi sa starijom, mudrom susedom Robertom (Spencer)
i ne želi da ide u školu, Mary je, čini se, nasledila majčin dar,
što će prva otkriti njena učiteljica Bonnie (Slate). U priču
ulazi ambiciozna baka Evelyn (Duncan) i sudsko navlačenje može da
počne.
Ako
vam se ovo čini kao nekakav spoj Rainmana, Annie, Good
Will Hunting i Kramer vs Kramer, ima tu nečega, posebno
kad Flynnov scenario prejako podigra nešto očito poput situacije sa
mačkom u azilu ili sudije koji ne voli babin stav, ali voli njen
novac, a Webb na to nasedne, pa ga odradi kao dinamički akcenat.
Dobra stvar je, međutim, da su takvi teatralni ispadi izbalansirani
sa “low-key” humornim momentima (recimo kada Mary zatekne svoju
učiteljicu kako izlazi iz ujakovog kreveta i pozdravi je
polu-retardirano kao u školi) i momentima iskrenosti u kojima nam
“zaraćene strane” stavljaju do znanja da se tu radi o detetovom
interesu i svetonazorskom sukobu koji nije lični.
Zapravo,
najjači adut filma su likovi koji možda nisu svi detaljno razvijeni
(suseda i učiteljica deluju pomalo dvodimenzionalno, a ni genijalno
dete ne odstupa previše od klišea), ali ni u jednom trenutku nisu
crno-beli. Odnosno, Frank ima najbolju nameru, ali možda nije
svestan šta radi i u šta se upleo, a Evelyn je možda uštogljena
snobčina, ali zaista veruje da je njen pristup ispravan na duže
staze. Od takvih likova profitiraju glumci jer im je pored nekakvog
temelja u realističnosti ostavljen prostor za nekakvo razmahivanje.
Octavia Spencer igra ulogu kakvu bi sada već mogla i odmesečariti,
ali je tako može odigrati samo ona. Jenny Slate u film donosi
taktilnost iz svog indie opusa i ostvaruje opipljivu hemiju sa
Evansom (Marvelovi Captain America filmovi) koji, pak, konačno
ima priliku za pravu glumu nasuprot akrobacijama u trikou pred “green
screenom”. Mckenna Grace je vrlo simpatična kao Mary, a Lindsay
Duncan briljira kao hladnokrvna britanska kučka sa istančanim
smislom za humor.
Osim
izuzetne glume, razlog za pogledati Gifted je i to što uprkos
svom staromodnom, klišeiziranom izrazu ovaj film pogađa suštinu
sadašnjeg vremena i poteže jednu od onih večitih, univerzalnih
dilema. Jasno, ne mora biti siroče i ne mora biti matematika, premda
su to aduti za emotivnu investiciju i intelektualno poštovanje od
strane gledatelja. Reč je o bilo kakvoj mladoj osobi i bilo kakvom
opipljivom i možda utrživom talentu, a pitanje svih pitanja je
fokus, odnosno mera u fokusu. Tu odluku mora doneti relativno odrasla
osoba jer dete ne može sagledati širu sliku, a rizik je ogroman.
Neko može baciti sve karte na jedno, juriti tog proverbijalnog zmaja
koji će mu možda i pobeći i zanemariti takođe esencijalne stvari
poput socijalnih veština i kontakata sa drugim ljudima. Opet, bez
fokusiranog i vođenog razvoja, bilo kakav dar može postati tek hobi
i razbibriga.
No comments:
Post a Comment