kritika originalno objavljena na DOP-u:
Neko
drugo vreme i neko drugo mesto. Santa Barbara, 1979. godine. Boemski
ostaci hippie pokreta, punk kao drmusanje učmale stvarnosti pre nego
nekakva artikulirana pop-kulturna revolucija, smena generacija u
feminističkoj misli, nagoveštaj solipsističnih vremena koja
dolaze. Jedan zbunjeni momčić koji odrasta misleći da sve može
sam i tri žene koje presudno utiču na njega u formativnim godinama.
Žene dvadesetog stoleća u tri generacije, različitih psiholoških
profila i pogleda na život.
Momčić
u pitanju je petnaestogodišnji Jamie (Lucas Jade Zumann) koji
otkriva novu ekstremnu zabavu zvanu skateboard, rekreativno
onesvešćivanje i punk muziku od “art pederčina” Talking
Heads preko The Raincoats do hardcore varijante Black
Flag. On je ne tako tajno zaljubljen u svoju dve godine stariju
najbolju prijateljicu Julie (Elle Fanning), manično-depresivnu
devojku sklonu promiskuitetu koja mu se noću uvlači u krevet kako
bi vodili intimne razgovore. Druga značajna žena u njegovom životu
je Abbie (Greta Gerwig), devojka od dvadeset i nešto godina
koja se oporavlja od operacije kojom joj je odstranjen rak grlića
maternice, koja fotografira skoro svaki momenat svog života i koja
Jamieja izlaže novoj muzici i radikalno-feminističkoj literaturi.
Treća
i najznačajnija je njegova majka Dorothea (Annette Bening u
jednoj od svojih najboljih uloga) koja se trudi da zaista razume
vreme u kojem egzistira i nove generacije koje je ono stvorilo, ali
joj ne ide najbolje. U želji da sa svojim sinom prokomunicira
iskreno i da ga usmeri da ne zastrani (jer samohranoj, zaposlenoj
majci to nije baš najlakše ostvariti), ona će zatražiti pomoć od
druge dve žene.
U
njihovom domu postoji i muškarac, William (Billy Crudup),
ostareli i pomalo izgubljeni hipik, majstor opšte prakse koji
popravlja / krpi aute i Dorotheinu kuću koja je u permanentnom
stanju renoviranja dok se usput bavi grnčarijom i priča o
energijama i Majci Zemlji. Logično bi bilo da on, kao muškarac,
odnosno makar muška figura u kući, posluži kao uzor Jamieju, samo
je problem što njih dvojica (generacijski i drugačije) nemaju ništa
zajedničko. Ništa, onda na scenu moraju stupiti žene...
Od
Linklaterovog Boyhooda naovamo nismo imali film koji se tako
otvoreno bavi životom i odrastanjem kao takvim, obično-neobičnim,
gorko-slatkim, i smešno-dramatičnim spletom okolnosti koji na njega
utiču. Iako je tema dovoljno ozbiljna da bi se mogla pretvoriti u
seriju gromoglasnih izjava, ovde to nije slučaj. Ovde imamo i dvoje
naratora koji se smenjuju, Jamieja u vremenu sadašnjem i Dorotheu u
vremnu budućem, i montažne sekvence koje oslikavaju Veliku
depresiju koja je obeležila Dorotheino odrastanje, Drugi svetski
rat, Vijetnam, hippie pokret, kontrakulturu, budućnost 80-ih i
90-ih, pa i jednu vešto umetnutu montažu Carterovog
političko-filozofskog govora o “krizi poverenja”. Ali 20th
Century Women je film sačinjen pre svega od malih, intimnih, a
tako značajnih momenata u “casual” atmosferi doma, prenatrpanog
dvorišta, na plaži u bojama kao sa razglednice, sa svirki po rupama
od klubova, gde autor u scenariju poseže za dijalozima koji se
“altmanovski” preklapaju, a u režiji za sporim približavanjem i
udaljavanjem kamere, što dodaje na memoarski ugođaj.
Autobiografska
nota ne treba da čudi, to je nekako stalna stvar u Millsovom
opusu. Njegov prethodni film Beginners koji je glumcu
Christopheru Plummeru doneo Oscara za najbolju sporednu ulogu
bavio se autorovim odnosom s ocem, čovekom koji se u poznoj životnoj
dobi deklarirao kao gay. Ovde se Mills bavi odnosom sa svojom
majkom, atipičnom, snažnom i pronicljivom ženom čiji su život
izgradile cigareta kao simbol slobode i nonšalantnosti, “cosmo”
feminizam starog kova po kojem žena mora biti sve, i lepotica i dama
i majka i stručnjakinja i njen pokušaj da shvati trendove novog
vremena. U savršenoj interpretaciji Annette Bening, Dorothea
je jedan od najživahnijih filmskih likova u poslednje vreme. Takođe,
lik Abbie je modeliran prema autorovoj sestri, a Greta Gerwig
izlazi iz svog maničnog “typecasta” i kanalizira anksiozu na
jedan topao način u maniri kraljice anksioze, Kristen Stewart.
Elle
Fanning ostaje na tragu svojih uloga problematičnih tinejdžerki
ili tinejdžerki u problemu, Billy Crudup je model za ležernog
hipika, a i mladi Lucas Jade Zumann uspeva da bude uverljiv
kao momčić koji hrli u život kao grlom u jagode. Interakcija među
svim likovima je divna i emotivna, a kao scene za pamćenje treba
izdvojiti Jamiejevu tuču sa drugom oko teorije o ženskom orgazmu,
sekvencu kada Jamie i Julie pokušavaju da izvedu planirani “beg od
svega” na plažu, kao i plesnu scenu u kojoj Dorothea i William
krišom proučavaju razlike između različitih pravaca na punk
sceni.
Iako
je Annette Bening potpuno neobjašnjivo ostala bez nominacije
za Oscara, Mike Mills je uspeo da dobije svoju za originalni
scenario, ali bez kipića ovaj put. Mills je svakako
nadolazeća snaga indie kinematografije, vrlo promišljen autor koji
nije kalkulant i foler. On ne samo da otvara svoju dušu i uspeva da
dosegne nivo univerzalnosti sa 20th
Century Women, nego filmu dozvoljava da iskoči iz svih klišea,
da bude neuredan i nepredvidljiv baš kao život i odrastanje.
No comments:
Post a Comment