kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Mark Williams
scenario:
Bill Dubuque
uloge:
Gerard Butler, Gretchen Mol, Alison Brie, William Dafoe, Alfred
Molina, Dustin Milligan, Anupam Kher, Max Jenkins
Nekada
je bilo jednostavnije: pročitaš oglas u novinama, javiš se na
prvi, drugi, treći i dobiješ posao direktno od već nekog šefa,
ostaneš na tom poslu dok ne napreduješ, do penzije ili dok ne nađeš
bolji na apsolutno isti način, dok firma ne propadne, dok te ne
otpuste, kako god. Makar je bilo neposredno. Sada je i zapošljavanje
biznis za sebe, pa postoje kadrovske kompanije u kojima rade “lovci
na glave”, odnosno na talente koji će, kako se hvale, naći pravog
čoveka za pravi posao.
Jedan
od njih je Dane Jensen (Butler), jedan od najboljih u poslu, prava
ajkula koja se ne libi da laže, maže i upotrebljava prljave trikove
kako bi se progurao. Radna etika mu je perfektna, radno vreme od
jutra do sutra, radno mesto kancelarijski sto sa timom mladih ajkula
koje on predvodi. Od toga će mu pre ili kasnije stradati zdravlje
(hint: šta god vam se desilo, NEMOJTE ulivati Red Bull u kafu!), a
već mu strada porodični život. Decu skoro da ne viđa, njihove
probleme otpisuje kao nebitne, a sa ženom (Mol) ima
nezadovoljavajuće seksualne odnose jednom sedmično.
Na
poslu se otvara mogućnost za napredovanje: stari gazda Ed (Dafoe) je
rešio da proputuje svetom i uživa u životu, pa će svoje mesto
glavnog glavonje prepustiti onome čiji mu tim u poslednja tri meseca
u godini zaradi više novca. Pored Danea se za to mesto bori i Lynn
(Brie), fakultetski obrazovana cura koja vodi tim istih takvih lovaca
koja se od koloritnog Danea razlikuje samo po stilu i nastupu. I baš
dok traje trka i bespoštedna borba, Daneovom sinu Ryanu (Jenkins) će
otkriti određeni tip leukemije za koji se tvrdi da je najčešći
oblik dečijeg raka. Hoće li Dane pobediti u internom takmičenju?
Hoće li postati bolji otac i bolji čovek, pa posvetiti više
vremena svojim najmilijima? Hoće li mali preživeti?
Mark
Williams je producent sa dugogodišnjim iskustvom u filmskoj
industriji i to uopšte nije loša polazna tačka. On ima dobar
pregled nad filmom, ostaje u okvirima školske režije i uspeva da
napravi pratljiv, pregledan film koji nema problema na vizuelnom
nivou. Posebno je zanimljiva upotreba lokacija: iako je film većinom
snimljen u Torontu, radnja se odvija u Chicagu čije prave (i doistna
uslikane) lokacije imaju integralnu ulogu u priči. Sa druge strane,
scenarista Bill Dubuque se tek probija u industriji u koju je došao
iz korporativnih krugova, baš iz HR branše, što se oseti u
solidnom poznavanju tehnologije i terminologije posla.
Međutim,
to i dalje ne znači da je A Family Man dobar film, daleko od toga.
Prvi i osnovni razlog za to toliko puta ispričana, standardna priča
o bolesnom detetu koje budi čovečnost kod svojih roditelja. Tu ni
Dubuque ni Williams ne uspevaju da izdignu film iz kaljuže
potrošenog klišea, a čini se i da se ne trude. U konačnici, A
Family Man je dozlaboga naivan, tup i predvidljiv film koji će
svojom patetikom i besomučnim popovanjem devalvirati čak i onaj
faktor zabave koji filmovi o biznisu u principu imaju: sav taj
adrenalin koji biznis, novac i takmičenje donose i oštre i često
neumesne kancelarijske šale koje su naprosto zabavne. Čak ni sa
najboljom namerom na A Family Man je nemoguće gledati kao na nešto
drugo osim kopije boljih, sada već kultnih filmova kakvi su Glengery
Glen Ross ili Wall Street.
Drugi
problem je popovanje koje postaje samo sebi svrha, pa onda film
dovodi u sukob i sa eksternom i sa internom logikom. Očekuje se da
za našu korporativnu šupčinu navijamo uprkos tome što je šupčina,
da se nadamo njegovom iskupljenju i to je kriva premisa od početka.
Ako ćemo za njega navijati, to će biti baš zbog toga što je
šupčina, i to od interesantne sorte, a ne uprkos tome. Samu promenu
i iskupljenje ćemo teško kupiti. Drugi problem je egzistencija
premise filma u stvarnom svetu: džabe što autori filma kroz lik
supruge isfuravaju tiradu o zajedništvu i o porodičnim vrednostima
koje su najvažnije kada je “reality check” u potpunosti na
strani korporativne ajkule. Naime, stvari kao što su ugodan život u
kući u predgrađu sa kamenom fasadom, nameštaj, pa i bolnički
troškovi koštaju toliko da za njih treba krvavo zaraditi na nekom
korporativnom poslu jer se ne živi od ljubavi, familije na okupu i
fotosinteze.
Treća
stvar koja će zapečatiti sudbinu filma su glumačke izvedbe. Gerard
Butler je jedan od producenata, a Dane kao lik mu predstavlja
mogućnost da pokaže svoje mogućnosti i kao žestokog momka i kao
žestokog frajera i kao duhovitog pametnjakovića. Na stranu što je
lik previše napisan, Butler se s njim ne snalazi najbolje: akcenat
mu šeta nikad ne pogađajući metu i izvedba liči na ne baš uspelu
imitaciju Charlieja Sheena. Alison Brie koja ima potencijala i za
dramsku glumu, a naročito je dobra u komičnim ulogama je zarobljena
sa klišeiziranim, nerazvijenim likom. Gretchen Mol fingira toplinu
kao dosadna, gunđajuća supruga i ne uspeva joj, ne njenom krivicom,
koliko zbog lika kao takvog, a i William Dafoe je uloge velikih
šefova i velikih seronja već igrao, i to dosta bolje od ovog
šmiranja. Jedini koji tu deluje organski i ljudski je Alfred Molina
kao Daneov stariji, teško zaposlivi klijent.
Konačno,
ako vam je do emotivne manipulacije preko bolesnog deteta, samo
napred i pogledajte film. Ako zaista ne vidite ništa cinično u tome
da vam multimilionska industrija propoveda kako novac nije važniji
od porodice na okupu, onda je ovo film za vas. Ako vam sve to deluje
nategnuto i licemerno, niste jedini: nakon premijere u Torontu,
ugledni kritičari su sahranili A Family Man (tada još pod nazivom
The Headhunter’s Calling) kao lažnjak, kompetentno urađen, ali
zasnovan na krivim temeljima. I to je otprilike to.
No comments:
Post a Comment