2016.
režija:
Gregg Bishop
scenario:
Ben Collins, Luke Piotrowski (prema kratkom filmu Amateur Night
Davida Brucknera)
uloge:
Chase Williamson, Hannah Fierman, Justin Welborn, Hayes Mercure,
Michael Aaron Milligan, Brittany Hall, Randy McDowell, Lindsey
Garrett
Segment
Amateur Night sa “found footage” kompilacije V/H/S
redak je primer kratkog filma uguranog u omnibus koji zaista ima
potencijala za nešto više. Ako zanemarimo “found footage” kao
nepotreban i jeftin trik, kao i ekstremno glupe i antipatične likove
koji razjare monstruma koji ih ubije, ostaje nam sam monstrum,
naslovna sirena (bez peraja, znači ne riba-devojka, već samo glas
koji opija) koji zavređuje svoj dugometražni film.
Gregg
Bishop, autor takođe jednog kratkiša na tragu nečega (uvrštenog u
nastavak V/H/S: Viral) hvata se Brucknerove priče, snima je
normalno, iz trećeg lica i pretvara je u jedan ne baš do kraja
razrađen, ali natopljen simbolikom, dinamičan, vizuelno
interesantan i, najvažnije, zabavan film koji od klišea tihe
devojke koja postaje monstrum braneći se od nasilnika stvara
legitimno monstruozno-demonsko prisustvo vredno poštovanja.
Uostalom, može li film čija se uvodna scena odvija u impresivnoj
crkvi nadomak groblja nakon amaterskog crnomagijskog rituala biti
loš? Još kad se tu upoznamo sa našom smrtonosnom sirenom koja,
ironije li, postaje zarobljenicom ekscentričnog magičara, sigurni
smo da nas čeka zabava.
Nakon
sjajnog uvoda u stanju smo da započnemo i lagano klišeiziranu
priču. Jonah (Williamson) se ženi i sprema se da ode na momačko
veče sa svojim prijateljima Random (Mercure) i Elliottom (McDowell),
te sa žestoko napaljenim bratom Macom (Milligan). Izabranica
njegovog srca Eva (Garrett) mu postavlja pravilo da su striptizete
OK, ali da nikakvo kurvanje ne dolazi u obzir. Brat kao vođa,
međutim, ima druge planove koji uključuju ludu zabavu, alkohol i
gljive-ludare, ali umesto da društvo odvede u Las Vegas ili nešto
tog tipa, on ih vodi u gradić Garden City koji, navodno, ima ludu
underground kurvarsku scenu.
Nakon
što se prvih par barova ispostave kao živi smor, momci će imati
“sreću” da nalete na sumnjivog tipa koji “zna baš pravo
mesto” za njih, pa da za njim pođu u šumu i završe u viletini u
kojoj se odigrava zabava nalik na onu iz Eyes Wide Shut sa
obratom nalik na Hostel u najavi, a sve to vodi Nyx (Welborn),
naš magičar iz uvodne scene, kao ceremonijal-majstor koji je
izleteo iz Blue Velvet. Jonah će dobiti specijalnu
poslasticu, privatnu seansu sa našom sirenom Lily (Fierman), što će
drugari skupo platiti, ne novcem, već nečim drugim. Kada Jonah
pomisli da je Lily zarobljenica i žrtva trgovine ljudima, on će je
osloboditi i pokrenuti pičvajz i poteru u kojoj učestvuju tri
strane: on sa svojim društvom, uprava kluba, odnosno Nyx i šankerica
Ash (Hall) koja nije samo obična šankerica, i na kraju oslobođen
ženski demonski entitet koji proždire muškarce (sve osim
izabranog, to jest) i koje uprava želi staviti nazad pod kontrolu.
Filmu
se svašta može zameriti, recimo da su mu likovi idioti koji su sami
krivi za svoje nevolje (nekako ide uz žanr), da mu fali još krvi,
da osim sirene nudi malo toga novog i istinski moćnog, da “prave”
teme (mogućnost ljubavi između čoveka i monstruma, recimo) samo
grebe po površini, a u njih ne ulazi dubinski, kao i da površno
citira druge, bolje i kultnije filmove. Međutim, prava zamerka bi
bila nedostatak konkretizacije u bilo kom pogledu, od sirene (je li
ime Lily od Lilith, Adamove prve žene i zašto je to tako), preko
njenog performansa za našeg mladoženju (šta ona zapravo radi osim
što pušta glasinu i kada ta glasina donosi uživanje, a kada smrt),
pa do bordela u šumi kao takvog i njegovog vlasnika (ko je on, šta
je on, čime se bavi, koje su mu specijalnosti, šta još čudno drži
pod ključem i eksploatira u seksualne svrhe, te od čega živi ako
ne posluje u novcu).
Sa
druge strane, SiREN nam nudi sasvim dovoljno toga za uživanje:
manični tempo (trajanje je 80-ak minuta), gibak scenario iz kojeg
sledi nepredvidljivost pojedinih obrata, nekoliko scena za pamćenje
poput kulminacije u “reversed gender” silovanju, uvoda i
“konačnog” obračuna u crkvi i generalno pamtljive vizuale.
Gluma je takođe solidna, u čemu prednjače Hannah Fierman kao Lily
koja je škrta na rečima, ali zato uspeva da deluje sablasno čak i
bez odeće, te Justin Welborn kao Nyx koji ima “najmesnatije”
replike i zastrašujući je na sasvim drugi, gotovo teatralni način.
Efekti maske i šminke su takođe za svaku pohvalu uprkos nimalo
impozantnom budžetu.
A
poruka, jer je horori po pravilu imaju iako dosta često služi da
podrije kvalitet filma? SiREN ima barem tri. Prva je žanrovsko
pravilo koje likovi ne poštuju, pa bivaju kažnjeni: ne budi budala.
Druga je više nego škakljiva i publici može dati krive ideje: nije
žrtva sve što na žrtvu liči, odnosno za nas je bolje da neke
žrtve ostanu žrtve. Treću valjda ne treba crtati poštenim
ljudima: ne varajte svoje partnere, čak ni kad ste na to naterani.
No comments:
Post a Comment