2016.
režija:
Theodore Melfi
scenario:
Theodore Melfi, Allison Schroeder (prema knjizi Margot Lee Shetterly)
uloge:
Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Janelle Monae, Kevin Costner, Jim
Parsons, Kirsten Dunst, Mahershala Ali, Aldis Hodge, Glenn Powel
Velika
dela ne čine sami heroji, već ekipa ljudi koja neku ideju pretvara
u stvarnost. Svi ćemo se setiti genijalnih vojskovođa, državnika,
naučnika, ali ćemo po putu zaboraviti one milione vojnika,
pomoćnika, inženjera i tehničara. Naročito ako nam se ne uklapaju
u narativ. To ne znači da individualni doprinos svakog pojedinačno,
bilo kroz vredan rad i čeličnu volju ili kroz trenutak inspiracije
i dovoljno bezobrazluka, nije bitan. Ali ne dolazi sa najvišeg
mesta, pa zašto bismo pamtili...
Hidden
Figures je priča o tri takve heroine iz senke čija imena nisu
punila novinske stupce. One su bile zaposlenice NASA-inog računskog
odeljenja (dok je kompjuter, makar ona kutija veličine cele sobe
koja radi na bušene kartice, bio egzotika čak i za NASA-u, pa su
postojala cela odeljenja uglavnom popunjena ženama za “pešački”
račun) koje su se aktivno uključile u “Svemirsku trku”. I to
kao žene i crnkinje u mnogo rasističkijem (segregacija je još uvek
bila na snazi čak i u NASA-i) i seksističkijem (podela na “muška”
i “ženska” zanimanja nije bila upitna) svetu. Jesu li baš one
odlučile utakmicu između Amerikanaca i Sovjeta, ne bih se usudio
tvrditi, ali zbog filmske čarolije možemo verovati da jesu.
One
su matematičarka Katherine G. Johnson (Henson), supervizorka jednog
računskog odseka i kasnije programerka Dorothy Vaughan (Spencer) i
zaposlenica koja želi postati inženjerka Mary Jackson (Monae).
Upoznajemo ih kao trio dobrih prijateljica kojima se auto pokvario na
putu za posao. Tako dobijamo i konture njihovih ličnosti: Katherine
je mudri optimista, Dorothy je jezičava i realistična, a Mary je
onako malo bezobrazna i koketna.
Karijera
će ih svaku za sebe pogurati napred. Katherine kao protagonistkinja
će proveravati i ispravljati greške u računu na zaprepaštenje
svojih nadređenih, nadmenog Stafforda (Parsons) i dobronamernog
Harrisona (Costner), pa će postati deo najužeg tima oko lansiranja
Johna Glenna (Powel) u orbitu i njegovog spuštanja na Zemlju.
Dorothy će se prvo izboriti za svoj status supervizorke, pa će
zatim shvatiti kompjutere kao budućnost, naučiti programiranje i
obučiti tim svojih cura, kako ih zove, za rad na tim mašinama, sve
vreme se boreći sa birokratijom oličenom u Vivian Mitchell (Dunst).
Mary će se čak na sudu boriti za svoje pravo da pohađa kurs u
belačkoj i uglavnom muškoj školi.
Njihov
zajednički neprijatelj je segregacija, ali i nepoverenje okruženja
da one kao žene mogu parirati muškarcima. Najefikasnija slika
segregacije je Katherine koja nervozno tapka nogom i trči po pola
milje po kiši do toaleta i nazad, i ta slika se ponavlja do njenog
“act out” vrhunca u kojem objašnjava da je to jedini toalet za
obojene, u jedinom računskom odeljenju za obojene. Obojeni, dakle,
nisu predviđeni u odeljenjima bliže centru zbivanja, baš kao što
žene nisu predviđene na planerskim sastancima pa od prisutnih,
uglavnom vojnih lica, dobijaju cenzurirane izveštaje po kojima
moraju računati. Neke od njih poverenje ne dobijaju ni kod kuće, od
svojih muževa i suseda.
Hidden
Figures je ono što nazivamo oscar-filmom: film napravljen po
modelu za osvajanje nagrada, inspirativna drama po istinitim
događajima distorziranim taman toliko da se uklope u zašećerenu,
naivnu sliku sveta. I u tom smislu čak ni neverovatno naivna
infuzija napetosti pri kraju ni “kaži mi kako da se osećam”
muzika nisu nešto čemu se treba čuditi. To nekako dođe kao
pravilo pod-žanra. Problem je samo što takva situacija nije baš
najbolje u skladu sa ostatkom filma koji je izuzetno pažljivo
urađen. Scenario je čvrst i u suštini ovlaš skicirane likove
provlači kroz uverljivo zamišljene situacije, pritom se dosta
računa vodi o ritmu, tempu i dinamici. Hidden Figures je
potpuno predvidljiv, ali zbog toga nimalo dosadan čak i onda kada
izgubi kompas. Čak i to blesavo finale je okupano u filtriranoj
slici neba i mora, Zemlje iz svemira i ostalih poslastica.
Gluma
je, takođe, vrhunska. Ništa manje nismo očekivali od Octavije
Spencer koja je zaista ekspert za na taj način koloritne uloge, a
Taraji P. Henson, pre svega aktivna na televiziji, i Janelle Monae,
pre svega pevačica, ali sa glumačkom karijerom u uzlaznoj putanji,
svakako su pozitivno iznenađenje. Kirsten Dunst je zarobljena sa u
suštini slabo razrađenim likom koji je nosilac jedne jedine ideje
(nesvesnog rasizma i birokratizacije), Kevin Costner kao da ponovo
oživljava karijeru sa ulogama ljudi od autoriteta, dok se Jim
Parsons (Sheldon Cooper iz serije The Big Bang Theory) pokazao
kao glumac od jedne uloge.
Hidden
Figures nije film za neko dugo pamćenje, iako njegova priča i
ideja jesu. Čak bi možda bio efikasniji i efektniji da ne izlazi iz
okvira NASA-e, jer vrlo malo profitira od privatnog života svojih
junakinja. Ali i pored toga, reč je o jednom od onih filmova koji su
urađeni kako treba tačno za određenu namenu. I u tome nema ničeg
lošeg jer je i to zanat.
No comments:
Post a Comment