Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Originalni Alien Ridleya Scotta jedan je od onih prijelomnih
filmova u povijesti koji su uspješno spojili nekoliko postojećih
koncepata u nešto sasvim novo. Znanstvena fantstika kao metafora
straha od neizvjesnosti života i horor kao strah od neizvjesnosti
smrti u komornom okruženju nekolicine likova i na lokaciji
izraubanog svemirskog broda djelovali su elegantno, konzistentno i
upečatljivo. Međutim, tek je nastavak Aliens Jamesa Camerona
koji sa originalom dijeli tek glavnu junakinju Ripley i Gigerovog
monstruma, sada u množini, odredio tijek kojim će se Alien filmovi
kretati. Namjesto znanstveno-fantastičnog „slashera“ u
klaustrofobičnoj atmosferi, dobili smo širi izbor lokacija kolonije
na granici poznatog svemira, uradak koji je kao žanrovsku odrednicu
dobio i onu akcijskog filma i trilera, te teme materinstva i
stvaranja života koje će se u daljim nastavcima preokrenuti na
silovanje i impregnaciju. U tom radikalnom raskoraku koji je drugi
dio napravio u odnosu na original leži i ključ problematike Alien
svijeta i Alien serijala: ne reciklira se više osnovna mehanika
priče o tome da monstrum tamani članove posade jednog po jednog,
već samo njeni određeni elementi, pa tako uvijek imamo situaciju da
će likovi učiniti grešku i pokupiti ili oživeti tuđinca ili više
njih, barem jedan lik koji će počiniti izdaju, određeni broj
likova koji će poslužiti kao „topovsko meso“ bez obzira na svoj
profesionalni status, korporativne zakulisne igre, akcijsku završnicu
i kraj koji dosta često to i nije.
Šteta je da su nastavci koji su uslijedili bili ispod očekivanog
nivoa, treći je Alien bio vidno slabiji od prva dva, a sa četvrtim,
podnaslovljenim Uskrsnuće činilo se da je serijal pred
gašenjem. Pokušaj kapitaliziranja na ideji preuzetoj iz
video-igrica, dva filma Alien protiv Predatora, ne smatraju se
dijelom serijala i neka tako i ostane. Prometej, zamišljen
kao temeljni re-boot franšize i pred-nastavak koji će se baviti
podrijetlom aliena kao bića, ali i ljudi kao vrste, izgubio se u
metafizičkim temama, religijskoj simbolici i nesuptilnoj
anti-darvinističkoj agendi koju je Ridley Scott, ponovo u
redatljeskom stolcu, nesuptilno gurao, a publika i kritika su ga
dočekali „na nož“ uprkos briljantnim vizualima i tehnički
besprekornoj režiji. Glavni razlog tome je bilo relativno odsustvo
monstruma koji je mudro bio izostavljen i iz naslova. Jedno se
vrijeme raspravljalo o ideji da Neill Blomkamp preuzme kormilo i
snimi nastavak sa Ripley koji će franšizu vratiti pravi smjer
brišući slabije nastavke iz pamćenja, ali su studijski direktori
ponovo ukazali poverenje Ridleyu Scottu u pokušaju da sa novim
pred-nastavkom podnaslova Savez pomiri put kojim je krenuo s
Prometejem i izvorni Alien film.
U svojoj namjeri, Ridley Scott i Savez u najvećoj mjeri
uspjevaju: smješten deset godina nakon događaja u Prometeju,
a kakvih 20 od događaja u prvom Alienu i lociran na istom
planetu gdje su Dr Shaw, android David i ostatak posade naišli na
tragove drevne civilizacije koja je stvorila ljudsku, Savez
efikasno i efektivno popunjava rupe u priči. Drugi aspekt je
„servisiranje publike“, odnosno podastiranje sadržaja koje ona
želi, pa tako imamo napete akcijske scene, prijetnju monstruma koja
konstantno visi u zraku, krvavo nasilje koje nije za djecu i općenito
sve one standarde klasičnih Alien filmova, dok ni (malobrojni)
fanovi Prometeja neće biti razočarani impresivnim vizualima
i „filozofskim“ aspektima podrijetla vrsta koje je taj
pred-nastavak pokrenuo. Sa Savezom Alien se franšiza koliko
je mogla približila odrednici „gothic“ i u tome nema ničeg
lošeg. Čak i poneki glumci u dugačkoj podjeli od toga profitiraju,
ponajviše povratnik Michael Fassbender u dvostrukoj ulozi Davida i
njegove modernije, servilnije i manje ljudske inačice Waltera, a
homoerotična scena u kojoj jedan zavodi drugog pomoću glazbe na
ručno izrađenoj flauti jedna je od interesantnijih, višeznačnijih
i sarakastičnijih u novijoj povijesti Hollywooda.
Savez, međutim, upada u drugi tip problema. Tu čak možemo
otpisati one koje se smatraju setom pravila franšize, poput uglavnom
plošne karakterizacije likova i njihove prekobrojnosti pa s njima ne
možemo uspostaviti ikakav odnos prije nego li poginu, te zbrzanih
akcionih sekvenci prema kraju i samog kraja koji se prodaje pod
iznenađujući, a zapravo je predvidljiv poklonicima franšize i
žanra, te poznavaocima prakse otvaranja prostora za novi nastavak.
Premda, plošnost likova, zapravo svih izuzev Davida i Waltera, a
najviše glavne junakinje Daniels koju igra Katherine Waterson koja
se od zbunjene i ožalošćene udovice prema kraju naglo pretvara u
akcionu heroinu nalik na Ripley, frustrirajuća je jer je u početku
bilo potencijala za mnogo više. Naime, naslovni svemirski brod je
kolonistički i njegovu posadu uglavnom čine bračni parovi koji se
spremaju započeti novi, pionirski život daleko od Zemlje. Tako
James Franco u ulozi prvog kapetana gine odmah na početku i prisutan
je u jednoj „flashback“ sceni, što se može okarakterizirati i
kao njegov i Scottov smisao za humor, ali i kao poigravanje sa idejom
da će se glumac već nekako vratiti u nekom narednom nastavku, a ni
situacija sa novim, „ničim izazvanim“ kapetanom Oramom kojeg
igra Billy Crudup i koji se na novoj poziciji ne snalazi, na kraju ne
vodi ničemu smislenom. Međutim, pravi problem je što je Savez
preambiciozan za svoje dobro, pa Scott i njegovi scenaristi John
Logan i Dante Harper film zatrpavaju kompleksnim idejama koje ne
znaju razraditi kako treba. Savez se bavi stvaranjem,
božanskim i ljudskim, odnosom umjetne inteligencije i one prirodne,
ulogom vjere i religije u oblikovanju ljudske svijesti, i na
dramaturškom planu je i nesuptilan i nedorečen toliko da se imamo
pravo zapitati reklamira li to Scott na ovom mjestu i novu inačicu
filma Blade Runner koja će izaći kasnije ove godine, a kojoj
je on producent. Također, kao i svaki pred-nastavak, tako i Savez
proizvodi logičku rupu između sebe i originalnog filma, jednostavno
zato što se vizije budućnosti, naročito njeni vizualni i
tehnološki aspekti razlikuju u znanstvenoj fantastici s kraja 70-ih
godina i onoj nastaloj u sadašnje vrijeme, no taj je problem u kodu
pred-nastavaka kao takvih.
Savez, međutim, uspjeva u svojoj izvornoj namjeri da spoji
dvije linije priče i da uglavnom bude napet, zabavan i vizualno
impresivan film. Još važniji uspjeh je to što u paru s njim
Prometej dobiva svoj smisao, novi smisao u cijeloj franšizi
koji nam je možda promakao u trenutku kada se isti pojavio. Ako je i
to bila Scottova čvrsta namjera, možemo mu samo čestitati i
izraziti želju da sljedeći nastavak bude još koherentniji i da se
u njemu autor ne hvata kompleksnih ideja koje ne može zaokružiti.
No comments:
Post a Comment