Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Jedan od ovogodišnjih
kandidata za nagradu Oscar za najbolji dokumentarni film, I
Am Not Your Negro u
režiji Raoula Pecka, poetično je, intimističko, potresno i
dalekosežno čitanje esejistike, publicistike i memoarske proze
Jamesa Baldwina na temu položaja Afroamerikanaca u vrijeme borbe za
građanska prava 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća, te njihove
perspektive i općenito perspektive Amerike u nekoj zamišljenoj
budućnosti. Gledano sa pozicije današnjeg svijeta u kojem su rasno
motivirani incidenti poput onog u Fergusonu, Missouri koincidirali sa
drugim mandatom prvog crnog američkog predsjednika, nevjerojatno je
koliko je Baldwin bio u pravu pola stoljeća ranije govoreći o dva
paralelna svijeta, dvije paralelne kulture i dva paralelna doživljaja
“bijele” i “crne” Amerike. Nije tu riječ samo o različitim
povijestima i ulogama u okolnostima robovlasništva, već i o klasnim
razlikama uvjetovanim getoizacijom, relativno niskom socijalnom
mobilnošću i unaprijed predodređenim društvenim ulogama. Jednom
kada se ta dva svijeta susretnu dolazi do eksplozije u kojoj se
jedni, privilegirani, bore da zadrže status quo, a drugi, potlačeni,
za elementarnu jednakost u ljudskim i građanskim pravima. Jedni su
motivirani strahom od promjene i potencijalne osvete, drugi željom
da konačno pod jednakim uvjetima žive svoje živote na miru i bez
straha. Jedni su napajani narativom o heroizmu (i to o događajima
koji bi se u nekim drugim okolnostima mogli nazvati genocidom)
oslikanom u personi Johna Waynea koji tamani Indijance, dok bi se u
slučaju drugih takav heroizam nazivao terorizmom. Crnac ne može
biti heroj u Americi jer je idealan Afroamerikanac miran, pokoran i
zadovoljan mrvicama sa trpeze koje mu mogu, ali ne moraju osigurati
polagani napredak u kvaliteti života. U ono doba, kako to Baldwin
primjećuje, crnac nije mogao biti čak ni seks-simbol na isti način
na koji je to bio neki bijeli glumac. Danas je to nešto drugačije,
pa tako imamo crne akcijske heroje, sportske i muzičke zvijezde, pa
čak i znanstvenike i visoko rangirane političare, ali svejedno
ostaje dojam da je sve to samo šminka, a da je velikoj većini crnog
stanovništva američki san nedostupan kao što je uvijek i bio.
Kroz svoje eseje i članke,
Baldwin svemu tome prilazi iz kuta europske, prije svega francuske
ljevice. To ne treba čuditi, američki se pisac preselio u
Francusku, prvo u Pariz, onda na jug zemlje, gdje i umro 1987.
godine. U međuvremenu se družio sa umjetnicima s “lijeve obale”,
sa njima raspravljao i pod njihovim utjecajem i utjecajem također
lijevih egzistencijalističkih filozofa pisao. Njegova perspektiva
je, stoga, distinktivno klasna, što ga je, zajedno sa njegovom
seksualnom orijentacijom, stavljalo pri vrhu liste sumnjivaca za
“neameričke aktivnosti”. Boravak u Francuskoj Baldwin je na duže
vrijeme prekinuo jedino u periodu od kraja 50-ih do kraja 60-ih
godina kako bi se uključio u borbu za građanska prava, što je i
dokumentirao u svom posthumno objavljenom napisu Sjeti
se ove kuće, čiji
je sadržaj, odnosno piščeva sjećanja na poznanstva i
prijateljstva s tri diva borbe za građanska prava, Medgarom Eversom,
Malcomom X-om i Martinom Lutherom Kingom, poslužio kao gro
materijala za film Raoula Pecka. Možda i najzanimljiviju tezu filma,
to da njih trojica nisu bili toliko različiti po stavovima i
ciljevima borbe koliko po pristupima istoj, te da se Martin Luther
King pomaknuo u smjeru Malcoma X-a, a ne obratno, salonski ljevičar
Peck (u međuvremenu autor igranog filma Mladi
Karl Marx) ne
koristi i ne elaborira ni izbliza dovoljno, fokusirajući se na
Baldwinovu perfektno elokventnu retoriku, istančani smisao za humor,
potencijal za provokaciju bijelih, liberalnih studenata i analitičke
moći koje će neupućeni zvati proročkima.
Peck se glede materijala za
film ne zaustavlja samo na jednom spisu, već poseže za više njih,
od političkih debata sa suborcima i političkim i svjetonazorskim
protivnicima, preko ogleda o pop-kulturi kao svojevrsnom opijatu za
obične ljude, pa do romana i čuvenog baldwinovskog narativa o
Afroamerikancu koji po prvi put ima ozbiljnu, bijelu djevojku, pa
oboje tu vezu moraju skrivati na ulici jer su oboje sigurniji sami
nego li zajedno. Tekst filma koji je cijeli sastavljen od Baldwinovih
zapisanih misli Peck ilustrira čas suvremenim, dosnimljenim
materijalom, čas arhivskim. od onog iz 50-ih do suvremenih
mobitelskih snimaka incidenata i protesta, te filmova koji bi mogli i
morali ući u antologije proučavanja rasnih odnosa, od neizbježnog
Griffitovog Rođenje
jedne nacije, preko
tupih komedija sa Doris Day i westerna sa Gary Cooperom i Johnom
Waynom, pa do naoko “crnačkih” filmova Pogodi
tko dolazi na večeru,
U vrelini noći
i Bijega u lancima
koje Baldwin u svojim tekstovima temeljno dekonstruira i objašnjava
zašto su oni dio bjelačke slike svijeta i ničim utemeljene
predstave o idealnom crncu. Baldwinova je teza, mudro sačuvana za
kraj filma, ultimativno humanistička: on se želi smatrati čovjekom,
dok rasni identitet odbacuje kao konstrukciju i nametnutu ulogu.
Premda Peck povremeno odlazi
predaleko u nadgradnji Baldwinovog materijala, posebno u
približavanju istog sadašnjem vremenu, jednostavna zamisao da kroz
cijeli film imamo samo autorovu perspektivu je dovoljno robusna da
taj projekt iznese. To što je je riječ upravo o Jamesu Baldwinu
film čini iznimno interesantnim, a ni jedna od najboljih glasovnih
uloga Samuela L. Jacksona nije na odmet: on možda pogađa Baldwinove
kadence u govoru, ali ga ne imitira, već materijal čita punim
srcem, uvjeravajući nas kako je još uvijek itekako aktualan.
No comments:
Post a Comment