2013.
režija: Guillaume
Canet
scenario: Guillaume
Canet, James Gray (prema francuskom filmu Les liens du sang)
uloge: Clive Owen,
Billy Crudup, Marion Cotillard, Mila Kunis, Zoe Saldana, Matthias
Schoenaerts, James Caan, Lili Taylor, Noah Emmerich, Griffin Dunne,
Domenick Lombardozzi, John Ventimiglia
Žao mi je, ali ću
prvo morati da vas zatrpam sa faktografijom, da biste uopšte znali o
čemu pričam. Blood Ties je američko-francuska koprodukcija
sa nemalim ambicijama – da oživi žanr kriminalističke drama i
mafijaškog filma. Reditelj je proslavljeni francuski glumac
Guillaume Canet koji je zabeležio velike uspehe i kao reditelj u
svojoj zemlji, ali i širom sveta sa filmom Ne le dis a personne
/ Tell No One (2006). Zvuči banalno, ali ovaj film je zaradio
preko 6 miliona u Americi, što je redak uspeh za film na stranom
jeziku.
Poređenja su
neizbežna. Tell No One je bio adaptacija i
rekontekstualizacija američkog krimi-romana, a Blood Ties,
Canetov rediteljski prvenac u Hollywoodu je re-make istoimenog
francuskog krimića nastalog po romanu. U originalnom filmu, Canet je
igrao jednu od dve glavne uloge i za očekivati je da je znao šta je
radio kada se uhvatio adaptacije. Rekontekstualizacija je izvršena
relativno znalački, radnja je iz Lyona prebačena u mitski Brooklyn
70-ih godina, obojena sa tadašnjom pop-muzikom, modom i
automobilima. Scenarista James Gray je svojevrsni majstor za
“period-piece” kriminalističke drame u okruženju Brooklyna,
autor je nekoliko filmova na tu temu koji su vešto citirali
novohollywoodske uzore. Verovatno je zbog toga i angažovan, pa će
se u Blood Ties videti uticaji Lumeta, Scorsesea, Coppole, De
Palme, Friedkina i drugih.
Sve u svemu, Blood
Ties mora, kako kažu Amerikanci, ispuniti velike cipele, ne samo
svojih uzora, nego i odličnog, napetog, dinamičnog i majstorski
odmerenog originala. I u tome ne uspeva iz mnogo razloga. Prvi od
njih je razvučenost, originalni film od 100 minuta je razvučen na
preko dva sata, a da pritom ništa nije dodato u priči, nego su čak
neki likovi iz nje izbačeni. Tih 20 i nešto minuta viška prolazi u
dugim kadrovima, pogledima, pokušajima da se po svaku cenu izvuku
emocije sa melodramom. Drugi problem je šarena glumačka postava, od
kojih su neki dobri u svojim ulogama, dok drugima te uloge prirodno
ne leže. Problem sa glumcima su i akcenti, brooklynski je posebno
težak za nekoga ko nije lokalac. U tom smislu je Marion Cotillard
potpuno promašen izbor. Treći i najveći problem je potpuno krivi
fokus filma. Canet se previše trudi oko citiranja i dočaravanja
vremenskog perioda, što čini pristojno, ali ne impresivno niti
naročito precizno, a potpuno zanemaruje ton filma.
U centru filma su
dvojica braće, jedan okoreli kriminalac Chris (Owen) koji upravo
izlazi iz zatvora gde je ležao zbog ubistva, a drugi perspektivni i
pošteni policajac Frank (Crudup). Njih dvojica su otuđeni, potpuno
različite ličnosti i imaju dugu istoriju međusobnog zameranja. Već
prvi dan braća, zajedno sa sestrom (Taylor), posećuju bolesnog oca
(Caan), koji ih je sam odgajao i čija naklonost je prvi predmet
sukoba među braćom.
Frank ima dobre namere
da pomogne Chrisu, a i Chris ima dobre namere da živi pošteno,
koliko može. Ipak, Chris je previše ogrezao u kriminal, i u
poštenom životu se ne snalazi, bez love je i zeza ga ko stigne.
Kada mu propadne ideja sa sopstveni posao, Chris se vraća na staru
rutinu. Zbog toga će Frank prvi biti u problemu, jer će biti
rastrzan između lojalnosti bratu sa kojim ima rivalstvo i lojalnosti
policijskom poslu, gde zbog svoje familije ne uživa previše
poverenja.
Kao da to nije dovoljno
za tešku dramu i moralne dileme, u životu braće su još i tri
žene. Frank ima nikad prežaljenu ljubav, Vanessu (Saldana), sa
kojom će se povezati kada njenog dečka – gangstera (Schoenaerts)
strpa u zatvor i sebi na taj način natovari opasnog neprijatelja na
vrat. Chris će imati čak dve žene u svom životu, jedna je bivša
žena Monica (Cotillard), autodestruktivna prostitutka i narkomanka,
a druga je fina devojka Natalie (Kunis) koju je upoznao na poslu. Sve
tri žene imaju veoma pasivne uloge.
Naprosto, previše toga
se dešava, a obećanje uzbuđenja i akcije visi u vazduhu. To se
retko kad i ostvari, mada ima par pristojnih scena. Ali one su
ugušene ne samo primarnom dramom i moralnom dilemom koja proizilazi
i iz familijarnih odnosa, ali i iz socijalne pozadine likova
(brooklynska bela radnička klasa), nego i melodramatskim izvlačenjem
emocija i obiljem praznog hoda. Ton svega toga je utišan, nema
akcenata, i ništa nije u fokusu. Vidi se da je scenario napisan u
najboljoj nameri, da reditelj zna da napravi dobru scenu kada zna šta
hoće, ali veći deo filma se čini da nema pojma šta bi sa njim
postigao.
Glumci su posebna
priča. Owen i Crudup su sasvim pristojni i uverljivi svaki u svojoj
ulozi, ali nikako ne funkcionišu zajedno. Više deluju kao
potpuni stranci nego kao otuđena braća. Mila Kunis svoju nezahtevnu
ulogu lako rešava, Zoe Saldana je veoma senzibilna, ali njen lik je
motivacijski problematičan. Štos sa njima dvema je što su prelepe
cure za svoje uloge, naprosto ne verujemo da bi dve takve lepotice
padale na jednog nisko rangiranog kriminalca i jednog nisko
rangiranog detektiva. Marion Cotillard je potpuni promašaj, jer je
sama po sebi previše otmena za surovi lik koji igra, a pored toga
ima gotovo nemoguć zadatak da govori engleski sa italijanskim
akcentom. Jedino objašnjenje za nju u filmu je činjenica da je
Canetova žena i da je nekako ugovorom uspela da poveže uloge ovde i
u The Immigrnat, novom filmu scenariste Graya. Epizodni likovi
su živahni i pristojno odglumljeni, po kvalitetu istupaju
Schoenaerts kao brutalni kriminalac i James Caan kao ostareli
familijarni patrijarh slab na starijeg sina barabu. Neki od “casting”
izbora su toliko očiti da je jasno da služe samo da referiraju na
neke filmove i serije, mada je interesantno videti kako Domenick
Lombardozzi (The Wire, Breakout Kings) izgleda sa
kosom.
Ono što donekle vadi
film je atmosfera i to neukusno okruženje gangsterskog Brooklyna.
Vadi ga i sam žanr koji ima verne fanove. Iako neće izazvati
emocije, iako je razvučen, ravan i bez akcenta i fokusa, Blood
Ties je ipak gledljiv film, ali ga mogu preporučiti samo
ljubiteljima žanra. Ono što frustrira je činjenica da je to mogao
biti mnogo bolji film, kada bi samo reditelj malo stao, razmislio i
posložio priču kako treba i odvojio bitno od nebitnog. Sa mnogo
više rada, Blood Ties bi bio verovatno jako dobar film.
No comments:
Post a Comment