2013.
scenario i režija: Joe Swanberg
uloge: Olivia Wilde, Jack Johnson, Anna Kendrick,
Roy Livingston. Ti West, Jason Sudeikis
Drinking Buddies je film zanimljiv za
raspravu jer postoje argumenti za tri dominantne stava. Prvi je da je
ovo film koji unosi prave, zrele, preko potrebne reforme u polumrtvi
žanr romantične komedije koji se diže iz mrtvih samo u februaru,
pred konzumeristički praznik. Drugi stav je da to plemeniti,
promišljeni, ali ne baš uspeli pokušaj redefinicije žanra, na
momente “over-cooked”, na momente nedorađen i nefokusiran. Treća
škola mišljenja tvrdi da je ovaj film potpuni kolaps, lažnjak koji
se folira da je pametan i koji pokušava da se ukači na slične
filmove iz perioda Novog Hollywooda, a da pritom pada i kao komedija,
i kao drama i kao improvizacija i studija karaktera iz prostog
razloga što su likovi dosadni.
Ne bih se složio da je genijalan,
“ground-breaking”, iako je svakako inovativan i hrabar, pošto se
ne drži ustaljenih romantičnih klišeja. Uspešnost eksperimenta
spajanja “mainstream” teme i glumaca sa “mumblecore” dogmom
ostaje upitna. Pretencioznost je svakako potpisna osobina Joea
Swanberga, njegova potreba da sprovodi filmske eksperimente “in
vivo” guši svaki mainstream potencijal, ali za razliku od drugih
umetničarenja iz domena mumblecora, Drinking Buddies je
gledaljiv i prijemčiv čak i kad ispadne iz fokusa.
Naslovni dvojac filma, ortaci za napijanje su Kate
(Wilde) i Luke (Johnson). Oni su kolege u maloj pivari, i imaju
dugotrajno prijateljstvo na granici flerta. Kate je jedina žena
zaposlena tamo, i tu činjenicu film eksploatira na čudan, ne uvek
najuspeliji način, tako da je ona predominantno i na momente
usiljeno “riba-ortak” i “one of the guys”. Oni ručaju
zajedno i vole da se sašiju posle posla u baru koji je nadovezan na
pivaru, da se uspavaju jedno na drugom, i pritom više izgledaju
slatko kao štenci nego što to ima seksualnu konotaciju.
Zašto njih dvoje nisu svoj odnos digli na novi
nivo? Vrag će ga znati. Oboje imaju partnere, Kate se viđa sa
uspešnim, ali malo previše “propper” Chrisom (Livingston), a
Luke je u dugotrajnoj i pomalo učmaloj vezi sa lagano uštogljenom i
nesigurnom Jill (Kendrick). Kao u svakoj romantičnoj komediji, ali i
svakom novijem introspektivnom art filmu, njih četvoro će otići
zajedno na vikend u prirodu ne bi li testirali svoju grupnu dinamiku.
Tokom vikenda će otkriti da su možda pogrešno upareni, da Luke i
Kate više vole da provode vreme zajedno (da pijanče i zajebavaju
se, to jest), nego što im je ugodno u društvu njihovih partnera.
Isto tako, Chris i Jill će otkriti da bi oni možda bili sasvim
funkcionalan par. Desiće se jedan tajni poljubac, jedan neprijatan
raskid i gomila pasivno-agresivnog dijaloga koji nagoveštava možda
prekompoziciju parova.
I tu nastupa najjača potporna tačka ovog filma,
odbijanje da se hoda po utabanim stazama žanra. Prvo, obična
romantična komedija bi taj vikend imala pred kraj filma, na
kulminaciji. Ovde je vikend početak zapleta, odmah iza ekspozicije.
Drugo, razvoj događaja posle vikenda se ne odvija baš po špagi
rom-com filmova, a četvoro glavnih likova se ponaša više nalik
ljudima, a manje nalik filmskim klišejima. E, sad, kakvi su oni to
ljudi, ako već nisu filmski klišeji?
Kate je hiperaktivna, isfolirana, sa nešto
potisnute seksualnosti koja eksplodira tako da je baci na pod. Igra
je Olivia Wilde, i tu nema problema u izvedbi, ali ima u castingu.
Kate mora biti sexy dok je istovremeno ženska koja se smatra
ortakom, a ne ortakinjom, a Olivia Wilde ne može biti sexy i imati
pomalo “mušku” energiju istovremeno. Luke je nedorasli bradati
klinac i najviše nalik klišeu. Jack Johnson savršeno hvata tu
njegovu nezrelost, ali i pasivnu agresivnost. Jill je dobra, obična,
pomalo uštogljena devojka. Igra je Anna Kendrick na način na koji
je već igrala takve uloge, tako da njena izvedba stoji negde između
uloga u filmovima Up In The Air i End of Watch. I na
kraju, tu je Chris, kojeg igra kriminalno neiskorišteni Roy
Livingston, inače sjajan komičar od Office Spacea nadalje.
Kada smo kod neiskorišćenosti, čini se da je Jason Sudeikis pozvan
samo da ostatu ekipe očita lekciju iz slobodne improvizacije na temu
komičnog ne baš odlučnog šefa, a Ti West reciklira večitu ulogu
hipstera.
I tu dolazimo do ispadanja iz fokusa. Likovi nisu
dovoljno dobro napisani, jer ako su zamišljeni kao realni ljudi,
moraju biti odigrani na drugi, potpuno prirodan način, ili moraju
biti modelirani po glumcima koji će ih igrati. Lažni opušteni stav
koji gaji autor Joe Swanberg im u tome ne pomaže, dok sa druge
strane potpuno ubija dramu. Sa druge strane, bez klišeja i
poigravanja sa njima nema komedije. Likovi su naprosto suviše
obični, dosadnjikavi, svakodnevni, verovatno u stvarnom životu ne
biste otišli s njima na pivo.
Drugo ispadanje iz fokusa je uslovljeno likovima
koji ne mogu da se pokrenu i donesu odluku, koji kroz film na
napreduju, čiji odnos ne evoluira. Događaji koji ih prate deluju
slučajno, ne kao dobro osmišljena radnja. Lepo je bežati od
formule i pritom biti opušten, ali ostaje utisak da film ne ide
nigde.
Mumblecore manijak Joe Swanberg je snimio 13
filmova u 8 godina i većina od njih su eksperimenti uživo za koje
je nemoguće odrediti koliko su improvizovani, a koliko imaju
scenario. U skladu sa tim možemo Drinking Buddies shvatiti
kao eksperiment sa mainstreamom, poznatim licima za glumce i
studijskim sistemom. Imali smo to i ranije, kod Swanbergovih
nesumnjivih uzora za ovaj film, kod Mazurskog (Bob & Carol &
Ted & Alice, odakle je preuzet poster) i kod Rafelsona (Five
Easy Pieces, koji je propitivao važne životne odluke, a nije
tapkao u mestu po sistemu “da l' da legnem ili da ustanem). I vreme
je bilo drugačije, filmovi su imali više značaja u našim
životima. To je očito i u “box office” rezultatu Drinking
Buddies, koji je vrlo brzo odigrao svoje u bioskopima i preselio
se na “video on demand” teritoriju.
Konačni utisak je da je film gledljiv,
realističan, da izgleda dobro i da su lokacije lepo izabrane i
snimljene. Sa druge strane, Drinking Buddies podražava život,
i to je pitanje koliko uspešno, pošto osnovna premisa (romansa koja
tinja ispod površine dugogodišnjeg prijateljstva) nije baš
utemeljena u životnim iskustvima. Filmove ne gledamo uvek zato što
podražavaju život, nego zato što nam nude nešto različito.
No comments:
Post a Comment