tekst objavljen na www.fak.hr
2013.
režija: E. L. Katz
scenario: Trent Haaga,
David Chirchirillo
uloge: Pat Healy, Ethan
Embry, David Koechner, Sara Paxton
Moram da priznam da,
uprkos dobrim kritikama i šuškanju po festivalskim hronikama, nisam
u početku bio uveren u kvalitet, značaj i genijalnost ovog filma.
Reditelj i obojica scenarista dolaze iz miljea trash horora i nisu
imali nikakva iskustva van tog uskog žanra. Cheap Thrills je
najavljen kao crnohumorni triler sa primesama telesnog horora, znači
nešto uvrnuto i na momente gadno, i zasnovan na jednostavnoj
premisi. Međutim, odmah ispod površine se krije prilično bogata i
artikulirana simbolička i metaforička ravan.
Film počinje kada
Craig (Healy), koji ima jedan od onih epski groznih dana u kome ga
stiže obaveštenje o deložaciji i otkaz na glupom poslu koji mu je
bio jedini izvor prihoda, uđe u bar da popije piće pre nego što
ode da se suoči sa sudbinom. U baru naleće na starog školskog
druga po imenu Vince (Embry), koji radi kao uterivač dugova, pa se
oni tako malo porazgovaraju o životu, a jedno pivo se razvuče na
dva, pa na tri, pa posle toga nema više smisla brojati.
U nekom trenutku,
očajni Vince ode na pišanje i vidi u klonji novčanicu, pa se sagne
da je pokupi. Kada se vrati, dvojica prijatelja dobivaju poziv da se
pridruže čudnom, ali bogatom paru za susednim stolom. Oni su nešto
stariji Colin (Koechner) i njegova primetno mlađa žena Violet
(Paxton), koja slavi rođendan, ali se drži pokislo i pasivno. Njih
dvoje predlože da drugari igraju igru jeftinih izazova i uzbuđenja,
a oni će plaćati. Prvi izazov je da onaj ko popije čašicu tekile
dobije 50 dolara. Izazovi se samo ređaju, recimo ko prvi dobije
šamar od devojke za šankom, dobije 100 dolara. U nekom trenutku se
presele u striptiz klub i tamo moraju da uhvate striptizetu za dupe –
200 dolara, i da prvi zveknu izbacivača – 500 dolara.
Zezanje se nastavlja u
Colinovoj vili, čak i nakon što Vince i Craig pokušaju da
opljačkaju Colinov sef. Tada generalno komičan, budalast “jackass”
ton skreće ka mračnijem registru. Colin im predlaže da zarade
ozbiljnu lovu radeći ozbiljnija sranja. Prvo moraju da se takmiče
ko će duže zadržati dah, ali lova na stolu je prevelika da bi
drugari nastavili da igraju pošteno. Sledeća akcija je da se poseru
susedu u kući, za osvetu što susedov pas sere u Colinovom dvorištu.
Kako vreme prolazi, izazovi su sve uvrnutiji, a rivali sve oštriji i
spremniji da igraju prljavo. Onda će takmičenje dobiti seksualne
konotacije, pa telesne, i još gore od toga. (Da, ima i gore.)
Colin je odlično
zamišljen kao lik. On je bogataš koji se dosađuje i spreman je da
plati masne novce za uvrnutu zabavu. Izazovi koje on postavlja, bilo
sa osmehom, bilo mrtav ozbiljan se graniče sa demonskim. On nije
toliko organski lik (u ovom filmu toga nema), koliko je
personifikacija onih “1%” o kojima se priča. Njegova igra u
početku liči na detinjariju, da bi se pretvorila u nekakav “reality
show” uživo. Njegova žena Violet je samo pojavno pasivna, a
sasvim je moguće da je ona nepokretni pokretač cele akcije, samo je
dovoljno blazirana i odvojena od stvarnosti da ništa sama ne
započinje.
Craig i Vince su tu
personifikacija radničke klase koja je spremna na sve ne bi li
zaradila novac. Međutim, oni nisu isti karakter pod dva imena, oni
predstavljaju dva suprotna koncepta, dva pristupa kojima pribegavaju
siromašni kako bi preživeli u ovom svetu. Craig je ono što bismo
mogli nazvati “dobrim momkom”, on poštuje pravila, radi šta
treba, pokušava da sledi svoje snove, a za nedaće verovatno krivi
lošu sreću. Vince je, sa druge strane, baraba. On je razočaran
svojim životom i sudbinom koja mu je namenjena i pokušava da se
snađe kako zna i ume, imajući u tome vrlo malo morala. Craig mu
očitava, pomalo s visoka, da je Vince svoj klošarski i dripački
život sam odabrao kada je napustio školu. Vince je gotovo prirodno
sklon nasilju, dok je Craig jednostavno očajan i ne zna šta bi
drugo. Lakoća sa kojom oni udaraju jedan na drugoga sa novčanom
nagradom u mislima, a ne na “klasnog neprijatelja” je
zastrašujuće realna.
Film je izvrsno
odglumljen od strane postave koju sačinjavaju poznati televizijski
glumci. Inteligento je napisan i razrađen, hrabar i riskantan.
Autori prave potpuno svesne izbore, ton kreće od veselog ka veoma
mračnom, ali se šokantna horor taktika namerno napušta u jednom
trenutku kako bi se istakla socijalna komponenta. Iskreno, meni bi
više odgovaralo da je film za nijansu sporiji, da se više oslanja
na dijalog i da čekanjem i izgradnjom atmosfere maksimizira efekte
određene udarne scene ili udarnog momenta. Režija se oslanja ne
standardnu montažu i pomalo haotičnu kameru i konstantno podiže
tenziju do jednog trenutka, kada dinamika pada.
Posle skoro godinu dana
po festivalskim turnejama, i sa nekoliko osvojenih nagrada, Cheap
Thrills će gotovo sigurno imati uspeha u bioskopskoj i video
distribuciji. Vreme će pokazati da li će postati kultni klasik, a
za to ima sve potrebne predispozicije. Sjajno hvata duh vremena i
sjajno locira temu nedostatka klasne svesti kod potlačenih u
trenutku kada se pritisak na njih pojačava, i sjajno to spušta na
nivo nečega što možda liči na zajebanciju, ali je zapravo strašna
pojava. Od autorskog tima koji je do sada pravio varijacije na temu
Troma produkcije, Cheap Thrills nikako nije jeftino uzbuđenje,
nego film čija će vrednost samo rasti.
No comments:
Post a Comment