2013.
režija: Eugenio Mira
scenario: Damien
Chazelle
uloge: Elijah Wood,
John Cusack, Kerry Bishe, Tasmin Egerton, Allen Leech, Don McManus,
Alex Winter
Grand Piano
deluje kao da je snimljen za opkladu. “Reci ti meni, burazeru, je
l' možeš ti da snimiš Speed, ali na klaviru?” Nema frke.
“E, dodaj malo Phone Booth klaustrofobije i malo Black
Swan treme, panike i paranoje.” Važi, brate. “A možda ne bi
bilo loše kada bi dodao i malo Hitchcocka, ne, De Palme, i ubacio
neke gothic momente kao što je sablasni stari klavir i sablasni
mrtvi profesor.” Aha, u redu. Međutim, ako prihvatimo da je ovo
laka zabava, da je totalni pulp, i kad pređemo preko logički
nemogućih rešenja koje su ravne samo mehanizmu romana Dana Browna,
možemo se zabaviti sa ovim filmom.
Ako izuzmemo nekoliko
uvodnih scena, celi film se dešava u koncertnoj dvorani u Chicagu,
gde treba da nastupi Tom Selznick (Wood) nakon petogodišnje pauze
posle neprijatnog koncertnog iskustva. On je tada svirao fiktivni
“nemogući komad” La Cinquette koji je napisao
njegov pokojni profesor. Koncert organizuje njegova žena Emma
(Bishe), tunjava i blazirana filmska zvezda, verovatno iz razloga
griže savesti što ona ima više medijske pažnje nego njen genije
od muža. Njih dvoje su odličan izbor za svoje uloge, Kerry Bishe je
prilično bezlična, ali zna odigrati konvencionalno uljudnu i
prijatnu curu, dok je Elijah Wood slika i prilika vrhunskog muzičara,
deluje kao autistični klinac zarobljen u telu sredovečnog muškarca,
što je čest slučaj kod klasičnih muzičara.
Tokom koncerta, koji
pomalo izgleda kao sprdnja i potpuno je neprimeren tome kako bi
trebalo da izgleda jedan “comeback” vrhunski klavirski koncert i
po programu i po generalnom tonu, Tom otkrije da mu je neko napisao
preteće poruke na notama. Usere se od straha i zbriše u garderobu,
ali ga misteriozni manijak nađe i uspostavi bluetooth vezu s njim.
Tom ne sme da pogreši nijednom tokom koncerta, u suprotnom će on i
Emma platiti glavom. Frajer ima precizan i tih snajper, nije za
zezanje. Posebno je važno da perfektno odsvira La Cinquette.
Atmosfera filma je
većim delom simpatično napeta, ma koliki to bio kliše. Za to je
zaslužna referenca na De Palmu i Argenta i luksuzni ambijent u stilu
Fantoma iz opere. Njegovo prezime direktno asocira na
producenta Davida Sleznicka, koji je doveo Hitchcocka u Hollywood.
Tom ima slobode da se kreće od pozornice do garderobe i nazad, što
omogućava nekoliko zabavno-farsičnih momenata. Ostali u publici
mogu i malo slobodnije da se kreću, što reditelj koristi da uvede u
priču generalno komični par Emminih prijatelja. Nije loš štos ni
to što je Tom notorni tremaroš i zbog toga potencijalna žrtva
neslanih šala svojih kolega. Gothic momenat sa starim klavirom i
sablasnim profesorom bi možda mogao biti i bolje upotrebljen, ali
ostaje samo “plot device” kako bi objasnio motivaciju
misterioznog snajperiste.
I tu se film potpuno
gubi i odlazi u kiselinu. Motivacija snajperiste je veoma prozaična,
a uloga klavira u celoj priči poprilično neverovatna. Shodno tome,
kada se otkrije snajperistin identitet (Cusack) film klizi u
generičku scenu borbe za premoć i završava se sa nedotupavnim “pay
offom”. Međutim, znali smo u šta se upuštamo na početku. Uvodna
špica je previše elaborirana, sa fokusom na klavir i njegov
unutrašnji mehanizam, i sama po sebi je “spoiler”. Pijanista je
možda zvezda večeri, ali nije ključni faktor, pošto je taj
ključni faktor sam naslovni klavir.
Glumcima su data
jednostavna uputstva i oni svoj posao obavljaju korektno. John Cusack
je dobar koliko mu sam lik dozvoljava da bude, jasno nam je da može
da bude poprilično strašan. Ono što njemu fali je bolji izbor
uloga, jer mu sa B filmovima poput Grand Piano neće uspeti
ono što je uspelo Matthewu McConnaugheyu.
Konačni utisak je da
je Grand Piano maksimum koji se može izvući iz tako
nenormalnog i sklepanog materijala. Trajanje filma je isto prevara,
od nominalnih 90 minuta, barem 15 otpada na uvodnu i odjavnu špicu,
pa zbog toga film mora da nabije tempo ne bi li prikrio aljkavost u
pisanju i nedostatak razrade. Sa boljim materijalom, Eugenio Mira bi
možda i zablistao kao reditelj.
No comments:
Post a Comment