2013.
režija: Manuel Martin
Cuenca
scenario: Alejandro
Hernandez, Rafael de la Uz (po romanu Humberta Arenala)
uloge: Antonio de la
Torre, Olimpia Melinte, Maria Alfonsa Rosso
Priznajem, pao sam na
foru. Nije da me kanibalizam nešto posebno zanima, to je horor
“trope” kao i svaki drugi i dosta ovisi od ključa u kome se
tumači. Ono što me je privuklo je interesantan plakat i moćna,
iako “low key” uvodna sekvenca.
Iz daljine vidimo auto
koji se polako odlazi sa benzinske pumpe. Nedugo zatim mu se veliki
terenac približava na nebezbednu distancu i pretiče ga. Ubrzo
vidimo isti terenac kako vozi u suprotnom smeru u pogrešnoj traci i
auto sleće s puta u jamu. Iz terenca izlazi muškarac, hvata
povređenu ženu iz auta, ubacuje je u terenac i odvozi prema
vikendici u planini. U sledećoj sceni, žena leži gola na drvenom
stolu, a muškarac je ubija i seče na šnicle, dok se krv sliva sa
stola.
Nažalost, film odatle
ide nizbrdo, u smeru dosadnog festivalskog filma koji je horor samo u
premisi. Kanibala iz uvoda, Carlosa (de la Torre) upoznajemo u
beskrajnom nizu dnevnih rutina i povremenih rituala. On je
starovremenski, tradicionalni, povučeni čovek, metodični krojač
predan poslu i slaganju materijala, pasionirani ljubitelj klasične
muzike sa radija i predani katolik. Najveća čast mu je što će baš
on popraviti plašt-relikviju za predstojeću paradu. Osim toga,
vidimo ga kako se povremeno druži sa jednom starijom koleginicom
(Rosso) koja može i ne mora da mu bude majka, scenario tu nije
precizan, ali svakako znamo da je poznavala Carlosovog oca, i da
Carlosa poznaje od malena.
Za Carlosa je
kanibalizam jedan od rituala, kao odlazak u crkvu, na posao ili na
pijacu. On (promućurno) “lovi” samo strance, jer ih niko neće
tražiti, a meso ubijenih žena drži u zamrzivaču. On jede
ljudetinu svako veče, zalivajući je prefinjenim crnim vinom.
Njegovi rituali će biti ugroženi kada u njegov život uđe
Alexandra (Melinte), radoznala komšinica, maserka i vrlo neposredna
žena. Alexandrina radonazlost i nametljivost će je dovesti u
nevolju, čini se pravo pod Carlosov alat za obradu mesa, ali njegovi
problemi se ne završavaju tu. Umesto Alexandre, u njegov život će
ući njena sestra bliznakinja Nina.
Najlakše bi bilo kada
bi mogao i nju da pojede, ali nešto u vezi s njom ga privlači na
jedan drugi način. Ona je pristojna, dobra i odgovorna osoba, kao i
on, ali je puno strastvenija i toplija. Možda je ona onaj ideal žene
koji se do sada nije pojavio u njegovom životu? Ali kako da joj
otkrije svoju tajnu...
Nije problem pronaći
ključ u kojem ćemo tumačiti film, sve nam je dato kroz lik
Carlosa. Ključan je njegov predani katolicizam iz kojeg proizilazi i
anahronizam (stari zanat, starovremenski maniri), suzdržanost kao
možda manifestacija porodične i crkvene represije, sklonost ka
“karnalnom”, u seksualnom i doslovnom značenju (meso), od kojih
se seks smatra grešnim, a kanibalizam je samo neki uvrnuti transfer.
Donekle se u katolicizmu i anahronizmu nalazi podloga njegove
ksenofobije, dok je sa druge strane ciljanje na strance pragmatična
crta psihopate. Film je, kroz Carlosa i njegovo okruženje verovatno
metafora za špansko društvo koje se ubrzano menja, ali se ne menja
sve istim tempom, pa se određeni anahronizmi vuku i stoje u
konfliktu sa ostatkom društvene dinamike.
Problem je što film ne
funkcioniše ni kao horor, a ni kao studija karaktera, dok je
simbolička ravan poprilično nategnuta. Naprosto, film je statičan,
dosadan, ne-napet, likovi su fiksirani, rigidni i nepromenljivi.
Istina, glumci perfektno igraju svoje uloge, Antonio de la Torre je
savršeno odmeren kao Carlos, a Olimpia Melinte odlično nosi dvojnu
ulogu. Kao Alexandra uspeva da bude neposredna i živahna, dok se kao
Nina oslanja na jedva vidljive gestove i veoma stidljivo izgovaranje
reči sa teškim, moćnim značenjem.
Statičnost se ponavlja
i u realizaciji, kamera često stoji na jednom mestu tokom cele
scene, osvetljenje je prirodno ili ambijentalno, muzika se čuje samo
sa radija, nema nikakvog “scora”. Taj festivalski pristup je
možda nekome zanimljiv, ali ne treba zaboraviti da bi Canibal
morao biti horor film, barem malo strašan, ili makar napet ili
atmosferičan. Zbog svoje sterilnosti i manjka napetosti, čini mi se
da je u pitanju polučasovni eksperiment razvučen na format
dvočasovnog filma.
No comments:
Post a Comment