2013.
režija: Joon-ho Bong
scenario: Joon-ho Bong,
Kelly Masterson (po francuskom stripu Le Transperceneige)
uloge: Chris Evans,
Tilda Swinton, Jamie Bell, John Hurt, Ed Harris, Alison Pill, Octavia
Spencer, Kang-ho Song, Ah-sung Ko, Vlad Ivanov
Pred nama je
internacionalna produkcija u pravom smislu te reči, potpuno van
studijskog sistema i sa očito veoma velikim stepenom umetničke
slobode. Autor filma je poznati korejski filmaš Joon-ho Bong (The
Host, Memories of a Murder), ko-scenaristkinja amerikanka
Kelly Masterson (Before The Devil Knows You're Dead),
glumačka postava hollywoodska, britanska, evropska i korejska, što
filmu pravi svetski marketing. Film je pritom sniman u Češkoj, u
nizu studija. Koliko je produkcijski šaren, toliko je i žanrovski
pomešan. Osnovna premisa je SF i postapokaliptična, mehanika radnje
akciona i trilerska, likovi su izgrađeni kao u kakvoj drami i sve
vreme se jasno oseća filozofska potka.
Odsustvo studijskih
restrikcija ovde je upotrebljeno gotovo genijalno, film je rađen
prema viziji, a ne prema ciljnoj grupi. Budžet je oko 40 miliona
dolara, što zvuči kao mnogo novca, ali je zapravo neuporedivo manji
od sličnih studijskih projekata. Međutim, to se samo vidi na nešto
slabijem CGI-ju, i to samo u scenama eksterijera. Snowpiercer
je retka kombinacija “high concepta” i vrhunske intelektualne
obrade, pa imamo film koji je istovremeno i art i blockbuster i koji
ne vređa inteligenciju svojih gledalaca. Poslednji put sam tako
nešto video u Inceptionu.
Skoro cela radnja filma
se dešava u ogromnom vozu koji pokreće perpetuum mobile.
Pretpostavka je da je globalno zagrevanje toliko uzelo maha da su se
svetski moćnici i naučnici dogovorili da probaju da ga smanje sa
nekakvim reagensom, ali je ceo eksperiment otišao u materinu. Zemlja
je ušla u novo ledeno doba, čovečanstvo je izumrlo, a jedini
preživeli su se ukrcali na Wilfredov (Harris) voz koji nikad ne
staje, koji reguliše klimu i u kojem je uspostavljen ujednačen
eko-sistem. U trenutku kad počinje radnja filma, voz je u pokretu
punih 17 godina.
Voz je naravno simbol
nezaustavljivog protoka vremena, budućnosti u koju idemo. Zasnovan
je na dva broda, jedan od njih je, logično, biblijska Arka kao
simbol novog života koji treba da se održi i umnoži nakon
katastrofe, ali je po sistemu podele sličniji Titanicu. Svi znamo
kako je Titanic skončao, a ako je verovati Jamesu Cameronu (što bi
bilo naivno), tome su pridonele i klasne tenzije, koje su u
Snowpierceru još izraženije.
Wilfred ima status
božanstva, njegova “premijerka” je Mason (Swinton),
karikaturalna engleska gospođa sa tvrdim akcentom, lošim zubima i
manirima iz romana Agathe Christie, ogrezla u okrutni klasizam i
sposobna da uvredi na 1001 način. Njihova vlast se temelji na
pretnji više nego na sili. Zbog toga na suprotnom kraju, na začelju,
periodično izbijaju pobune. Tamo žive oni koji se besplatno voze u
prepunim vagonima na jednoj “proteinskoj kocki” dnevno. Nova
pobuna se sprema, a njen nevoljni lider je Curtis (Evans). Njegov
ađutant je Edgar (Bell), a guru stari Gilliam (Hurt), ime je
logična posveta jednom od majstora distopije. Oni dobijaju uputstva
od nekoga iz prednjih vagona umuljana u dnevni obrok. Prvi zadatak je
zauzeti vagon-zatvor i osloboditi Nama (Song), stručnjaka za
sigurnost koji je ujedno bio i konstruktor vrata između vagona.
Pobuna izbija, Nam joj
se priključuje, a za svaka vrata traži isplatu u drogi. Ovog puta
se ide do kraja, do komandnog vagona, do motora i do samog Wilfreda,
što filmu daje neku izmenjenu marksističku poentu (preuzimanje nad
sredstvima za proizvodnju, je li). Put do tamo je naporan i opasan,
voz uzak i klaustrofobičan (posveta trilerima smeštenim u voz poput
The Narrow Margin i Runnaway Train), protivnik bolje
naoružan, okršaji očajnički.
Put od začelja prema
lokomotivi je jedna zanimljiva vožnja, akcione scene su napete i
nasilne, likovi razrađeni do tančina, detalji sjajno inkorporirani
i sve izgleda sjajno. Svaki vagon je priča za sebe, za šta treba
pohvaliti scenografa, montažera i direktora fotografije. Nakon
nagužvane bede vagona za plebs i učestalih inspekcija naoružanih
zaštitara, pobunjenici će videti i lepše prizore, restorane, vagon
za uslužne delatnosti, akvarijum, mesaru, staklenik... Posebno je
impozantna učionica u kojoj trudna učiteljica (Pill) ucepljuje deci
religiju Wilfreda i predodređenosti i ideologiju represivne
diktature koja je na snazi. Sve se to dešava u okruženju Disneya na
tripu i presečeno je velikobratovskim TV obraćanjem. Kako
pobunjenici napreduju dalje, dekadencija bogataša (teza o 1%) je
vidljivija i grotesknija.
Ovo je važan film za
potvrdu o živahnosti korejske kinematografije i njenog značaja u
globalnim okvirima. Nešto ranije su još dva autora okušala sreću
na globalnom nivou. Kim Jee-woon (A Tale of Two Sisters,
I Saw The Devil) je okušao sreću u Hollywoodu sa muljavom
žanrovskim akcionim filmom The Last Stand i neslavno propao
na blagajni. Chan-wook Park (“osvetnička” trilogija – Sympathy
for Mr Vengeance, Oldboy, Lady Vengeance) je snimio
artsy, atmosferični i lagano poremećeni film Stoker i imao
vrlo nestabilne rezultate. Bong se odlučio za autorsku slobodu i
pažljivo napravio jedan globalni film.
Istina, ritam
Snowpiercera je sporiji nego u većini blockbustera, ali nikad
ne odlazi u inerciju, već se dodatak vremena pametno koristi za
pozadinske priče o društvenom uređenju voza i o prošlosti likova
– generacijske razlike, motivacije, prethodni životi... Glumci su
iskorišćeni sjajno, ma kako malu ulogu imali ili veliku ulogu
imali. John Hurt se, izgleda, pretplatio na uloge u distopiji, nakon
1984 i V for Vendetta. Tilda Swinton pokazuje da sjajno
karikira britansku rezervisanost, Vlad Ivanov briljira bez ijedne
izgovorene replike, a Kang-ho Song nije riba van vode, iako govori
samo na korejskom jeziku, dok ostali upotrebljavaju engleski. Chris
Evans pokazuje da glumački može znatno više od blockbustera koje
trenutno radi.
Snowpiercer je
film koji ne smete propustiti i koji vas neće ostaviti ravnodušnim,
koji će vas naterati da mislite i koji će vas možda i emotivno
uraditi. Inteligentno zamišljen i pažljivo realizovan, sa napetim
akcionim scenama, fluidno ispričan i nimalo banalan ili
pojednostavljen, ovaj film je pravo uživanje kakvo se retko sreće.
Gledajte do kraja i razmislite dobro o dilemama koje postavlja.
No comments:
Post a Comment