tekst originalno objavljen na www.fak.hr
2014.
režija: David Grovic
scenario: David Grovic,
Paul Conway, James Russo
uloge: John Cusack,
Rebecca Da Costa, Robert De Niro, Crispin Glover, Dominic Purcell,
Sticky Fingaz, Martin Klebba
Reditelj može da nas
drži u mraku na dva načina, jedan od njih stvara atmosferu i
raspoloženje i na kraju ostavlja nekakav utisak, dok drugi samo
deluje haotično i van kontrole. The Bag Man pripada ovoj
drugoj grupi filmova i toliko je traljavo izveden da čak ne može da
se izbori sa fizičkim svetlom i mrakom, da ne pominjemo dramaturško
značenje toga.
Istini za volju, gluma
nije loša, barem od onih od kojih očekujemo neki nivo. Priča je
poprilično standardna, ali standardna priča ne mora da bude loša.
Problem je u neiskusnoj, debitantskoj režiji i katastrofalnom
scenariju koji pokušava da bude mnogo pametan, često na svoju
štetu.
Tarantino je 90-ih uneo
post-modernu osvešćenost i određeni ironični odmak u klasične
filmske motive, pre njega se Scorsese poigrao sa komedijom i trilerom
ubacujući ih u “nightmare logic” i inovativno koristeći
hyperlink u After Hours, na koji se The Bag Man nekako
napola definirano oslanja. Međutim, utisak je generalno neprijatan,
ovde imamo smrznutog Scorsesea, podgrejanog Tarantina, sa malo
cinizma braće Coen, začinjenog sa površnom interpretacijom Lyncha
(invalidi i kepeci se koriste kao faktor straha i sablasnosti), a sve
to kasni minimalno dvadeset godina. Poseban stepen bezobrazluka je to
što Grovic misli da je njegov buđavi filmčić apsolutno u rangu sa
značajnim prethodnicima. Drugi problem je što vređa gledaočevu,
to jest moju, inteligenciju dajući preočite “hintove” bez imalo
stida.
Dakle, Jack (Cusack) je
kurir koji treba da odnese jednu torbu u jedan motel, uzme sobu broj
13 i tamo sačeka dalje instrukcije u smislu toga ko će po torbu
doći. Pritom, ni u jednom trenutku ne sme da pogleda u torbu. Njega
je unajmio Dragna (De Niro), delom kriminalac, delom mešetar, a
delom intelektualac koji voli da drži predavanja. On mu savetuje da
pročita Hesseov Magister Ludi, a i torba nekako smrdi na
torbu iz Pulp Fictiona ili dva kofera iz Ronina.
Naravno, sve će poći
po zlu. Jack će biti napadnut još pre motela, motel će se
ispostaviti da je buvara koja postoji samo u horor filmovima. Njime
upravlja pasivno-agresivni frik u invalidskim kolicima (Glover), a ni
populacija nije ništa manje zastrašujuća. Tu su gangster sa
povezom na oku (Sticky Fingaz) i njegov pomoćnik kepec (Klebba) koji
stalno ganjaju kurvu (Da Costa) sa teget-plavom perikom i obučenu
kao Wonder Woman. Ona se sklanja kod Jacka u sobu, predstavlja se kao
Rivka i kaže da je iz Izraela, iako očigledno nije. Posebnu
nelagodu unose nimalo prijatne posete sadističkog šerifa (Purcell)
i njegovog homicidalnog zamenika.
Naravno, ništa nije
onako kao što se čini, posle crnohumornih lajni će uslediti već
nekakva makljaža ili puškaranje, sa krajnje uvrnutim načinima za
ubiti ili biti ubijen. Rivka nije obična kurva, upravitelj motela
nije obični invalid, šerif nije samo agresivna somina... U nekom
trenutku Jack će biti popišan (doslovno) od strane kepeca, Rivka će
biti prebijana i umalo silovana dok ne uzvrati, u nevezanoj sceni
Dragna će razbiti nos nekoj dragoj ženskoj osobi (sekratarica li
je, kćerka li je) samo zato što je pogrešila, što će prizvati u
sećanje Altmanovo čitanje noira u The Long Goodbye.
Međutim, sve to ludilo
je dato proizvoljno, citati ne deluju kao omaži, nego kao bezočno
preseravanje, a zbog loše režije to čak nije ni zabavno za
gledati. Naravno, nemam ništa protiv trivijalizacije nasilja i
sprdnje sa političkom korektnošću kada to ima smisla. Nemam ništa
protiv parodije čega god, pa ni mačizma, kada je ta parodija
artikulirana. Nemam ništa protiv standardnog “poola” čudnih
likova ako su interpretirani valjano. Ništa od toga ovde nije
slučaj.
Pozitivno iznenađenje
u filmu je Robert De Niro, koji Dragnu tumači u ključu jedne od
svojih najboljih uloga, Louisa Cyphera iz filma Angel Heart.
Nije to slučajno, oba lika imaju nezahvalni zadatak da donesu “deus
ex machina” otkriće na kraju filma, sa malom razlikom da Cypher
donosi šok, a Dragna poprilično prigodno objašnjenje. De Niro u
The Bag Man optira za dobro zezanje i vrlo kulturnu
auto-parodiju. Cusack je zarobljen sa vrlo striktnim protagonistom,
ogrubelim čovekom koji je prošao svašta, ali je sposoban za
empatiju, iako to krije. Pritom mu se dešavaju serijska sranja od
početka do kraja i on mora da se s njima nosi muški. John Cusack je
dobar glumac i to će izvesti bez greške, ali prosto nema nikakve
šanse da zablista. Rebecca Da Costa je ulogu dobila prvenstveno zbog
manekenskog izgleda, njena gluma graniči sa očajnom, ali doprinosi
utisku trasha. Ostali imaju toliko trash likove da ih i nije moguće
bolje odglumiti.
Sve u svemu, The Bag
Man je loš film, od početka do kraja, pretenciozan, ugušen
preseravanjem, i konačno, naporan i dosadan. Za nešto što se
izdaje za triler sa crnohumornim elementima, konačni rezultat je
porazan. Ovakav nivo scenarističkog i rediteljskog amaterizma ne bi
smeo da se pojavi čak ni na rubovima Hollywooda.
Ostaje pitanje zašto
bi De Niro i Cusack igrali u takvom filmu. Nije zbog love, pošto se
ne čini da su mogli da naplate masne honorare, a finansijski uspeh
ovog filma je u rukama mušterija na kioscima i pumpama. Možda su se
dobro zezali. Ja znam da nisam gledajući ovaj film. Sve vreme sam
prizivao i bolje filmove koje The Bag Man citira, ali i
istoimeni kanadski trash uradak u kojem frajer sa papirnom kesom na
glavi katanom kolje ogromne količine razbojnika koji su ga napali.
To je bio dobar trash.
No comments:
Post a Comment