2014.
režija: Rob Thomas
scenario: Rob Thomas,
Diane Ruggerio
uloge: Kristen Bell,
Jason Dohring, Enrico Colantoni, Chris Lowell, Percy Daggs III, Rina
Majorino, Gaby Hoffmann, Ryan Hansen, Jamie Lee Curtis, Jerry
O'Connell
Serija Veronica Mars
je bila nešto posebno, zasnovana na nekoliko naizgled nespojivih
koncepata (teen detektivka u okruženju prilično strašnog, naizgled
idiličnog, ali do srži korumpiranog bogataškog gradića na
kalifornijskoj plaži), ali je se sve to nekako uklapalo zahvaljujući
dobro napisanim likovima i dijalozima. Naslovna junakinja je kroz
duhovite “voice-over” replike davala socijalni komentar na
čvrstoj levičarskoj, anti-bogataškoj liniji. Sve to je privlačilo
određenu publiku koja je seriju fanatično pratila iako je u
konačnici to bila tek nešto malo bolja konfekcija nego, na primer,
Buffy The Vampire Slayer, koja je pokušavala da redefiniše
žanrove, ali ne tako hrabro i samosvesno kao srednjoškolski noir
film Brick.
Moram da istaknem da
seriju nisam pratio, ali sam odgledao epizodu ili dve. Zašto? Pa,
prosto, moj dan, kao i svačiji, traje samo 24 sata, pa logično ne
stignem da ispratim sve što postoji. To bi značilo da nisam idealna
ciljna grupa za film Veronica Mars, koji je napravljen po
želji i po meri fanova serije koji su je delom finansirali.
Film je najzanimljiviji
na produkcijskom nivou. Veronica Mars je trenutni rekorder po
količini novca skupljenog preko Kickstartera, negde oko 5.7 miliona
dolara. To je pokrenulo studio Warner Brothers, koji je držao
autorska prava za ekranizaciju Veronice Mars, da skupi još
nešto sredstava, što kroz prilično providni “product placement”,
što da se sam isprsi, angažuje kreatora Roba Thomasa na svim
ključnim pozicijama, i odobri priču koja će skupiti što je moguće
više likova iz serije na jednom mestu. Distribucija je takođe
inovativna, istovremeno u bioskopima i preko “video on demand”
servisa, valjda zato što je Veronica Mars pre svega
televizijski format.
U skladu sa tim je i
generalni ton filma. U pitanju je solidno producirani film koji ima
ambiciju, izgleda i ponaša se kao malo upeglaniji TV film u formatu
od dve vezane epizode serije. To nije loše, s obzirom da smo imali
loša iskustva sa preambicioznim filmovima koji su pokušavali da
izmuzu još malo novca od fanova određenih serija (na pamet mi
padaju nedovoljno dobri The X Files filmovi). Ovako, konačni
rezultat je po formuli “za nekoga (fanove) sve, za svakog ponešto”.
Glavni kvalitet filma je da se svako može uključiti u priču,
pratio seriju ili ne, a uvodna sekvenca sa zrelom i duhovitom
naracijom glavne junakinje, koja nam ukratko objašnjava kako je
počela da se bavi detktivskim poslom i šta je radila u periodu od 9
godina od kraja serije do početka filma.
Saznajemo da je
Veronica (Bell) u međuvremenu diplomirala pravo, da je u stabilnoj
vezi sa svojim dečkom sa faksa Pizom (Lowell) i da je čeka
istraživački posao u veoma uspešnoj advokatskoj firmi. Pa ipak,
čim se njena stara ljubav Logan (Dohring) nađe u nevolji, ona će
se spakovati i otići pravo u rodni Neptune da mu pomogne. Ovog puta
on nije u naivnoj nevolji, optužen je za ubistvo svoje devojke, pop
zvezde Bonnie De Ville, koja svojim ponašanjem liči na Amy
Winehouse. Naravno, on tvrdi da nije kriv, ali ostaje da se ispita ko
ju je ubio, da li je to poludela obožavateljica (Hoffmann) ili ju je
sustigla tajna iz prošlosti. Atmosfera u Neptunu je usijanija nego
ikada, novi šerif (O'Connell) je najkorumpiraniji od svih, policija
je brutalna prema siromasima, a bogataši su toliko razuzdani da
Neptune podseća na novi Versailles. Srećom, pa Veronica nije sama u
svom plemenitom i pomalo autodestruktivnom pohodu, tu je njen dobri i
plemeniti otac (Colantoni) i dvoje školskih drugova, Wallace (Daggs)
i Mac (Majorino), i uz njihovu pomoć ona i Logan će dokazati
njegovu nevinost.
Sama priča nije ništa
posebno, dovoljno zanimljiva je da se prati, ali će ispariti iz
glave čim se film završi. Pojedine replike su iznad tog nivoa, kao
recimo referenca na Springsteena ili na sveprisutnost Jamesa Franca.
Imamo par zanimljivih glumaca i javnih ličnosti u cameo ulogama, ali
to je tek začin za poprilično tipsku priču. Ona je ispričana više
na televizijski nego na filmski način, a autor Rob Thomas nije uspeo
da se izbori sa porivom da ubacuje mini-klimakse i mini-cliffhangere na
mestima gde bi se TV epizoda prekinula za reklame. Kada smo kod
reklama, “product placement” je sveprisutan i posebno iritantan
kada su u pitanju alkoholna pića. Čini se da Thomasu fali
suptilnosti da snimi pravi film, i zato pokušava da na silu ubaci
što više elemenata iz serije. U tome nekada uspeva, a nekada ne.
Nije loše što se temi pristupa sa uvažavanjem činjenica da su
Veronica i društvo stariji 10-ak godina nego u seriji, samim tim
zreliji i formirani ljudi. Problem se pojavljuje kod prilično
izveštačenog kraja koji ide u smeru mogućeg nastavka filma, koji
efektivno gubi kontinuitet sa psihološkim profilom odrasle Veronice. To ispada
nelogično, ako uzmemo u obzir da je Veronica odrasla u ispravnu i
zdravu osobu, a da se vraća svojoj adrenalinskoj ovisnosti o
rešavanju misterija i raskrinkavanju bogataša.
Ono što ostaje kao
tema za diskusiju nije kvalitet samog filma. To je proizvod koji će
se svideti ciljnoj publici, dok će ostalima biti samo pristojan i
ništa više. Glumci imaju prosečna ostvarenja, jer je kalup pretvrd
da bi oni napravili više, iako mogu i dosta bolje od onoga što se
od njih zahteva. Posebno je to vidljivo kod Kristen Bell. Scenario
ima zanimljive dijaloge, ali veoma malo strukture i logike, obrati su
neverovatni, odnosi među likovima nedovoljno razrađeni, neki
njihovi postupci se protive zdravom razumu. Recimo, Logan se ne
ponaša kao čovek koji je optužen za ubistvo i kome preti doživotna
robija, a ni kao osoba koja je izgubila dragu osobu. On je više
zainteresovan da flertuje sa Veronicom. U prilog tome se i može
dodati da je Piz u velikoj meri višak u priči. Mada, fanovi to neće
primetiti, niti će tome dati previše značaja.
Ono što je izuzetno
zanimljivo su implikacije koje će ogromna Kickstarter kampanja
ostaviti na industriju. Sa pozitivne strane, publici je data
mogućnost da utiče na industriju na taj način da će finansirati
takve projekte za kakve su veliki studiji retko zainteresovani i na
taj način ih pritisnuti da aktiviraju scenarije koji su zaboravljeni
u fijokama. Sa druge, pesimistične strane, to će možda značiti da
će studiji odbijati da uopšte razmišljaju o manjim filmovima dok
se ne skupi kritična masa Kickstarter finansijera. Na taj način je
Veronica Mars prelomni film, mada ni u jednom trenutku autori
nisu imali takve ambicije.
No comments:
Post a Comment