2013
scenario i režija:
Jeremy Lovering
uloge: Alice Englert,
Iain De Caestecker, Allen Leech
E, ovo nije baš lako
naći u modernoj kinematografiji, ekonomičan film u svakom smislu,
od broja likova i lokacija do skoro nepostojećih specijalnih
efekata, koji deluje minimalistički “stylish”, a ne siromašno,
i koji pored stila nudi i nemalu količinu supstance, koji je hrabar
da se poigra sa žanrovskim konvencijama horora i trilera i predloži
nešto novo. In Fear je jedan od zanimljivijih filmova u
poslednje vreme, projekat kome je bila posvećena dužna pažnja i
koji je realizovan sa potrebnom hrabrošću.
U pitanju je film čijih
se tri četvrtine radnje dešava u jednom jedinom autu koji nije
često u pokretu. Njegovi likovi su sveži mladi par, Tom (De
Caestecker) i Lucy (Englert), na samom početku veze. Tom je očito
poprilična papčina od čoveka, ali je dovoljno slatkorečiv da
ubedi Lucy da ide sa njim na festival. Da stvar bude veselija, mali
ljigavac sprema ljigavo iznenađenje, bukirao je osamljeni hotel u
nekoj irskoj zapizdini ne bi li oni pre festivala imali jedno veče
za sebe gde bi Tom mogao da... Dalje znate i sami.
Na putu su napravili
pauzu u jednom pabu, i dok je Lucy otišla do toaleta, desio se
incident koji će možda, a možda i ne, imati reperkusije u ostatku
filma. Ono što zasigurno znamo je to da je atmosfera čudna. Još
čudnije je to što ih vodič dovede samo do zaključanog ulaza na
imanje, ali ne i do hotela. A kada se još izgube po lavirintu
šumskih cestica i shvate da se neko zezao, pa ispremeštao znakove
tako da se samo vrte u krug, shvataju da su u ozbiljnim problemima.
Pojma nemaju gde su, ne mogu da se okrenu i vrate nazad, benzina
nemaju neograničeno. Razloga za strah je dovoljno i ovako, ali ono
pravo tek sledi. Tu i tamo vide maskiranog čoveka, na njih se umalo
sruši drvo, na putu će povremeno naletati na svoje razasute
stvari...
Poseban štih tome da
je da su oni na početku veze, ne poznaju se dobro i nemaju izgrađeno
poverenje jedno u drugo. Dodatno, Tom je ljigavac i konfliktni tip i
možda vuče repove za sobom, a Lucy je sklona panici i vrlo teško
se drži sabrano. Svako zaustavljanje, svačiji izlazak iz auta
stvara atmosferu neposredne opasnosti.
Negde na pola filma
njih dvoje će naleteti na Maxa (Leech), momka okrvavljene glave koji
tvrdi da živi u blizini i poznaje put, te da ga proganjaju isti
ljudi koji proganjaju njih dvoje. Problem sa njim je što nije baš
najsvesniji šta se oko njega dešava i ne govori potpuno koherentno.
Mogućnosti su dve, ili zaista govori istinu, ili ih masno laže...
Posebno zanimljiva
činjenica je da vi, cenjeni čitaoci, sada znate više nego što su
to znali glumci pre nego što su počeli da snimaju određene scene.
Snimajući scene po hronološkom redu (što nije čest ni naročito
ekonomičan postupak, ali je ovde to moguće zbog relativno malog
broja lokacija) i dajući glumcima samo okvirne naputke i separate od
teksta, efektivno ih držeći u neizvesnosti, reditelj Jeremy
Lovering izvodi jedan hrabar i rizičan eksperiment. Ako glumci ne
znaju tekst unapred, mnogo su prirodniji, i njihova gluma se više
svodi na reakciju. Sa druge strane, ako ne znaju tekst, ne znaju čega
se njihovi likovi plaše, pa su prinuđeni da odigraju strah “opšteg
tipa”, što nije uvek zgodno i dovoljno.
Osim na glumce, film se
dosta oslanja na zvuk, fotografiju i montažu. Fotografija u
filmovima koji su skučeni na uzak prostor ume da bude dosadna, ali
ovde to nije slučaj. Direktor fotografije David Katznelson sjajno
koristi prostor, ne pribegava besmislenom “shaky-camu” i
blentavim subjektivnim kadrovima, tako da gledalac nema osećaj
gubitka orijentacije, barem ne više nego likovi u filmu. Montaža je
posebno važna u domenu horora i trilera, posebno onih u kojima treba
postići i “jump scare”, pored atmosfere i ovde je na vrhunskom
nivou. Tonska shema je efektna, ali se na momente čini preterano
sugestivnom i nedovoljno suptilnom. Svaki trzaj je najavljen
pojačanjem dinamike u muzici.
Reditelj Lovering je
veteran televizije, što je čest slučaj u Britaniji, ali se
televizijski pedigre na ovom filmu ne vidi. Možda je to bio jedan od
razloga da iza njega stane kompanija Big Talk, neka vrsta britanskog
indie giganta koja od profita sa televizije finansira inovativne
filmove poput ovog ili, recimo Sightseers. Premijerno prikazan
na Sundance festivalu prošle godine, ovaj film je privukao solidne
distributere za veća tržišta, a Loveringu napravio reputaciju
autora na kojeg se treba računati. Slično kao i reditelj, i glumci
su poznatiji sa televizije, Iain De Caestecker iz serije Agents of
S.H.I.E.L.D, a Allen Leech iz Downtown Abbey. Jedino je
Alice Englert većinu karijere ostvarila na filmu, u priči o
odrastanju Ginger & Rosa, te u “young adult” filmu
Beautiful Creatures.
Sad, budimo iskreni,
nije ovo film bez mane. Za početak, likovi su pomalo tipski i
generički, a i kako ide prema raspletu, film sve više pada u
koherentnosti, a sam rasplet nema ni izbliza moćan “payoff” koji
najavljuje, nego se svodi na jedan prilično neuverljiv šok i
prilično generičko objašnjenje. Na svu sreću, to ne kvari dojam
preterano, In Fear će ostati zanimljiva psihološka studija
straha, zanimljivo žanrovsko ostvarenje, ali i ostvarenje na polju
filmske tehnike, pošto uspeva da napravi mnogo sa malo sredstava.
No comments:
Post a Comment