2013.
režija: Andrew Douglas
scenario: Mike Walden
uloge: Jamie Blackley,
Toby Regbo, Joanne Froggatt, Liz White, Jaime Winstone, Amy Wren
Inpektorka (Froggatt)
ispituje mladića Marka (Blackley) zašto je napao nožem svog
školskog druga Johna (Regbo). Mark odgovara da je to učinio “za
veće dobro”. Ova scena ima svoju funkciju, daje nam pravi,
žanrovski kanon od uvoda za policijsko-proceduralni triler koji će
nam odgovoriti na pitanje kako to da mladić daje tako monstruoznu
izjavu. Ovo je film po istinitom događaju koji je potresao Veliku
Britaniju pre desetak godina, u pred-facebook fazi interneta, ubačen
u triler strukturu, sa dva vremenska okvira (u jednom su istraga i
suđenje, a u drugom sami događaji koji se istražuju), podeljen na
tri čina, sa standardnim preokretima.
Dakle, Mark je tipični
srednjoškolac, ne voli da sedi na časovima, trenira fudbal i jebe
sve što ne može da pobegne od njega. On ima nejasne snove i
ambicije da izmisli nešto novo (poput otkrivanja interneta, kako
kaže) i da od toga živi. Ono što ga čini nenormalnijim od
njegovih kolega je to što, umesto pravog seksa uživo, on preferira
da visi na internetu u chat sobama sa tom tematikom. Njegova
virtualna ljubav je Rachel, prava šampionka “dirty talka”, i što
je najvažnije, dama u nevolji. Ona je u programu za zaštitu svedoka
i ima opasnog frajera-kriminalca koji je maltretira. Ima i mlađeg
brata Johna koji ide sa Markom u školu i koji tamo važi za čudaka
i trpi nasilje siledžija. Ona moli Marka da pomogne njenom bratu.
Dvojica momaka će se
sprijateljiti i pored Markovog nepoverenja prema suviše čudnom
Johnu, ali njihova sreća neće biti dugog veka. Rachel će nestati
iz virtualnog prostora, a John će Marku reći da je ona mrtva i da
ju je njen dečko najverovatnije ubio u napadu ljubomore. Mark će
podrobno planirati osvetu, dok ga u tome ne prekine, takođe preko
interneta, Janet (White), koja tvrdi da radi za anti-terorističo
odeljenje MI5, te da je John bezbednosno zanimljivo lice koje planira
srednjoškolski masakr nalik na Colombine pod patronatom svog
pakinstanskog očuha.
Iako je najavljen kao
istinita priča, film se ne čini previše realnim. Verovatno da je
stvar u vrlo površnom scenariju koji se drži interpretacije
događaja iz tabloidne štampe, ali ni režija nije bez greške. Niko
od kreativnog tima nije zainteresovan za dinamiku prijateljstva
između dvojice momaka, niti za njihova psihička stanja pojedinačno.
Nigde se ne postavlja pitanje da li bi se dogodilo to što se
dogodilo da oni nisu postojali kao tandem. Kriminalni tandemi jesu
opšte mesto kinematografije, ali U Want Me 2 Kill Him je malo
različita priča: Mark biva “izrađen”, a da nije uopšte
svestan da ga je neko izradio. To otvara drugi problem, a to je kako
ovaj film može ostaviti utisak na nas kada je glavni lik tako
očigledni glupak.
To dosta smanjuje
mogućnosti Blackleyu da napravi dobru ulogu, jer scenario nije jasan
je li Mark žrtva prevare ili budaletina, dok je Regbo sasvim
pristojan kao čudak John, pomalo na tragu Ezre Millera u We Need
To Talk About Kevin. Film pati od još mnogih drugih mana, recimo
Liz White je neuverljiva kao agentica, ali malo toga može da se
svali na glumce. Problem je u postupku od početka do kraja, a
najočitiji u tome kako autori tretiraju poprilično nefilmičan
postupak kompjuterskog chata, tako da glumci izgovaraju naglas ono
što kucaju, što je tupavo. Disconnect je film slične tematike
(sigurnosti na internetu), a samu komunikaciju rešava na mnogo
zanimljiviji način.
I pored toga, sva je
prilika da će U Want Me 2 Kill Him imati sasvim solidnu
količinu uspeha u američkim kino-dvoranama. Razlog za to je moćna
producentska ekipa, Weinsteinovi i Bryan Singer, kao i činjenica da
Amerianci nisu upoznati samim britanskim slučajem. Sam slučaj bi
bio bolje obrađen u formi TV filma ili true-crime docu-drame, a i
ovako bi mogao da prođe kao poučni bau-bau triler koji jako zavisi
od šokantnih obrata. Problem je što U Want Me 2 Kill Him
nije samo to, to je pre svega filmska verzija tabloidnog novinarstva
sa ciljem promocije moralne panike. U nekim takvim filmovima u fokusu
su seksualnost, rekreativno drogiranje ili cuga, ili, šta ja znam,
ateizam ili rock'n'roll kao stvari koje “naivnu omladinu” odvode
na krivi put. Sada na tapetu imamo internet kao izvog sveg zla.
Glupo, dosadno, tendenciozno i besmisleno proseravanje, kažem ja.
No comments:
Post a Comment