2013.
scenario i režija:
Clio Barnard
uloge: Conner Chapman,
Shaun Thomas, Sean Gilder, Lorraine Ashbourne, Rebecca Manley, Steve
Evets, Siobhan Finneran
Ovo je film kojeg nije
teško razumeti i kojem se možemo na neki način diviti, ali ga je
nemoguće voleti. U pitanju je igrani prvenac autorice Clio Barnard
koja je već skrenula pažnju na sebe sa dokumentarnim filmom Arbor.
Clio Barnard je jedno od imena kojeg ne bi bilo loše zapamtiti. Sve
ukazuje na to da će autorica ostaviti traga u britanskom art-filmu,
u segmentu kojim se već bave Ken Loach i Mike Leigh.
Nemojte da vas naslov
zavara, film je baziran na bajci Oscara Wilda, ali generalni ton nije
nimalo bajkovit. Ovo je tragedija koja traje, bez katarze, bez šansi,
bez iskupljenja, bez kraja i konca. Setting je zapadni Yorkshire,
pustara propale industrije bez naznake zdrave ekonomije. Privreda je
svedena na skupljanje sekundarnih sirovina, krađu i socijalnu pomoć.
A glavni likovi su dva momčića koji u toj bedi odrastaju. Kad kažem
beda, mislim na pravu bedu, mnogo bliže karton city-jima, favelama i
slamovima nego simpatičnim muljatorima sa peckhamskih pijaca.
Jedan od momaka, Arbor
(Chapman) je oniži, ali srčan i agresivan. On živi sa samohranom
majkom na rubu živaca i agresivnim drogiranim bratom. Drugi momak,
Swifty (Thomas) je krupan, staložen i razuman. On živi sa gomilom
braće i sestara, pijanim ocem i majkom koja ima pogled robijaša na
doživotnoj robiji.
Njihov “posao” je
skupljanje otpadnog metala, žica, kablova, motora iz kućnih
uređaja. Što nađu, nađu, što ne nađu ukradu. Svoj ulov prodaju
čoveku po imenu Kitten (Gilder), koji će im posuditi zapregu sa
isluženim konjem i uredno im to naplatiti i koji će ih varati za
cenu i nagovarati na lopovluk. Logika je prosta: može mu se, a
klinci dobijaju manje kazne nego odrasli, a i ako se dogodi nezgoda,
oni nisu njegova briga. Arbor je navučen na lovu koju dobija od
Kittena i sasvim je vešt kao mala lopina, dok Swiftija više
zanimaju Kittenovi konji. Kada rade za takvog gazdu, uslovi su surovi
i pitanje je trenutka kada će nekog od njih strefiti nesreća, kada
će uhvatiti naelektriziranu žicu, kada će se povrediti ili
poginuti. Ni sam Kitten nije sam po sebi loš čovek, on je
jednostavno surov i gleda da preživi i profitira u surovom svetu.
I on je proizvod
ekonomije u kojoj živi jednako koliko su to i nesrećni klinci. Kroz
likove vidimo pregled situacije u gotovo dokumentarnom stilu. Glumci
se skoro prirodno uklapaju u scenu, kada nisu aktivni deluju kao
idealni statisti. Dijalozi su jedva razumljivi i često se svode na
viku i psovanje u ne baš razumljivom dijalektu. Ambijent je
raspadnut, vreme je ružno, a ružna je čak i priroda nagrižena
industrijom. Ovako izgleda i treba da izgleda socijalni realizam. Za
razliku od Loacha, koji je često veoma didaktičan u svojim
ozbiljnijim filmovima, Barnardova ima drugačiji pristup. Ona likove
i sredinu tretira toplo, sa iskrenim razumevanjem. Ekonomija procesa
je data u pozadini i kontekstualnim kadrovima, film nikada ne klizi u
predavanje. A mogao bi, pošto su dvojica momaka takvi likovi i
toliko vezuju gledaoce na sebe da je gledaocima iskreno žao njih
dvojice. Oni još nisu odrasli, a već nemaju nikakve šanse u
životu, osim da se obogate nelegalno. Oni su propali kroz rupu u
sistemu i trajno su prikovani za dno. Ne samo oni, nego celo njihovo
okruženje.
Istina, likovi su malo
tipski, jedan mali i prgav, drugi veliki i smiren, učitelji i
direktor škole nezainteresovani, roditelji živčani, vlasnik otpada
siledžija i tako dalje. Istina, neke od situacija se čine baš
preteranim, poput trke zaprežnim kolima po javnom putu. Naći će se
još nekoliko momenata tipičnih za art i festivalske filmove. Clio
Barnard, međutim, vrlo vešto koristi ta izražajna sredstva da
nešto podvuče, a ne da izmuze malo suza. The Selfish Giant
je hrabar i mudar film, sa poentom da se smrzneš. Sve u svemu,
strašan film.
No comments:
Post a Comment