2013.
režija: Anton
Megerdichev
scenario: Viktoriya
Evseeva, Denis Kuryshev
uloge: Sergey
Puskepalis, Anatoliy Belyy, Svetlana Khodchenkova, Kseniya Berezina
Metro se
reklamirao kao prvi ruski visokobudžetni film katastrofe koji
potpuno usvaja i osvaja hollywoodski stil. U trajanju od nešto preko
dva sata, reditelj Megerdichev i scenaristi forsiraju sve žive
obrate koji im padaju na pamet, a koje su videli u nekom zaista
visokobudžetnom filmu, dajući tako svakom stereotipnom liku, svakom
klišeu i svakom besmislenom ili nelogičnom događaju priliku da
zablista. Slamaju se srca, slamaju se kosti, tenzija se diže, ritam
pulsa prati nadiruću vodu, atmosfera je klaustrofobična i napeta.
Pitanje sa filmovima
katastrofe nije to koliko su originalni, jer teško mogu biti. Žanr
je toliko potrošen da mu je potrebno čudo da bi bio originalan.
Pitanje je koliko mogu da zadovolje publiku. I tu se Megerdichev
iskazao sasvim dobro igrajući na sigurno i slažući poznate, reklo
bi se zadate elemnte u film koji je sposoban da zadovolji mase. Metro
ima dva glavna zapleta. Prvi se tiče tragedije na metrou, i slučajno
formirane grupe preživelih ljudi koji nisu stigli da pobegnu na
vreme, pa se bore sa ruševinama i poplavom, i njihovog puta u
iskupljenje. Drugi objašnjava grupnu dinamiku, budući da su dvojica
“dominantnih” muškaraca ujedno i rivali, odnosno muž i
ljubavnik iste žene.
Uvod je dat kroz
hyperlink za koji nam je jasno da će se brzo spojiti. Uspešni
doktor Andrey mora da odvede kćerkicu Kseniyu u školu, pošto
njegova žena kasni da je pokupi i odvede. Ona je kod ljubavnika,
bahatog biznismena Vlada. Vidimo i dvoje simpatičnih sirotih
alkoholičara, gospođu sa psom, momka Denisa koji pokušava da očara
simpatičnu Alisu sa svojim poznavanjem moskovskih tunela, bunkera i
tajne istorije Drugog svetskog rata, te dražesnog debeljka Mikhaila.
Svi su oni, osim doktorove žene, putnici u istom vagonu. Između dve
stanice u samom centru Moskve beton popusti pod naletom podzemnih
voda, voda se izlije, a voz isklizne iz šina. Dobar deo putnika uspe
da pobegne pre nego što se namoče električne instalacije, drugi
poginu od strujnog udara, a treći su u najnezavidnijem položaju.
Oni su ostali iza, ne zna se da su živi i moraju sami da se probiju
kroz vodu i ruševine, plašeći se strujnih udara, iznenadnih
pomeranja kompozicije i nadiranja nove količine vode. Poseban
problem je i to što niko ne zna za njih, a gradske vlasti žele da
odmah saniraju štetu tipičnom “ruskom logikom”, smrzavanjem
svega postojećeg tečnim azotom. Napolju imamo dovitljivog novinara,
hrabre spasioce, policajce, čuvare i birokrate koji se svađaju sa
svetinom i ženu-majku-ljubavnicu koja traži muža, kćerku i
ljubavnika.
Formula je veoma
osnovna i iskopirana, ali delotvorna, posebno u akcionim sekvencama.
Kada se tako pogleda, Metro uspeva da napravi pravo malo čudo od za
Rusiju visokog, ali za Hollywood mizernog budžeta od 13 miliona
dolara. Ne treba ni očekivati previše, efekti nisu na nivou
vrhunske produkcije, ali su pristojni.
Film pada na nivou unutrašnje drame. Sukob Andreya i Vlada je
providan, naivan i melodramatičan kao u telenoveli i deluje kao da
se koristi svaki put kad film malo padne u tempu. Pritom, Andreyeva
žena deluje kao kreten od osobe za koju se ne vredi boriti. Odnos
Denisa i Alise je realniji, ali dobija dosta manje vremena. Pijanica
Galina i dobroćudni Mikhail su uzeti kao “comic relief”, pa ih
se ne treba razmatrati ozbiljno, a potonji pritom i gine negde na
pola filma. Mala Kseniya od razmaženog derišta postaje savim slatko
dete u trenutku kad zapadne u nevolju.
Konačno, film je
predug, sa obiljem scena koje nemaju naročitu svrhu u samoj priči,
nego služe za igranje igre “pogodi američki pandan”. Iako su
akcione sekvence i momenti katastrofe pristojni, ređaju se svako
malo i konačno postaju dosadni. Druga polovina je cela jedan veliki
kliše, toliko da inače pristojna gluma potpuno opada u kvalitetu.
Metro sebi postavlja visoke, ambiciozne ciljeve, ali ih ne
ispunjava, pa se zbog toga čini kao bezlična kopija.
No comments:
Post a Comment