2012.
scenario i režija:
Jeremy Gardner
uloge: Jeremy Gardner,
Adam Cronheim
Svašta smo imali na
ovom svetu, posebno kada se radi o zombi-horor žanrovskoj niši.
Imamo trashy zombije, hollywoodske zombije visoke produkcije,
engleske zombije, italijanske zombije, francuske zombije, srpske
zombije iz Pančeva, azijske zombije, indie zombije, televizijske
zombije, zombi-striptizete koje citiraju Neitzchea, dobroćudne
porobljene zombije, pa čak i zaljubljene zombije koji se igraju
Romea i Julije. Postavlja se pitanje može li se išta novo i suvislo
pojaviti, a da u tome ima zombija.
The Battery je
primer da može. Ovaj film radikalno menja pristup koji se odomaćio
u poslednje vreme i od zombi apokalipse pravi veoma svedenu indie
dramu. U fokusu su samo dvojica likova, survivalista Ben (Gardner) i
introvert Micky (Cronheim), nekadašnji saigrači u bejzbol timu.
Njih dvojica su različiti arakteri i potpuno se različito nose sa
novom realnošću. Ben je onaj koji će staviti hranu na sto, birati
put kojim će se ići po tome koliko je siguran, mlatnuti nezvane
goste palicom po glavi i raditi sve operativno. Micky će sanjati o
starom, nikad prežaljenom načinu života koji uključuje porodicu,
prijatelje, devojke, spavanje u kući u krevetu i hranu koja nije
ulovljena. Situaciji nimalo ne pomaže to što se Micky gnuša
nasilja, ili je to politički korektna maska činjenice da je on
pičketina nesposobna da ubije zombija.
Ako očekujete obilje
akcije, prosuta creva, smrskane lobanje i pojedene mozgove, bolje da
je potražite u nekom drugom filmu. Ovde toga ima samo u tragovima,
pošto The Battery liči na mešavinu ranijih epizoda The
Walking Dead i Čekajući Godoa. Dvojica likova dangube,
pričaju, svađaju se, bolje se upoznaju i to nam daje materijala da
popunimo praznine o njima, Istina, budžet filma je samo 6 hiljada
dolara, što je smešna cifra čak i u balkanskoj filmskoj
industriji, a kamo li u Americi, ali koncepcija indie drame nije
iznuđen, nego nameran potez.
Za te novce se može
bez problema snimiti nekakav jeftini, trashy, “gore” film nabijen
jeftinim efektima. Fanovi žanra kojima nije stalo do kvaliteta
filmova koje gledaju će to progutati, zajedno sa tvrdokornim
fanovima trasha i svi srećni. Umesto toga, autor Jeremy Gardner se
potrudio da napiše koliko-toliko uverljiv i fluidan scenario koji je
više studija ljudskih karaktera nego zombi predložak, gde će se
zombiji i borbe pojavljivati taman toliko često da filmu ne pobegne
zombi premisa. Razlog za to se sam po sebi nameće: zombiji su
smorili, udavili, ugušili, utupili samom svojom sveprisutnošću.
Pošto vrlo retko ima nekih genijalnih promena u koncepciji priče,
razlike među zombi filmovima ostaju u domenu stilizacije, i autori
više energije troše na to kako da zombije učine interesantnijima i
efektnijima, dok su preživeli potpuno van fokusa. The Battery
se hrabro okreće njima i bavi se isključivo njima, njihovom
zajedničkom dinamikom, kao i dinamikom između dvojice prijatelja i
ostalih ljudi u surovom novom svetu.
Dakle, Ben i Micky su
drugari u nevolji, ili bolje rečeno drugari iz nevolje. Jasno da
nisu bili preterano bliski, i da su različiti karakteri, što ih ne
sprečava da budu lojalni jedan drugom. Oni lunjaju po šumama i
gorama, bežeći od gradova i krijući od zombija. Hrane se ulovom i
plenom ako uspeju da izbunare nešto u napuštenim kućama.
Automobila još uvek ima, ali je benzina malo. Struje ima koliko u
baterijama. Kada Micky presretne razgovor na motoroli koji dopire iz
jedne naizgled sigurne i zaštićene zajednice preživelih, on položi
sve nade u to da će sa njima povratiti stari, normalni životni stil
ili bar nešto od njega. Drugi preživeli mu eksplicitno odgovaraju
da njih dvojicu ne žele u svojoj zajednici, ali Micky za to ne haje.
To će dvojicu drugara dovesti u nove nevolje.
Treba naglasiti da je
film usporenog ritma, sa puno dijaloga i jakim prisustvom
soundtracka, koji se oslanja i na klasične indie tonove, ali i na
mračni country, što pojačava “american gothic” atmosferu. Sam
rasplet filma je genijalan u svojoj ekonomičnosti i promišljenosti,
ali pažnja gledaoca može da odluta zbog drugačijih očekivanja.
Zahtevnija publika i kritika su prepoznale vrednost ovog minijaturnog
filma koji je imao festivalsku turneju od skoro godinu dana. The
Battery je potpuno uspeli eksperiment da se oživi zombi žanr.
No comments:
Post a Comment