2017.
scenario
i režija: Macon Blair
uloge:
Melanie Lynskey, Elijah Wood, Gary Anthony Williams, Macon Blair,
Devon Graye, Jane Levy, David Yow, Christine Woods, Robert Longstreet
Naslov
je simptomatičan: ne razumemo ono što je naš svet postao i ne
osećamo se dobro u svojoj koži. Ispostavilo se da je sve ono čemu
su nas učili u smislu ljudskosti, etike ili makar najobičnije
pristojnosti samo gomila gluposti koje nemaju veze sa onim kako
stvaran svet oko nas funkcioniše. Po nekoj analogiji, i I Don’t
Feel Home at This World Anymore pripada nekom drugom svetu filma,
onom od pre 20-ak godina, i tada bi bio omanja kino-senzacija. U
današnje vreme, tu je samo premijera na Sundance festivalu uz
nagradu žirija u domaćoj igranoj konkurenciji i distribucija kroz
Netflix.
Naslov
se pre svega odnosi na našu junakinju, usamljenu medicinsku sestru
Ruth (Lynskey) koju život nekako preskače. Magarac sa kolicima se
ugura ispred nje u redu u samoposluzi, drugi magarac uporno turira
svoj pick-up ispred nje u gužvi dok mu prljav dim izlazi iz auspuha,
treći (Macon Blair u cameo-ulozi) joj ispriča kraj knjige koju čita
bez ikakvog pitanja i razloga. Kod kuće tek ima šta da vidi: neko
joj je upao unutra, uzeo laptop i nasleđenu srebrninu. Policijski
inspektor (Williams) joj ne daje puno nade, ali joj zato natrljava
nos – sama je kriva što nije zaključala.
Ispostavlja
se da jedini tip koji nije seronja u njenom životu onaj na koga
nikada ne bi posumnjala: suludi komšija Tony (Wood), tip koji nosi
jednu majicu, sluša preglasnu muziku, fura se na borilačke veštine,
a ima telo pileta, i čiji se veliki pas redovno userava po njenom
travnjaku. Naprotiv, on je jedini koji će joj pomoći u njenoj
amaterskoj detektivskoj potrazi ne samo za ukradenim stvarima, već i
za počiniteljima (bandom razbojnika i narkomana koje igraju Devon
Graye, Jane Levy i David Yow).
Njih
dvoje, međutim, više tragaju za poštenjem, pristojnošću i
čovečnošću, ali zapravo nisu ni svesni koliko je njihova misija
istovremeno osuđena na neuspeh i čak opasna. Ironija u svemu tome
je što će i oni putem morati da postanu seronje, jer je svet prosto
tako ustrojen. Isto tako, malo ljudskosti i ljubaznosti će naći
tamo gde najmanje očekuju, od pripite “trofejne žene” (Woods)
kojoj će se lažno predstaviti kao murija, a ona će im ponuditi
kapućino, malo unutarnje boli i tračeva o svojoj familiji. U
lekciji koju će im održati njen muž, ljigavi advokat (Longstreet),
pak, biće sadržana suština onoga protiv čega se oni bore. Ali to
neće biti samo borba za princip, već i za život.
To,
međutim, otvara jedan problem u filmu, zapravo jedini. Prve dve
trećine su vrlo pronicljiva, ćaknuta i zabavna krimi-komedija koja
svoje korene vuče ponajviše od braće Coen. Ne samo da Tony
figurira kao mršava, jednako izgubljena varijacija na temu Waltera
iz filma The Big Lebowski (a i potraga je jednako bizarna kao
u tom filmu, čak su i razbojnici na tragu čuvenih nihilista), već
je i Ruth ženska varijanta njihovih nesnađenih junaka a la Billy
Bob Thornton u The Man Who Wasn’t There.
Kroz
to zezanje Macon Blair krajnje ozbiljno ispoljava svoj stav o
trenutnom stanju stvari, što radi posao sve dok film u poslednjoj
trećini ne skrene u pravcu žanra, trilera, čija su pravila ipak
ponešto rigidnija, pa završnica filma nema onako sumanutu energiju
niti očekivanu težinu. Blair takav kliše (u suštini, ceo prosede
filma je u solidnoj meri klišeiziran) pokušava da osveži štosevima
koje je pokupio kao glumac dok je slušao druge reditelje, pre svega
Jeremyja Saulniera u čijim se filmovima Murder Party i Blue
Ruin i proslavio (ima i manju ulogu u trenutno najrecentnijem
Green Room). To je sve i dalje zabavno za gledanje, ali ne
puno više od toga.
Resurs
koji I Don’t Feel at Home at This World Anymore koristi do
kraja su glumci. Elijah Wood se u principu odlično snalazi u
čudačkim ulogama, a Tony je jedan od detaljnijih i bolje odrađenih
čudaka u njegovoj kolekciji. Melanie Lynskey, glumica koja je
skrenula pažnju na sebe istovremeno kad i Kate Winslet (u filmu
Heavenly Creatures), retko kad je dobijala priliku da na filmu
igra više od epizode. Mumblecore pokret i uloge kod Joea Swanberga
su je održale u fokusu indie publike, a uz malo sreće, nakon ovog
filma će dobiti još koju priliku na velikom ekranu. Kao i obično,
ona je sjajna, a lik Ruth joj daje više nego dovoljno materijala,
bilo u smislu dijaloga ili u smislu emocije i raspoloženja, da
zablista punim sjajem. Uloge koje igraju njih dvoje su podvučene
plejadom vrlo raspoloženih epizodista.
Macon
Blair je, dakle, savršeno iskoristio svoje glumačko iskustvo tako
što je postao reditelj koji razume glumce, zna sa njima i omogućava
im maksimum. Takođe, reč je o filmskom autoru koji je u stanju
učiti, napredovati, promišljati i kojem je stalo do svojih
projekata. I Don’t Feel at Home at This World Anymore je
iznimno dobro debitantsko ostvarenje, ali dobra vest je da od Blaira
možemo očekivati još puno toga u budućnosti.
No comments:
Post a Comment