kritika objavljena na DOP-u
Čuda
se događaju. Recimo da Claire Denis, poznata po teškim,
mračnim i pesimističnim filmovima, snimi romantičnu komediju. I da
ta romantična komedija ne bude naročito smešna, pa čak ni
romantična onako kako mi to shvatamo, pa da opet to bude jedan
izuzetan film, inteligentan, iskren i nesvakidašnji. I, na koncu, da
hrvatski prevodioci uspeju da slobodno prevedu naslov (u originalu je
to Un beau soleil interieur, iliti Lijepo i sunčano
unutra), a da to prenosi duh filma i zvuči poetično, a ne
generički ili pritupasto (film igra pod naslovom Umjereno oblačno
sa sunčanim razdobljima). Uostalom, nije li i ljubav kao takva
čudo, jedno apsurdno, često neprijatno razarajuće čudo?
Naša
junakinja je sredovečna slikarka Isabelle (igra ju fantastična
Juliette Binoche), sveže razvedena žena u potrazi za
ljubavlju. Upoznajemo je u krevetu sa tadašnjim frajerom, bankarom
Vincentom (glumac i reditelj Xavier Beauvois) koji činjenicu
da nije baš neki macan pokušava da maskira uzdizanjem sebe i
vređanjem svih u okolini, od konobara u ekskluzivnom kafeu pa do
same Isabelle. Jasno, ona je kao ljudsko biće nekoliko nivoa iznad
njega, ali, kasnije će priznati prijateljici, morala je probati
jednom sa pravim gadom.
Njen
“problem” je, dakle, to što nije glupača, već žena sa
integritetom, a to nije ono što muškarci u principu žele, ma šta
pričali. Ona nije tip koji se smeška i zaljubljeno trepće u
društvu egomaničnih budala i to će njenu potragu za gospodinom
Savršenim otežati ili čak osujetiti za sva vremena. Biće tu i
glumac (Nicolas Duvauchelle) koji se nećka i po celu noć
naklapa o tome kako ne voli puno da priča i da neće ostaviti svoju
ženu, pa onda i bivši muž (Laurent Grevill) koji foliranjem
fingira da se promenio da bi prvom zgodnom prilikom nastupio sa
pozicije moći, pa kolega koji joj se nabacuje (Bruno Podalydes),
na kraju i elegantni novi veliki igrač u poslu sa umetninama Marc
(Alex Descas) koji, pošteno, ne želi da samo tako uleti u
vezu...
Naravno,
Claire Denis i ko-scenaristkinja joj Christine Angot su
suviše pametne žene da bi svu krivicu svaljivale isključivo na
muškarce. Ne, Isabelle će takođe jednom pasti kao žrtva svoje
krive procene i klasnog snobizma, pa će ostaviti misterioznog,
ćutljivog Sylvaina (Paul Blain) zato što njeno društvo
misli da on nije za nju. Isto tako, možda će u poslednjoj sceni
biti suviše gorda, pa pustiti sveže rastavljenog
šarlatana-vidovnjaka (legendarni Gerard Depardieu kojeg
upoznajemo u sceni ranije kako prekida vezu sa neimenovanom ženom
koju igra Valeria Bruni Tedeschi) da joj laska i hrani ego,
iako joj se isti nedvosmisleno nabacuje.
Jasno,
kada je reč o ljubavi i pogledu u ljubav (Denis i Angot
su scenario počele kao labavu adaptaciju best-sellera A Lover’s
Discourse: Fragments filozofa Rolanda Barthesa) teško je
reći postoji li cilj ili je sve jedno dugo putovanje i istraživanje.
U tom smislu, radnja filma je predvidljiva i generalnu sliku uglavnom
nebitna: Isabelle traži, a pitanje je hoće li naći, hoće li se
prevariti i razočarati kasnije i postoji li onaj jedan pravi ili je
u pitanju večita igra kompromisa (na koje ona nije spremna). Dakle,
stvar je puta, a ne cilja.
Ono
što je za percepciju filma važno nije samo gluma Juliette
Binoche prisutne u skoro svakoj sceni filma, koja maestralno
upravlja svojim likom i ima dovoljno prostora i slobode da zablista,
već i cela konstrukcija koju gradi Claire Denis, pa i njen
stav koji se na taj način ocrtava. Film sačinjavaju skoro
isključivo razgovori, ali oni nisu dosadni. Replike dijaloga
balansiraju između vrhunskog teatra i “mumblecore” pokreta u
nekoj njegovoj ranijoj inkarnaciji i sve ponekad ode u pomalo mračnom
pravcu, ali to ne ubija raspoloženje.
U
svom postupku Claire Denis se pomalo oslanja na Woody
Allena: Isabelle u nekim detaljima, poput prezira prema prirodi,
podseća na Allenov lik s kraja 70-ih i početka 80-ih godina
prošlog stoleća, soundtrack okrenut ka jazzu sa povremenim solo
deonicama gitare i električnog klavira je isto pogled u tom pravcu,
samo što francuska autorica sebi daje malo više oduška kada je u
pitanju ironija. Onaj jedan momenat kada se uz prve taktove standarda
At Last pojavljuje misteriozni nosonja skoro da parodira
romantične komedije američkog porekla.
Un
beau soleil interieur razbija rutinu romantične komedije je
pored ozbiljnosti tona (koja nije do sada neviđena u filmovima tog
žanra) i potpuno ženska perspektiva. Upitaćete se kako to kada je
rom-com percipiran kao ženski žanr. Štos je u tome što se
producentske kuće po pravilu fokusiraju na parove iz finansijskih
razloga i kalkuliraju da ni pod razno ne izgube publiku time što će
film biti možda preoštar prema nekim određenim demografskim
grupama. Ovde te računice nema, reč je o iskrenom pogledu na ljubav
i fantaziju o životu udvoje koji čak i ne mora biti samo ženski.
No comments:
Post a Comment