2016.
režija:
Sophia Takal
scenario:
Lawrence Michael Levine
uloge:
Mackenzie Davis, Caitlin FitzGerald, Lawrence Michael Levine, Khan
Baykal, Alexander Koch, Michael Lowry, Colleen Camp
Dobre
devojke igraju po pravilima, znaju kada da ućute, kada da se
smeškaju, šta da prihvate i po koju cenu. To će ih u životu
održati u sigurnoj zoni proseka ili ih popeti malo iznad toga. Loše
devojke igraju po svojim pravilima i ubeđene su da ih tuđa pravila
sputavaju u usponu do nesuđenih visina. Tek nekima polazi za rukom
da se vinu tako visoko, ostale će pre ili kasnije naleteti na zid od
prepreke i neće moći da ga zaobiđu, preskoče, premoste ili
razvale jer je taj zid njihov stav. Always Shine je psihološki
triler o dve takve devojke, jednoj “dobroj” i jednoj “lošoj”.
Obe
su glumice i jedna drugu smatraju najboljom prijateljicom, iako su im
profili ličnosti i karijerne pozicije u kojima se nalaze skoro
potpuno suprotne. Beth (FitzGerald) upoznajemo na audiciji, prvo je
vidimo kako plače izgovarajući potencijalno uznemirujući tekst, u
krupnom planu i sa belom pozadinom. Kada se u njen monolog uključe
muškarci iz pozadine koje ne vidimo i krenu joj objašnjavati o čemu
se tu radi, mi shvatamo gde smo. U pitanju je audicija za pritupasti
horor-film sa puno golotinje, a Beth je skoro pretplaćena na takve
uloge. Mislim, daj šta daš, ipak glumi i plaćena je za to, skoro
da je uspela u životu, što će pasivno-agresivno nabiti na nos svom
dečku (Baykal).
Annu
(Davis) isto upoznajemo kako urla na majstora u auto-servisu u
krupnom kadru njenog ekspresivnog lica i opet sa belom pozadinom. To
izgleda kao audicija ili isečak iz realističke socijalne drame, ali
onda otkrijemo da je to zaista svađa između mlade žene na rubu
živaca i finansija i majstora koji joj bez njenog znanja popravio
kvar kojeg nije bilo u predračunu i orobio je za 300 dolara. Anna je
glumica, bolja od Beth, ali vrlo teška osoba za saradnju što njenu
karijeru drži na nivou neplaćenih uloga u kratkim eksperimentalnim
filmovima u pauzi između konobarskih smena.
Njih
dve će, kao najbolje prijateljice koje se nisu dugo videle, otići
zajedno na vikend u gotovo mitski Big Sur (gde je jedno vreme Kerouac
živeo i pisao), čisto da se podruže i ispričaju, ali će sve
njihove razlike isplivati na videlo, što će eskalirati sukobom sa
nepredviđenim posledicama. Za to su, svaka na svoj način, krive
obe, Anna zna delovati kao zastrašujuća ludača, a Beth je sve
vreme diskretno sabotira u svakom njenom pokušaju, bilo da se radi o
barenju frajera, o prosleđivanju portfolija svojoj agentici ili o
ulozi u pomenutom kratkom filmu kod zajedničkog poznanika Matta
(Koch).
Ono
što u početku izgleda kao “mumblecore” drama u kojoj dve žene
reprezentiraju različite životne stavove i kao glumice raspravljaju
i padaju žrtvom stanja stvari u industriji (svaka na svoj način i
jedna više od druge, valja primetiti), vrlo brzo počinje da ima
vrlo mračne pod-tonove. I pre nego što do otvorenog sukoba dođe,
on je nagovešten naglim rezovima, flash-forward momentima i
paralelnom montažom nejasne vremenske linije. Odnos između
prijateljica je dodatno naglašen atraktivnim, a opet brutalnim
slikama prirode, nepreglednih šuma, strmih litica i valova koji se
razbijaju o stene.
Always
Shine je izuzetno atmosferičan film koji se ne boji otvorenih
citata drugih autora, od Bergmanove Persone i Lynchovog
Mulholland Drive, odakle izvire poenta zapleta, pa sve do De
Palminog klasičnog opusa, a da pritom nikad ne deluje kao kopija.
Mumblecore je tu samo početna stanica, što je i logično, imajući
u vidu glumački i autorski “background” Sophie Takal, ali
nemojte se prevariti, ovo je izuzetno stiliziran film i više nego
dobar primer neobičenja naizgled poznatih motiva.
Za
to pre svega treba zahvaliti dvema glavnim glumicama koje detaljno i
sa osećajem portretiraju dobro napisane protagonistkinje. Mackenzie
Davis baš na ovom filmu može napraviti karijeru jer njena Anna ide
mnogo dalje u dubinu od standarda neuspešne glumice. Njeno ludilo je
zastrašujuće, ali dozirano, skriveno, a opet vidljivo. Sa druge
strane Caitlin FitzGerald sjajno kanalizira pasivnu agresivnost
prisutnu kod Beth, njeno ljubomorno čuvanje pozicije koja čak i
nije ugrožena i generalno nezadovoljstvo životom (sasvim moguće
perpetualno) koje se pokazuje u stavu “kuvane noge”, koji može
biti i iskren, ali i odglumljen.
Always
Shine, uprkos naslovu, neće popraviti vaše raspoloženje.
Naprotiv, reč je o nečemu izuzetno uznemirujućem, ali magnetičnom.
Intrigantnog sadržaja, sjajno odglumljen, stiliziran i tehnički
upeglan, ovaj film itekako zaslužuje vašu pažnju.
No comments:
Post a Comment