2016.
scenario
i režija: Onur Tukel
uloge:
Sandra Oh, Anne Heche, Alicia Silverstone, Amy Hill, Myra Lucretia
Taylor, Ariel Kavoussi, Damian Young
Kada
se dvoje ljudi pošiba, onako u fer uslovima, jedan na jedan, istog
pola, sličnih godina i građe, to valja pogledati. Razdvajati je
rizično ako nisi nekakav rmpalija od dva metra koji izaziva
strahopoštovanje, miriti je najčešće besmisleno, navijati
drkadžijski. Ali pogledati, to je znak poštovanja prema trudu i
emociji koji te osobe ulažu u svoju aktivnost. Naročito ako su u
pitanju obrazovani, kultivisani ljudi kojima fizičko nasilje ne
priliči. I naročito ako su to žene kojima rodne uloge propisuju
potpuno drugačije rešavanje sukoba. To već postaje bizarno, čak
nadrealno, što nas dovodi na teritoriju filma Catfight u
režiji Onura Tukela.
Jasno,
tuča, odnosno tuče na ekranu nisu same sebi cilj. Do prve, od
ukupno tri koliko ih ima (sve su briljantno koreografirane i još
bolje odglumljene) ćemo sačekati skoro trećinu filma i usput se
upoznati sa našim anti-junakinjama i svetom u kojem žive. Prvo što
vidimo, a što će se ponavljati kroz film je večernji talk show u
kojem voditelj ispaljuje semi-smešne političke komentare, da bi
onda pozvao entitet zvani “fart machine”, tipa u gaćama koji bi
glasno i jasno prdnuo, na opšte oduševljenje publike u studiju i
ispred malih ekrana. Taj svet je nalik našem, ali u bliskoj
distopičnoj budućnosti Trumpovog mandata u kojem je eskalirao “rat
protiv terorizma” i ljudi su sve neosetljiviji i odvratniji jedni
prema drugima.
Jedna
od tih odvratnih osoba je Veronica (Oh), žena ratnog profitera,
odnosno građevinskog preduzimača (Young) koji mlati lovu
obnavljajući srušene gradove. Njena rivalka je ne baš popularna i
neviđeno besna slikarka Ashley (Heche) koju izdržava njena, čini
se, dosta prijatnija, strpljivija i normalnija devojka Lisa
(Silverstone). Njih dve se znaju sa koledža i čini se da se nikad
nisu baš naročito volele, što je eskaliralo u ubilačku mržnju
prilikom njihovog susreta na jednom prijemu na kojem Lisa i Ashley
rade cattering, a Veronica i njen muž su gosti.
Izbija
tuča između njih dve, Veronica završava u komi na dve godine i
budi se u za sebe nepoznatom svetu: muž je poginuo u nesreći, sin u
ratu, a ona je ostala bez krova nad glavom i prebite kinte zbog
bolničkih računa, pa završava na kauču kod svoje nekadašnje
kućne pomoćnice Donne (Taylor). Kriveći Ashley za sve, Veronica
kreće da joj se osveti, što rezultira revanš-mečem u kojem
(SPOILER) Ashley, tada priznata i cenjena umetnica, završava u komi
na dve godine, gubi Lisu, svoj status i novac, pa završava na kauču
kod Sally (Kavoussi), svoje asistentkinje koju je na pravdi boga
kinjila. Logično sprema se majstorica... (KRAJ SPOILERA)
Precizno
podeljen u tri čina, film ispituje distopijski svet na pola puta
između A Clockwork Orange i Idiocracy koji jako liči
na naš. Tuče između njih dve su tu čak sekundarna stvar, premda
atraktivna za gledanje, kao i psihološka podloga spirale mržnje
koju dve glumice sjajno dočaravaju. Jasno, one predstavljaju dva
sveta koja se predstavljaju kao suprotstavljeni, ali jedan drugom
sličniji nego što je to moguće zamisliti. Odnosno, loša osoba
može dolaziti iz bilo koje klase, a njena unutarnja gadost će se
samo možda (veliko “možda”) drugačije ispoljavati.
Ono
čime se Onur Tukel, poznat kao autor provokativnih, niskobudžetnih
filmova, zapravo zanima je nivo do kojeg je ta gadost prodrla u
društvo, u koje se sve sfere uplela i koje je forme poprimila. U
filmu skoro da i nema nijedne pristojne osobe, a na tapetu su i
zdravstveni sistem i pseudo-hippie alternativci i svet visoke
umetnosti i militantne pasivno-agresivne majke (Alicia Silverstone
nije u stanju primiti nijedan poklon za bebu koju očekuje bez
komentara kako su poliester, kineske igračke i wi-fi signali
opasni), a u jednoj sceni se čak adresiraju i ličnosti iz američke
visoke politike čija imena Veronicina luda tetka (Hill) dodeljuje
drveću. (Punchline je tu briljantan.)
Ono
u čemu Tukel uspeva, protiv svih šansi, je da na film prenese
logiku koja bi bolje radila u kraćim formatima, televizijskim ili
internetskim humorističkim serijama. Napraviti satiru više i nije
tako teško, zna se kako se to radi, ali kako prodati “running
joke”, e, to je već umetnost! Jasno, nije svaki štos u filmu
potpuno uspeo, ali Catfight je svejedno pravi mali dragulj.
No comments:
Post a Comment