kritika originalno objavljena na DOP-u:
napomena: drugi deo "double bill" kritike
napomena: drugi deo "double bill" kritike
Ovogodišnje
izdanje Sarajevo Film Festivala prošlo je u znaku Gruzije. Osim
naslova Hostages smeštenog u sovjetsko doba, druga dva igrana filma,
Scary Mother koji je u Sarajevo došao nakon svetske premijere u
Locarnu neke dve sedmice ranije i tu odneo glavnu nagradu, Srce
Sarajeva, te My Happy Family koji je na festival došao nakon
izuzetno duge turneje još od Sundancea i Berlina savremene su priče
koje tretiraju jednu te istu temu (položaj žene u još uvek
patrijarhalnom društvu) i čiji su likovi dve iznimne
pedesetogodišnje žene imena Manana.
Druga
Manana (Ia Shugliashvili), ona čija je porodica “srećna”, ima
malo drugačiji set problema. Na njoj nisu prisutni vidljivi znaci
traume iz kuće, detinjstva i mladosti. Njen osnovni problem je
komično prepuna kuća, odnosno stan koji deli sa svojim roditeljima,
ocem Otarom (Goven Cheishvili), starcem večito obučenim u narodnu
nošnju koji je opsednut svojom smrtnošću, dominantnom i
zajedljivom majkom Lamarom (Berta Khapava), tunjavim mužem Sosom
(Merab Ninidze) i sa dvoje odrasle dece od kojih sin ne silazi sa
kompjutera, a kćerka je u stan dovela i svog muža. Manana se nalazi
na dnu kućnog lanca ishrane, nema pravo na svoje mišljenje već
mora slušati majku, poštovati tradiciju i bojati se sramote. Ona
pritom nije neobrazovana i lenja žena, već vrlo inteligentna i
sposobna nastavnica književnosti i sve što želi je pravo na svoj
život.
Ostvariće
ga tako što će sama iznajmiti stan (navodno u lošoj četvrti),
tamo se preseliti nakon proslave svog rođendana koju su bez njenog
znanja i odobrenja organizirali drugi ukućani na čelu sa mužem, te
početi da živi sama na zaprepašćenje i osudu ostalih ukućana,
ali i mlađeg brata Reza (Dimitri Oragvelidze) koji će nastaviti da
se meša u njen život sa pozicije patrijarhalne moći.
Nasilje
u filmu ostaje isključivo na verbalnom nivou, ali varira od buke i
besa do pasivno-agresivnih igrica. Manana će sav taj pritisak
izdržati uverena u ispravnost svoje odluke čak i posle otkrića
koje bi nekom slabijem filmskom liku (ili stvarnoj osobi, svejedno)
promenilo život iz korena. Ona svoje bivše ukućane i dalje voli,
pa na nju ne deluju emocionalne ucene i apsolutno razume njihovu
tendenciju da se po svaku cenu drže zajedno, šta god to značilo.
Iz zapadnjačke perspektive će se učiniti čudnim što njen muž
ostaje sa njenim roditeljima pod istim krovom i na istoj strani, ali
njoj ni taj nedostatak lojalnosti neće smetati.
Jedna
od glavnih teza koju autorski dvojac Nana Ekvitmishvili i Simon
Gross, internacionalno poznat po svom prethodnom filmu i tadašnjem
pobedniku ZFF-a In Bloom, postavljaju je paradoks u kojem
patrijarhalnu tradiciju najgorljivije brane upravo njene primarne
žrtve – žene. Toga se, uz dozu začudnosti i tripa u svom prvencu
Ne gledaj mi u pijat dohvatila i Hana Jušić. Ovde je postupak
drugačiji, raspoloženje prijatnije, a fokus je na porodičnoj
histeriji koja je u svojoj apsurdnosti čak smešna, a ponekad i
izuzetno topla (uglavnom zahvaljujući Mananinoj osobnosti), a da
nije ništa manje strašna u svojim implikacijama. Za razliku od Ane
Urushadze koja u Scary Mother ne vidi izlaz, Nana i Simon (koji se i
inače potpisuju svojim imenima, a ne prezimenima) u My Happy Family
nude opciju: upornost, ali i zezanje i ljudskost, a najviše
iskrenost u borbi za ličnu slobodu.
No comments:
Post a Comment