2016
režija:
Justin Tipping
scenario:
Justin Tipping, Joshua Beirne-Golden
uloge:
Jahking Guillory, Christopher Jordan Wallace, Christopher Meyer, Kofi
Siriboe, Mahershala Ali, Molly Shaiken
Gledanje
Kicks i sveta u kojem se film odvija me je podsetilo na moje
osnovnoškolske dane ranih do srednjih 90-ih. Za nas klince, patike
na nogama su bile sve: prilika da se, iako nam se dijeta sastojala od
masti na hlebu za doručak i pasulja ili kupusa za ručak, makar
nosimo kao “sav normalan svet” koji smo gledali na televiziji.
Naravno, i statusni simbol i dokaz da nismo baš tako jadni i bedni,
odsečeni od svega i zaglavljeni u glibu.
Patike
su se, naravno, skidale. Ako si žgoljav ili “nerdy” klinac,
mangupi bi ti u roku keks skinuli te tvoje Reebok ili Nike (ostale
marke se nisu toliko kotirale, a Nike Airmax modeli su posebno bili
na ceni). Zašto su to radili? Da bi ih nosili ako im odgovara broj.
Da bi ih prodali. Da pokažu ko je jači i ko sme da se mangupira.
Neke šanse bi imao jedino ako si “sportista”, odnosno treniraš
nešto, pa su ti patike sredstvo za rad, pa bi ti se klipani možda
smilovali. Mada, ko je lud da sa patikama za trening ide u školu ili
po kraju... Kraj digresije.
Ovde
kao nepokretni pokretač figuriraju Air Jordan, crno-crvene, sveti
gral patika. Mesto radnje je crnački ghetto na zapadnoj obali SAD,
vreme može biti sadašnje ili recentno prošlo, imajući u vidu da
je Tipping izjavio kako je kao inspiracija poslužio stvarni incident
u kojem su mangupi njemu skinuli patike, što ga je nateralo da
ubrzano odraste.
Te
patike će od uličnog prodavca kupiti najsitniji i najkrhkiji klinac
u školi, Brandon (Guillory), ujedno protagonista i narator kroz
poetične ispovesti i okoreli rap, što će mu podići status kod
jedina dva drugara koja ima, Alberta (Wallace) i Rica (Meyer). Patike
će, međutim, privući i neželjenu pažnju lokalnih gangsterčića,
pa će nesrećni Brandon biti prebijen, a obuća završiti u posedu
izvesnog Flaca (Siriboe).
Kako
ne bi ispao pička i kako bi povratio svoju investiciju, Brandon će
pokušati angažirati svog ujaka (Ali) koji je faca u kraju, ali koji
će mu mudro savetovati da svoje bitke mora birati i voditi sam.
Malac ne odustaje, pa se količina sranja i nasilja samo povećava. U
tom procesu nekako možemo razumeti i Flaca i njegovu motivaciju da
te patike ukrade i zadrži (što je filmsko opšte mesto od The
Bicycle Thieves nadalje, ali ovde donekle ima smisla i iza toga).
On je, naime, mladi otac bez prebite kinte, a patike su namenjene
njegovom sinu koji ga obožava, pa je stoga više žrtva nepravedne
podele karata nego nekakvo iskonsko zlo.
U
redu, život je surov, naročito kad si sirotinja, nema tu nužno
loših i nužno dobrih momaka, svi se podjednako bore za opstanak.
Treba ga baš tako slikati i na filmu, što debitant u dugometražnom
formatu Justin Tipping čini sa stilom i sa sigurnošću. Svoje
glumce koji uglavnom imaju ograničeno iskustvo pred kamerom
(pouzdani Mahershala Ali je tu izuzetak) vodi kroz priču i pomaže
im u kreaciji životnih likova (ne bi me čudilo da Jahking Guillory
napravi karijeru u indie kinematografiji posle ovoga) i istovremeno
uspeva da stvori unikatan audio-vizuelni identitet film koji je
poetičan jednako koliko je mračan.
Problem
nastaje sa pitanjem “čemu sve to” i sa sumnjom na romantizaciju
jednog nasilnog sveta. Snolike sekvence koje su godinu dana ranije
sjajno izgledale u The Fits, filmu lociranom u sličan milje
siromašnih mladih ljudi, doduše sa malo do nimalo nasilja, ovde
deluju ne samo “off” nego i kao etički sporan materijal.
Može
li se dečko koji sanja prijateljski nastrojenog astronauta koji bi
ga kao anđeo čuvar pratio kroz život (Molly Shaiken čije lice ne
vidimo ni glas ne čujemo) toliko furati na gangsteraj? Je li mu
zaista toliko stalo do patika da borbu za njih dovodi u vezu sa
postajanjem čovekom? Zašto su ženski likovi u filmu svedeni na
kurve koje se karaju i kučke koje se vređaju?
Moj
je utisak da na taj način Tipping siromaštvo nudi kao opravdanje za
odrastanje u lošu, nemilosrdnu i bezobzirnu osobu koja ne vrednuje
ljudski život, ni svoj ni tuđi. To što u Tippingovoj režiji to
elegantno izgleda govori i o njemu kao veštom zanatliji, ali i o
njemu kao autoru koji bi morao preispitati implikacije onoga što nam
servira.
No comments:
Post a Comment