kritika originalno objavljena na DOP-u:
Ne
pamtim kada sam imao poriv da po izlasku iz kina za film napišem
kritiku u tri reči (“Jebate, kakva filmčina!”), zalepim desetku
i završim posao oko toga. Odupro sam se tome iz dva razloga, prvi i
manje bitan je moja picajzlasta sklonost ka izbegavanju desetki,
naročito ako filmu, ma koliko dobar bio, mogu zameriti nešto ne
tako sitno, dok je drugi poštovanje prema naporima koje je
Christopher Nolan uložio u stvaranje Dunkirka, odnosno
njegovom predanom radu i detaljnom promišljanju da bih se ja kao
kritičar tako jeftino izvukao sa jednom prostom, pomalo prostačkom
rečenicom. Ali fakat je da utisak drži i ne pušta, a moj zadatak
je da objasnim kako i zašto.
Reč
je, dakle, o rekreaciji prve velike bitke u Drugom svetskom ratu u
kojoj su saveznici (Britanci, Francuzi, Belgijanci i Kanađani)
spasili živu glavu pred nacističkim okupatorom. Savezničke trupe
su se, naime, povlačile prema moru na severu Francuske, dok su Nemci
stezali obruč oko njih. Oko 400.000 ljudi je na plaži u gradiću
Dunkirku čekalo na evakuaciju prema Britaniji, pod konstantnom
neprijateljskom vatrom sa zemlje, iz zraka i iz vode. Veliki brodovi
su mogli pristati na jednom jedinom molu koji je bio meta broj jedan,
ali je mornarica rekvirirala i male, privatne brodove i jahte kako bi
mogla pokupiti vojsku skoro pa direktno sa plaže, a ponekad su se
vlasnici čak dobrovoljno javili za upravljanje svojim plovilima. Od
planiranih 30 – 40 tisuća, na kraju je izvučeno skoro
desetostruko više, što se pokazalo značajnim za dalji tok rata, od
Bitke za Britaniju dalje preko Afrike, Italije, pa do Normandije i
konačne pobede.
No,
dosta o istoriji, jer ona nije primarno u Nolanovom fokusu. Zapravo,
posle uvodnih kartica i po nekoliko podataka tu i tamo u filmu sve do
čuvenog Churchillovog govora o borbama na plažama i ulicama bez
predaje pročitanog iz novina na samom kraju, nje kao da i nema, pa
zapravo pre možemo govoriti o reimaginaciji koja ima za cilj nešto
potpuno drugo: stvaranje teskobne atmosfere rata. Iako Nolan pokušava
da uhvati, rekonstruira ili nanovo izmisli događanja na sva tri
nivoa (obala, more, zrak), Dunkirk je više intimistični nego
epičan i zapravo više film preživljavanja (blizak filmu
katastrofe) nego klasičan ratni film. Dakle, uglavnom zaboravite na
herojske ispade, napaljive oficirske govore i deus ex machina
momente, ovde se hijerarhija pravila kreće od “svako za sebe”,
preko lojalnosti drugovima iz jedinice, pa do patriotskih i
savezničkih osećanja.
Plan
je preživeti po svaku cenu, premda to nije uvek izvesno. Recimo,
glavni junaci na kopnu, Tommy (mladi Fionn Whitehead) i njegov sveži
poznanik Gibson (Aneurin Barnard), nisu razmenili nijednu reč, ali
se razumeju na neverbalnom nivou dovoljno da uhvate nosila sa
ranjenikom, stignu na brod koji samo što nije otišao i ostanu
dovoljno dugo na njemu ili oko njega kako bi se domogli samo 20-ak
milja udaljene Engleske. Naravno, brodovi će tonuti pod bombama i
torpedima, a njih dvojica će se kao ukleti potucati od nemila do
nedraga. Gibson ima divnu pozadinsku priču koju ćete kasnije
otkriti sami, ali ona je pravi pokazatelj genijalne ekonomike
scenarija koju Nolan demonstrira.
Ratno
drugarstvo i lojalnost vidimo u napetim zračnim borbama u kojima
pratimo trojicu pilota aviona “Spitfire” koji se hrabro hvataju
ukoštac sa “Stukama” i “Messerschmittima”. Nakon što vodeći
avion “ispadne iz igre”, ostaju nam Farrier (Tom Hardy koji i
skriven iza maske demonstrira umeće mikro-glume) i Collins (Jack
Lowden) i njihove kalkulacije za koliko leta i borbe imaju goriva i
je li im preče osigurati prolaz brodovima ili sačuvati živu glavu.
Patriotski
naboj ćemo najbolje osetiti na primeru posade jedne jahte, njenog
vlasnika i kapetana Dawsona (sjajni Mark Rylance), njegovog sina
Petera (Tom Glynn-Carney) i lokalnog momka, brodskog malog Georgea
(Barry Keoghan) i njihove plovidbe prema plažama Dunkirka tokom koje
će doći u verbalni sukob sa jednim spasenim, istraumatiziranim
vojnikom (Cillian Murphy u utišanom, gotovo nemom izdanju). Širi
taktički pogled na situaciju dobićemo u dijalozima između
zapovednika Boltona (veteran Kenneth Branagh) i pukovnika Winnanta
(James D’Arcy).
Prvi
kvalitet filma koji možemo zapaziti je njegova visceralnost koju
Nolan skupa sa svojim direktorom fotografije Hoytom van Hoytemom
postiže snimanjem likova izbliza, analognom kamerom iz ruke,
kontrolirano-drmusavom na filmsku traku od 70mm. Ta teskoba, panika i
ratni haos se najbolje gledaju na što većem mogućem platnu.
Dunkirk nije film koji ćete u punoj snazi doživeti kod kuće.
U tome je Nolan vrlo promišljen i suptilan, naturalizam je prisutan
u emocijama na licima junaka koje prati, pa preko njih svedočimo
nasilju koje nas okružuje i njegovim posledicama. Nasuprot tome, ono
nije eksplicitno, uglavnom je nevidljivo, recimo ne vidimo nijednog
živog Nemca, ali sve vreme slušamo baražnu paljbu, mitraljeske
rafale i bombe u neposrednoj blizini. Bez obzira što likovi, kada
ginu, to čine van fokusa i bez krvi, pretnja je stvarna.
Nolan
je jedan od onih autora koji važe za sklone (nepotrebnom)
tehniciranju i intelektualiziranju u svojim filmovima. Ima i ovde
toga, ali sa stilom i merom, tako da je, posle debija Following,
Dunkirk njegov najkompaktniji dugometražni film sa trajanjem
od 107 minuta. Ono sa čime se Nolan ovde zabavlja su eksperimenti sa
filmskim vremenom i ritmičnim preplitanjem priča različitih
raspona trajanja (“kopnena” pokriva jednu sedmicu, “morska”
jedan dan, a “zračna” jedan sat), što čini sa sigurnošću
velikog filmskog autora. Bilo je toga i u Inceptionu, ali ovde
nekako izbija u prvi plan.
Dunkirku
se, međutim, mogu zameriti neke ne tako male stvari. Jedna je vezana
za vizualizaciju kako mesta radnje, tako i likova. Naime, ni na gradu
ni na junacima se ne vidi “ratna šteta”. Naprotiv, Dunkirk tako
sveže obnovljen i okrečen izgleda pitoreskno poput nekog
turističkog raja, a vojnici su, dok ne osete borbu izbliza, čisti,
uhranjeni i neverovatno lepi. Moguće je da je Nolan u tome išao na
efekat suprotan realizmu i da je simulirao maglovita, idealizirana
sećanja u kojima je fokus, kao i u filmu, bio na atmosferi. Drugi
problem je Nolanovo odstupanje kasnije u filmu od onoga što je
ispostavio kao stil u početku: bez ponavljanja istorijskog
konteksta, bez nepotrebnog dijaloga i objašnjenja, pristup ovde i
sada. Da je održao ceo film u okviru identiteta koji je sam zadao,
Dunkirk bi bio Nolanov najbolji film, revolucija u žanru
ratnog filma i apsolutno remek-delo. Ovako je samo jedan od filmova
godine, što svejedno znači da ga morate pogledati.
No comments:
Post a Comment