kritika originalno objavljena na Monitoru:
2017.
scenario
i režija: Luc Besson (prema stripu Valerian and Laureline Pierrea
Christina i Jean-Claudea Mezieresa)
uloge:
Dane DeHaan, Cara Delevingne, Clive Owen, Sam Spruell, Rihanna, Ethan
Hawke, Herbie Hancock
Luc
Besson je renesansna ličnost zabavnog, akcijom nabijenog B filma. On
je veliki boss Europacorpa, firme koja na evropskom tlu baštini
tradiciju klasičnog i obnovljenog Hollywooda. On je producent po
nekoliko naslova godišnje. On je scenarista i kreator likova, iako
zapravo ne zna da piše. On je reditelj vrlo haotičnih i
neujednačenih filmova koji iskreno preslikavaju haos u njegovoj
glavi i odaju počast njegovim filmskim i uopšte kulturnim uzorima.
Istini za volju, vrhunac svoje autorske karijere je imao 80-ih i
90-ih godina, i to kakav, ali makar ne očekuje od sebe da ponovi The
Big Blue, La femme Nikita i Leon: The Professional.
Čini
se da stvari ipak malo drugačije stoje sa The Fifth Element,
možda ne najboljim, ali svakako najosebujnijim i najšarenijim
Bessonovim filmom do nedavno. U tom kontekstu, Valerian and the
City of Thousand Planets radi kao svojevrsni “update” za
uslove današnje industrijski napravljene filmske zabave. Dakle,
unapređena kompjuterska grafika. Dakle, 3D. Dakle, veliki ekrani.
Osnovne stvari su tu: haos, šarenilo, reference, vrlo tanka i
pratljiva, premda ne naročito logična priča koja uglavnom služi
da spoji razne manje ili više nadahnute akcijske sekvence u jedan
popcorn film.
Ali
ovde nije reč o Bessonovom tipičnom štancu, već o projektu na
kojem je u većoj ili manjoj meri radio od svoje desete godine kada
je po prvi put pročitao strip Valerian and Laureline.
Uostalom, ko je pratio stripovsku i filmsku scenu, primetio je uticaj
Christina i Mezieresa i uopšte francuske škole stripa na
produkcijski dizajn The Fifth Element. Valerian će možda
postati franšiza u budućnosti (ovisno o uspehu na svetskim
blagajnama, posebno u Evropi i Kini, naročito kada se u obzir uzme
budžet od preko 200 miliona eura) i stoga se razvodniti, ali za sada
ga treba posmatrati kao film u kojem je Besson dao celog sebe, sa
svim svojim prednostima i nedostacima.
Radnja
filma je vrlo bazična. Valerian (DeHaan) i Laureline (Delevingne) su
dvojac kosmičkih federalnih agenata na naizgled jednostavnoj misiji
da pokupe poslednji primerak životinjske vrste i uhapse krijumčara
koja će otkriti zaveru i zataškavanje od strane vojnog zapovednika
Aruna Filitta (Firth), pa se bezmalo pretvoriti u misiju spasavanja
univerzuma ili makar jedne njegove miroljubive rase koja je pala
žrtvom ratova drugih humanoida. Valerian je sposoban operativac, ali
je, naravno, anarhoidan i serijski zavodnik, te stoga sklon
incidentima, naročito pošto je bacio oko na Laureline. Ona je, pak,
organiziranija i sklonija igranju po pravilima, ali je svejedno
izuzetno lojalna svom partneru, pa je na nama da otkrijemo hoće li
se do kraja filma između njih razviti i ljubavna priča.
Ono
što sledi je zapravo akcija u elaboriranim, dizajniranim i
koreografiranim scenama, te panoramska turneja kroz šarenilo celog
univerzuma iz stripa i iz Bessonove glave. Par stvari je tu na
izuzetno visokom nivou. Dizajn bića, vodenih, gasovitih,
humanoidnih, drugačijih, divljih, pitomih, civiliziranih,
primitivnih. Dizajn lokacija. Uvrnute ideje i filigranski detalji,
poput androgino-avatarastih vanzemaljaca koji se umivaju biserima.
Sarkazam upućen filmskoj industriji u jednoj od ranih scena
smeštenih na virtuelnom bazaru gde junaci moraju na sebi imati
naočare i rukavice da se kroz isti kretali. Reference na Star
Wars, Star Treck i opskurne filmove poput Stalloneovog
Paradise Alley. Sitna i krupna ludila, poput situacije u kojoj
Laureline, tražeći Valeriana, stavlja meduzu na glavu da bi u
jednoj od sledećih scena bila upecana od strane divljaka (leptir je
poslužio kao mamac) i posluživala večeru ili bila poslužena kao
večera na njihovom dvoru.
Jedna
od najboljih, ako ne i najbolja sekvenca u filmu u sebi sadrži
Ethana Hawkea kao makroa sa kaubojskim šeširom na glavi (teško
opisivo blesav prizor) i Rihannu kao striptizetu koja menja oblike,
citira klasičnu dramu i poeziju i lamentira nad životom u ilegalnoj
emigraciji. Iako je u pitanju cameo-ulogica, fakat je da muzička
zvezda ima potencijala da bude zvezda i na velikom platnu.
Sa
nekim drugim stvarima, Valerian and The City of Thousand Planets
ne stoji tako dobro. Ne samo da je priča tanka, nego je na najvišem
nivou predvidljiva toliko da nema apsolutno nikakve napetosti. Čak
je i anti-kolonijalna izjava odrađena sa pola mozga, kao prepisana
iz Avatara, u suštini tek prazna tlapnja.
Problemi
se daju iščitati i iz naslova. Valerian je preslabo definiran,
generički lik, a Dane DeHaan je pogrešan izbor za akcijskog junaka
jer više nego išta deluje kao prerasli klinac, ne šmeker, ne
zavodnik, ne mangup, ne baraba. Uz Bessonov scenario sa potpisno
lošim dijalozima, to se još dodatno vidi. Nije isto kada ti takvo
šta izgovori Bruce Willis i prerasli klinac: u prvoj varijanti to
može proći kao stilska izjava, u drugoj je samo glupo. Istini za
volju, Besson je po pravilu bolje stajao sa heroinama nego sa
herojima, ali ovde ni to nije slučaj, jer ni Laureline ni Cara
Delevingne nemaju dovoljno prostora da se razviju kao lik, odnosno
glumica, s tim da glumica ne dobiva ni adekvatno vođenje. Sa takvim
likovima, nije ni čudo da ljubavna priča deluje kao ofrlje odrađen
dodatak.
Konačno,
i taj grad tisuću planeta, zamišljen kao
svemirsko-operetsko-futuristički pandan Parizu s prelaza prošlih
vekova, New Yorku s poslednjeg prelaza, Londonu ili Berlinu danas, ta
fokalna tačka civilizacija, rasa, kultura, tehnologije i nauke, ne
uspeva da u Bessonovoj viziji preraste ono što zapravo je od uvodne
scene: prerasla svemirska stanica na koju su svi živi kačili svoje
delove. Mesto zapravo nema duha, nema ništa što ga drži skupa i
promovira u prestonicu civiliziranog svemira. Naravno, osim
detaljčića koji nam plene pažnju svojim šarenilom i okreću nam
fokus od problematične priče i još problematičnijeg scenarija.
Naravno,
od letnjeg hita teško da možemo očekivati nekakav vrhunac filmske
umetnosti, pa bi možda bilo dobro ignorirati sve te silne
nedorečenosti i nelogičnosti i posvetiti se onome što u Valerianu
valja. Dizajn, šarenilo, akcija i humor su ponekad sasvim dovoljni.
No comments:
Post a Comment