2017.
režija:
Jon Watts
scenario:
Jon Watts, Jonathan Goldstein, John Frances Daley, Christopher Ford,
Chris McKenna, Erik Sommers (prema stripu Stana Leeja i Stevea Ditka)
uloge:
Tom Holland, Michael Keaton, Robert Downey Jr, Jacob Batalon, Laura
Harrier, Tony Revolori, Zendaya, Marisa Tomei, Donald Glover,
Hannibal Burres, Kenneth Choi, Gwyneth Paltrow, Jennifer Connely
(glas)
Pitate
se šta sam čekao do sada, kada je novi Spider-Man već na
izlasku iz kino-distribucije. Prvo, nismo li već imali re-boot
Spider-Mana pre nekih pet godina? Drugo, nisam lud za
super-herojima. Treće, letnja sezona je u našim krajevima
festivalska, pa mi stoga letnji kino-hitovi dugo beže i često
temeljno pobegnu. Međutim, novi Spider-Man je apsolutno
vredan gledanja, zabavan, razigran, svež i u velikoj meri drugačiji
od onoga što podrazumevamo pod franšiznim super-herojskim filmom.
To,
naravno, ne znači da “franšiziranja” nema. Naprotiv, ono je u
filmu od prve, uvodne scene u kojoj sakupljač otpada Adrian Toomes
(Keaton) na poprištu konačnog obračuna iz prvih Avengersa
pronalazi njihov crtež do odjavne špice, u filmu je prisutan Tony
Stark / Iron Man (Downey) kao Spider-Manov mentor i sponzor, kao i
Captain America, makar u komično tupavim školskim videima.
Uostalom, novi Spider-Man je kao lik uveden upravo u poslednjem
Captain America filmu u kojem naslovnom junaku oduzima štit,
na šta se ovde referira u jednoj furiozno-blesavoj sceni.
Homecoming, dakle, pozicionira novog Spider-Mana u Marvelov
univerzum, verovatno sa ciljem još daljeg zaplitanja različitih
radnji, te snimanja još i još novih nastavaka.
Dobra
stvar u tome je da smo pošteđeni još jedne “origins story” o
tome kako je malog Petera Parkera ujeo radioaktivni pauk i kako je
izgubio ujaka koji ga je odgajao. Ne, ovde imamo Petera Parkera
(Holland) kao tinejdžera, “nerdy” srednjoškolca koji uživljeno
prati šta se dešava sa super-herojima (možda čita i stripove),
živi sa svojom ujnom May (Tomei), “stažira” u Stark
korporaciji, želi zadatke “za velike dečke”, smara šefa i
njegovog vozača-telohranitelja Happyja (Favreau), ne snalazi se u
školi iako je član kluba za akademski desetoboj (nešto nalik
kvizaškom znanju kod nas), na meti je zezanja kako od strane “face”
Flasha (Revolori), tako i od strane još više “nerdy” cure
Michelle (Zendaya), zaljubljen je u Liz (Harrier), ali ne sme da joj
kaže i ima jednog jedinog pravog prijatelja Neda (Batalon).
Spider-Man kao klinac nije tako nezamisliva varijanta, ali je
Spider-Man kao nepopularni štreber u surovom vanjskom svetu i još
surovijem svetu škole čista inspiracija.
Njegov
prvi problem je kako da održi koncentraciju i sačuva svoju tajnu.
Drugi je kako da ovlada svojim moćima. Za uspešno rešenja oba
potrebna mu je poslušnost i odgovornost. Za šta nije sposoban. Jer
je klinac. Spider-Man je inače super-heroj koji je više usmeren na
zaštitu nego na borbu sa zlikovcima. Ovaj primerak je drugačiji,
razvijeniji kao lik, ranjiviji na onaj organski način. Tom Holland
ga igra sjajno, a ostatak pažljivo izabrane glumačke postave
složene od mladih zvezda, ali i od (meni) potpuno nepoznatih faca ga
sjajno prati i sekundira mu.
Takođe
i neprijatelj Toomes, odnosno Vulture, nije karikaturalno
jednodimenzionalan kakvi neprijatelji znaju biti i njihov međusobni
odnos je kompleksan. Vulture, zapravo Toomes u sklepanom odelu za
letenje je čovek koji pokušava da zaradi za život sklepanjem
oružja i pljačkom vanzemaljsko-mutantskog materijala od Stark
korporacije koja ga je, kako on vidi, prevarila i dovela na rub
egzistencije. Posmatrajte ga kao osvetu radničke klase, kao
anarho-socijalizam nasuprot Starkovom liberterijanizmu i
anarho-kapitalizmu. Činjenica da lika u krilatom kostimu igra
Michael Keaton, vrhunski glumac, bivši Batman i nedavni Birdman,
dodaje jedan urnebesni meta-nivo.
Akcijske
scene zbog kojih većina publike i dolazi na ovakve filmove su vrlo
solidne i pregledne, od one kod bankomata u Queensu, preko one u
Washingtonu i one na brodu, sve do poslednje čiji završni deo ipak
ne ispunjava sada već visoka očekivanja. Tempo filma je furiozan od
početka do kraja i tih preko dva sata deluju dosta kraće, ali se
ispostavlja da nije baš moguće “otrčati” maratonski film u
sprinterskom tempu. Naprosto, suviše toga se dešava i film nas time
zasipa ispitujući naše granice izdržljivosti.
Homecoming
se najbolje nosi sa onim malo “tišim” scenama u kojima propituje
tinejdžerske stvari, tinejdžerske probleme i tinejdžersku sliku
sveta. Spider-Man će se lako odlučiti da baci svoju mrežu na
lopove ili dilere super-oružja, ali pravo je pitanje kako smiriti
zabrinutu tetku ili kako reći devojci da ti se sviđa. Jon Watts
koji je skrenuo pažnju na sebe ruralnim trilerom Cop Car u
kojem imamo dvojicu klinaca koji upadnu u nevolju zbog toga što
maznu pandurski auto kojim je upravljao korumpirani šerif, očito
razume klince i njihov osećaj za avanturu. Iskreno se nadam da će
mu biti poveren zadatak režije skoro pa izvesnih nastavaka i da oni
neće biti upropašteni radi servisiranja franšize. Bilo bi šteta,
jer je ovaj Spider-Man, i film i lik, suviše kvalitetan za
tako nešto.
No comments:
Post a Comment