2016.
režija:
James Franco
scenario:
Matthew Rager (prema romanu Johna Steinbecka)
uloge:
Nat Wolff, James Franco, Vincent D’Onofrio, Selena Gomez, Ahna
O’Reilly, Analeigh Tipton, Jack Kehler, Scott Haze, Sam Shepard,
Joel Marsh Garland, John Savage, Robert Duvall, Ed Harris, Josh
Hutcherson, Bryan Cranston, Zach Braff
James
Franco, pod određenim uslovima dobar glumac, ali apsolutno nabeđeni
reditelj, nastavlja svoj pohod po američkim literarnim klasicima.
Nakon Cormaca McCarthyja (Child of God) i Williama Faulknera
(As I Lay Dying, The Sound and The Fury), pa i
Bukowskog (premda film naslovljen Bukowski to ne navodi, u
pitanju je ekranizacija romana Ham on Rye), red je došao na
Steinbecka i njegov prvi, hajdemo reći ozbiljan roman iz trilogije o
radnicima-migrantima u doba Velike depresije, In Dubious Battle.
Radnja
filma zahvata malo uže nego radnja romana, izbacuje nekoliko likova,
a drugima smanjuje prostor ili ih prenamenjuje, uglavnom se
fokusirajući na centralni događaj: štrajk berača jabuka koji je
iniciran od strane Partije (znate već koje). U toku tog štrajka
junoša Jim Nolan (Wolff) se politički formira pod paskom iskrenog
idealiste, a u praksi veštog manipulatora Maca McLeoda (Franco).
Ulog su sudbine radnika koje predvodi London (D’Onofrio) i sitnog
sopstvenika Andersona (Shepard) koji ih prima na svojoj zemlji
pokušavajući da se izbori protiv kartela velikih zemljoposednika i
bankara koji predstavlja Bolton (Duval). Centralno pitanje romana i
filma je moralno: koliko je moguće i koliko je uputno podizati
revoluciju protiv iskvarenog sistema ako će ona odneti toliko
žrtava.
Očuvana
je i ljubavna priča između Jima i Londonove snahe Lise (Gomez),
verovatno kao ogledalo kako se Jim menja kao ličnost pod opojnim
uticajem politike, operativne moći i iskrenih ideala, kao i u
principu faktografski ton romana po kojem se on razlikuje od ostatka
Steinbeckovog opusa fokusiranog na psihologiju likova. Uostalom, In
Dubious Battle (čiji naslov citira Miltonov Paradise Lost)
je zapravo fikcionalizacija piščeve inicijalne namere da napiše
feljton o eksploataciji radnika migranata. Scenario Matthewa Ragera
se toga prilično verno drži, pa je film prilično pratljiv.
Solidna
je i vest da je James Franco do sada shvatio osnove produkcije i
makar na kratko pokušao da se odlepi od amaterske estetike kojoj je
sklon. Ni ranije nije imao problema da privuče zvučna glumačka
imena, ali ovde je postava zaista impresivna. Problem sa tim je,
međutim, to što većina njih nema mesta da se razmaše. Recimo,
Bryan Cranston ima jednu jedinu scenu kao šerif, a John Savage kao
stari berač, Ed Harris možda dve kao usled policijske brutalnosti
psihićki i fizički oštećen veteran borbe za radnička prava,
Duvall i Sheppard možda po tri scene. Vincent D’Onofrio je
začuđujuće pod kontrolom i bez šmiranja, Ahna O’Reilly i
Analeigh Tipron uspevaju da svoje likove razviju u pamtljive epizode.
Nat Wolff svakako ima zvezdani potencijal i uloga Jima mu je prva
zaista ozbiljna, a i Selena Gomez sazreva kao glumica, samo što joj
ne uspeva da nas uveri da je izgladnela radnica i majka iz 30-ih
godina prošlog stoleća, što zbog hollywoodski dobrog izgleda, što
zbog savremenog govora po kojem odudara od ostatka ansambla.
Inflacija
poznatih glumaca i aljkavost u radu s njima su svakako Francova
greška. On nije u stanju da režira ni samog sebe, pa je njegov Mac
dosta “kartonski”, niti se vidi njegov autoritet u radu s
drugima. Oni su prepušteni sebi i svojoj savesti, što se ovde u
suštini isplatilo. Franco ima problema i sa ostalim aspektima
režije, odnosno fali mu i talenta i znanja zanata. Srećom, umesto
njegovog potpisnog diletantizma, ovde imamo školska i pešačka
rešenja u pogledu kadriranja ili upotrebe muzičke podloge (koja je
preglasna i očito emotivno-manipulativna), pa čak i nekoliko
suštinski nepotrebnih poetskih scena i kadrova plavog neba, rajskog
voćnjaka i zaljubljenog para u njemu.
In
Dubious Battle je za sada najsolidniji Francov film, i zaista
stoji je da je Steinbecka uspeo pročitati, razumeti i ne masakrirati
svojim larpurlartizmom. Kao i roman, i film poštuje svoje likove
tako što humanističke ideale pretpostavlja političkima. Međutim,
solidno je nivo do kojeg Franco može dobaciti. Da bi uradio nešto
dobro morao bi najpre da shvati čime se želi baviti i da se tom
zanatu poduči.
No comments:
Post a Comment