2016.
scenario
i režija: M. Night Shyamalan
uloge:
James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Betty Buckley, Haley Lu Richardson,
Jessica Sula
Otvoreno
rečeno, M. Night Shyamalan me nikada nije “kupio”. The Sixth
Sense me je smorio, mada je obrat na kraju postao standard za
filmove tog žanra. Dalje ga nisam pratio, što slučajno (iz
lenjosti), što namerno. Čak sam i od Wayward Pines, te
inačice Twin Peaks za malo sporije kapirajuće odustao negde
oko četvrte epizode, jakoj glumačkoj ekipi uprkos. The Visit
me je, priznajem, ugodno iznenadio, Shyamalan je pokazao da zna sa
malim budžetima i da svoje loše pisanje ne prenosi nužno na režiju
gde, kad zatreba, zna biti itekako precizan.
U
teoriji, Split je film koji bi mi bio zanimljiv: psihološki triler o
manijaku (McAvoy) sa podeljenom (hm, bolje rasparčanom) ličnošću
koji otima tri cure i drži ih zaključane u podrumu. One, naravno,
moraju pobeći pre nego što na scenu stupi najgora i najgroznija od
njih, šarmantno nazvana Zver. U međuvremenu, manijakova
psihijatrica puna strpljenja i razumevanja (Buckley), pokušava da
otkrije šta se zapravo dešava i zašto je jedna od ličnosti
alarmira, da bi je druga odjebavala, a da pritom ne povredi pacijenta
koji joj je dragocen za istraživanje.
U
praksi, međutim, Split je drek od filma iz milion i jednog
razloga. Čak i kad ostavimo po strani bogus-psihologiju na kojoj je
cela priča zasnovana (23 ličnosti u jednoj osobi bi bio rekord, a
24. mislim da nikako nije moguća, pogotovo u formi kakvog
deformiranog monstruma), već sama činjenica da se od tolikog broja
upoznajemo samo sa kakvih 8 komada, i to u većini slučajeva
izuzetno površno, a karakterizacija najdalje dobacuje do karikature,
vrišti koliko je Split pretenciozni lažnjak. I to, naravno,
u nezavidnu poziciju stavlja glavnog glumca, inače vrlo dobrog
McAvoya koji bi u idealnim okolnostima ovom ulogom napravio glumački
“masterclass”, ali je sprečen ograničenošću tih ličnosti.
Druga
stvar, nije nas naročito briga za žrtve, dve su glupe kao noć
(Richardson, Sula) i zaslužuju da poginu, a treća (Taylor-Joy) je
potencijalni psiho vrlo mutne prošlosti (ukorenjene u neprijatnim
stvarima poput porodične tragedije i pedofilije, u čemu se delom
poklapa i sa našim manijakom) kojom nas Shyamalan vuče za nos, ne
da bi je do kraja ispitao, zaokružio i time razvio lik koji daje
znakove života. Treće, čini se da nas on zajebava i sa tom
zverkom, otkako je uvede u priču pa do finala očekujemo nešto ne
znam kako jako, a dobijemo gotovo ništa – McAvoya koji skakuće sa
sjajem u očima jače izraženim žilama po telu.
Jasno,
Shyamalan pokušava da se igra Hitchcocka via rani de Palma, ali mu
to ne uspeva. Prvo, u odnosu na velikog majstora nema ni blizu
dovoljno znanja, a ne uspeva ni da bude provokativan i “stylish”
kao de Palma, pa nije ni čudo da je Split u popriličnoj meri
“dry-humping”. Međutim, problem svih problema je što tu zapravo
ima materijala za jednu epizodu televizijske serije u rasponu od
Twilight Zone preko Tales from the Crypt, pa do Law
and Order: Special Victims Unit ili Criminal Minds.
Što
se filma tiče, skoro sve što vidimo u Split (a da nije
kompletni “gimmick”), već smo u boljem izdanju videli u 10
Cloverfield Lane: i otmicu, i ograničeni prostor za kretanje, i
motivaciju zlikovca za postupke, pa čak i obrat kojeg u 10
Cloverfield Lane makar ima, kakav god bio. Ovde je obrat to da
obrata nema, možda je to nekakav meta-štos na Shyamalanovu
karijeru, ali nimalo ne koristi filmu, naročito u situaciji u kojoj
strpljivi gledalac poput mene već posle pola sata počinje da “hvata
zjala”.
No comments:
Post a Comment