kritika originalno objavljena na DOP-u:
Tajvanski „art
house“ žanrovski film doživljava renesansu u poslednje vreme i
jedan od njenih simbola je i Mong-Hong Chung, direktor
fotografije i reditelj koji stoji iza uspešnih festivalskih filmova
poput Parking (2008), The Fourth Portrait (2010) i Soul
(2013). Njegov najnoviji film Godspeed (2016), premijerno
prikazan prošle godine u Torontu i koji je nakon dugačke svetske
festivalske turneje konačno „dolijao“ u programu Kinoskop na
Sarajevo Film Festivalu, teško je opisati žanrovski, tematski,
stilski i bilo kako drugačije nego kao začudno filmsko delo u kojem
se, ako vas pogodi, uživa bez ostatka.
Priča je
prilično jednostavna: mafijaški potrčko koji ne zna baš za koga
radi uleće u lagano raskantani taksi kod vozača koji je čudno
pričljiv i srdačan, pa njih dvojica, što usled svojih odluka, što
sticajem čudnih okolnosti uleću u nepredviđene situacije. Premisa
je takođe i relativno standarda, prosto zaziva žanrovsku obradu
kroz spoj filma ceste, gangsterskog trilera i crne komedije, ali ovde
imamo i puno egzistencijalne drame u dijalozima između dvojice
nesrećnika, kao i vrlo nepredvidljive obrate i krive tragove na
koje nas Chung sve vreme navodi.
Pomislite na
gangstere koji u maniru klasičnog Tarantina (koji je ovaj pak
preuzeo iz azijske, pre svega hongkonške kinematografije)
raspravljaju o udobnom sedenju, najlonu na kauču i opsesiji da se
stvari što duže vremena očuvaju novima, nasuprot tome da ostare,
razviju karakter i prirastu nam srcu. Pomislite na gangsterskog
dogalvnika (Leon Dai) koji nije sposoban samo da kreativno
muči svoje protivnike ili da istrpi nenormalnu količinu batina, već
je velemajstor strateškog razmišljanja filozofski distanciran od
nasilja u kojem ne uživa. Ili na taksistu (poznati hongkonški
komičar Michael Hui), nesrećnog imigranta koji nije uspeo u
životu i izgubio je svaku nadu da će mu se to ikada dogoditi, koji
je istovremeno spreman slatkorečivo varati svog klijenta i oprostiti
mu dug kada sranje zadesi obojicu i deliti iskrene životne mudrosti
i upadati na sahranu ne bi li se ogrebao za hranu. Ili dilersku
„mazgu“ (Na-Dou Lin, takođe komičar) koja svoj posao
nesvesno obavlja slušajući bizarna šefova naređenja preko
telefona i pridržavajući ih se strogo uz dozu snalažljivosti.
Istini za volju,
ritam je pomalo čudan, reklo bi se čak nehajno usporen do krajnjih
granica, a sled događaja je meandrirajući i deluje skoro slučajno,
iako se iza toga nesumnjivo skriva namera, što se najbolje vidi kod
prvog skretanja od gangsteraja ka filmu ceste i zameni onoga kojeg
percipiramo kao glavnog lika. To ne samo da ne smeta, nego ima i
svojih čari, naročito sa glumcima koji igraju kontra svojih
uobičajenih tipova i to čine odlično se zabavljajući. Svaku
pohvalu zaslužuje i često fascinantno lepa, meditativna fotografija
koju potpisuje sam Chung pod svojim standardnim pseudonimom
Nagao Nakashima, kao i „soundtrack“ koji spaja tradicije
azijske i zapadnjačke filmske muzike.
Sad, koliko god
film „skakao“ sa skokovima u tempu, izbrusima akcije i nasilja i
generalno neočekivanim stvarima, toliko je ponekad teško „spustiti
se“ u one trenutke kada se prazni hod pretvara ili u crnu komediju
ili u egzistencijalnu dramu. U tim među-momentima, Godspeed
je pomalo naporan film koji treba i valja izdržati jer je nagrada
koju nam pruža dovoljno velika. Iako se veći deo filma odvija po
auto-cestama i magistralama, pomislite na vožnju kroz prirodu:
truckavo, lepo, uzbudljivo. Sretan put!
No comments:
Post a Comment