kritika originalno objavljena na DOP-u:
Napomena: prvi deo "double bill" kritike
Ovogodišnje
izdanje Sarajevo Film Festivala prošlo je u znaku Gruzije. Osim
naslova Hostages smeštenog u sovjetsko doba, druga dva igrana filma,
Scary Mother koji je u Sarajevo došao nakon svetske premijere u
Locarnu neke dve sedmice ranije i tu odneo glavnu nagradu, Srce
Sarajeva, te My Happy Family koji je na festival došao nakon
izuzetno duge turneje još od Sundancea i Berlina savremene su priče
koje tretiraju jednu te istu temu (položaj žene u još uvek
patrijarhalnom društvu) i čiji su likovi dve iznimne
pedesetogodišnje žene imena Manana.
Prva,
ona naslovna strašna majka u dugometražnom prvencu Ane Urushadze,
često dobija “komplimente” na osnovu svog izgleda i držanja, te
da se malo sredi jer je ipak žensko, te da nađe neke normalne
prijateljice, te da je njena dužnost brinuti se o familiji. To nju,
naravno, iznimno nervira jer se ona, po svom mišljenju, bavi nečim
važnim, odnosno pisanjem svog romana. U njemu ona meša fikciju sa
stvarnim životom, tok svesti sa vrlo čudnim i nesvakidašnjim
idejama, te sebe zamišlja, odnosno plaši se da ne postane kao
Manananggal, filipinska žena-demon koja se hrani krvlju trudnica i
nerođene dece.
Muž
Anri (Dimitri Tatishvili) se u početku pravi da je podržava u
njenom pisanju, ali tek kad po prvi put čuje o čemu se tu zapravo
radi, maske počinju da padaju. Manana (Nato Murvanidze) će biti
prinuđena na radikalan korak – odlazak od doma u skoro distopijski
propaloj socijalističkoj zgradi i preseliti se kod svog jedinog
prijatelja, fana i pomagača Nukrija (Ramaz Ioseliani), vlasnika
obližnje knjižare u kojoj joj on uređuje sobu za nesmetani život
i rad, što će Anriju još teže pasti. Dodatni problem je to što
Mananino pisanje takođe ne dolazi na topao prijem kod profesionalnih
literarnih i izdavačkih krugova, dobija etikete morbidnog i
pornografskog, te u tom smislu potpuno nepriličnog jednoj ženi.
Mananino
psihičko stanje produkt je porodične patologije i to ne samo iz
njenog udatog života, već i iz njene matične kuće. Objašnjenje
te patologije u dugom razgovoru sa ocem i ujedno lektorom (koji nije
baš najsvesniji čiji rukopis čita), igra ga Avtandil Makharadze,
najslabiji je deo filma i zapravo kvari konačni utisak o njemu
svojom banalnom psihoanalizom u kojem se makar deo krivice u
konačnici svaljuje na žrtvu nesposobnu da se izbori sa svojim
nedaćama. Do tada film profitira na svom sporom ritmu, izvrsnoj
glumi, veoma gustoj i jezivoj atmosferi u kojoj se stvarnost prepliće
sa fikcijom, kao i na distopijskom pejzažu koji beznadežnost
atmosfere još dodatno pojačava. Borba protiv patrijarhata je mučna
i čini se unapred osuđenom na neuspeh.
No comments:
Post a Comment