2017.
režija:
Rezo Gigineishvili
scenario:
Rezo Gigineishvili, Lasha Bugadze
uloge:
Irakli Krivikadze, Tina Dalakishvili, Avtandil Makharadze, Merab
Ninidze, Darejan Kharshiladze, Giga Datiashvili, Vakho Chachanidze,
Iliko Sukhishvili, Nadezhda Mikhalkova
“Da
ne mislite možda da ćemo preplivati do Turske”, pita gruzijski
mladić sovjetskog vojnika na plaži u Batumiju, nudeći ga uvoznim,
američkim cigaretama. Vojnik odgovara kako je on tu da sluša
naređenja i rastera ljude sa plaže čim se spusti mrak, kupanje
onda nije dozvoljeno iz sigurnosnih razloga, ali će cigaretu svakako
uzeti. Mladić koji zeza vojnika deo je “reakcionarne mladeži”
koja puši švercane cigarete, sluša zapadnjačku muziku i želi da
okusi zapadnjačku slobodu tako što će pobeći daleko od sovjetske
paranoje 80-ih godina u vreme dok je socijalistički sistem na
izdisaju, a oni koji ga vode o tome još nemaju pojma.
Nemaju
pojma ni dotični gruzijski mladići i devojke da će vreme uskoro
učiniti svoje, pa će se zato odlučiti na ekstremne poteze, otmicu
aviona za koju će kao paravan iskoristiti venčanje i svadbeno
putovanje Nike (Krivikadze) i Ane (Dalakishvili). Njihov problem je
što su oni svi do jednog obrazovani ljudi iz finijih porodica, a ne
teroristi, pa nemaju ni taktičkog ni tehničkog znanja da nešto
takvo izvedu kako treba. Otmica aviona, inače stvarni događaj po
kojem je snimljen film, pretvara se u haos i katastrofu sa ljudskim
žrtvama.
Njihova
nespretnost, bilo u planiranju akcije sa sve svadbom kao
srceparajućim paravanom, bilo u njenom izvođenu je dirljiva. Iako
ekstremnost njihovog postupka nije opravdana u potpunosti, to ih čini
u suštini pristojnim ljudskim bićima dovedenih na rub i čini ih
više taocima (sistema) nego klasičnim kriminalcima, otmičarima,
teroristima. I upravo su te dve duže sekvence, ona na svadbi i ona
turbulentna, nepregledna, krvava i napeta u avionu apsolutni emotivni
vrhunci filma.
Rezo
Gigineishvili čija se karijera uglavnom sastojala od ruskih
limunadastih romantičnih komedijica se ovde dosta oslanja na svoje
raspoložene glumce, mlađe i starije, kao i na sjajno promišljenu
fotografiju Vladislava Opleyantsa poznatog po svom radu na
prošlogodišnjem canneskom naslovu (M)učenik. Ovde nema one
sreće i radosti kakvu obično vezujemo za mladost, pa kakvu god,
odnosno ima je veoma malo i traje kratko kao oduševljenje novom
pločom, dok dominiraju tamni tonovi, melanholija i poprilično
precizan osećaj kako bi se sve to moglo završiti, pošto su dotični
omladinci još od početka filma na listi sumnjivaca koje KGB
posmatra iz prikrajka.
Jedini
pravi problem ovog inače vrlo dobrog filma je nekako standardan za
gruzijske filmove koji nose oznaku festivalskih. U pitanju je
preterano objašnjavanje onoga što bi trebalo biti jasno još ne
početku i ono postaje skoro nesnosno na kraju. Pitanje koje se
ponavlja kroz ceo film, šta je te mlade ljude toliko mučilo da su
se odlučili na nešto tako strašno (vlastima su životi nevino
stradalih ljudi sekundarni, dok je izdaja zemlje ono što ih izjeda)
kada su u tom sistemu imali i više od drugih. Znamo, njihovi
roditelji su bili ugledni članovi društva, bilo zato što su u
sistem verovali ili su mu se samo prilagodili, a oni su bili studenti
na umetničkim akademijama, glumci, slikari, lekari...
Ali,
budimo objektivni, ne pokreće li baš sve promene u društvu upravo
nekakva kvazi-buržoazija i inteligencija i ne žele li slobodu ljudi
koji su u stanju zamisliti slobodu ili su je čak i osetili, a ne oni
koji za nju ne znaju niti su ikada znali? Malo suptilnosti i neko
promućurnije centralno pitanje bi od ovog inače prilično dobrog
filma napravili još bolji.
No comments:
Post a Comment