2016.
režija:
Gore Verbinski
scenario:
Justin Haythe, Gore Verbinski
uloge:
Dane DeHaan, Mia Goth, Jason Isaacs, Harry Groener, Celia Imrie,
Adrian Schiller, Ivo Nandi
Čini
se da je Gore Verbinski (“mastermind” iza franšize Pirates of
the Caribbian i američkih “vanilla” prerada japanskog Ringu
serijala) potrošio apsolutno sve kredite u Hollywoodu kada je njegov
The Lone Ranger poginuo na bioskopskim blagajnama, pa je sad
prinuđen da se vrati niskobudžetnim korenima i snima
internacionalne koprodukcije bez velikih zvezda. Ono “apsolutno”
shvatite vrlo relativno, jer u slučaju A Cure for Wellness
taj “mizerni” budžet iznosi 40 miliona dolara. Velikih zvezda,
doduše, nema, premda su i Dane DeHaan i Mia Goth potencijalno vruća
roba u bližoj budućnosti, a sve je otišlo na vizualije i efekte.
Da
se ne foliramo, horor-misterija A Cure for Wellness zaista
izgleda impozantno kada je reč o vizualima. Recimo da bi se paralele
mogle povući sa gothic klasicima, evropskim i američkim. Ipak je
radnja situirana u “ukleti zamak” u Švici (snimano ipak u
Nemačkoj) koji figurira kao bogataško lečilište i u sebi sadrži
negativca koji traga za večitom mladošću. Bogata tekstura kadrova
i scena je upotpunjena vrlo dobrom muzikom, što doprinosi stvaranju
izuzetne, divne i jezive atmosfere kojom dominiraju detalji poput
ljudskih tela u vodi, smežuranih leševa u staklenim buradima i više
jegulja nego što ćete videti u svim recentnim hororima skupa.
Zamislite nešto kao Sorrentinov film Youth u kojem je nešto
nalik na Shutter Island okrenuto na horor sa posvetama Seidlu,
von Trieru i Kubricku.
Ali,
avaj, problem je u tome što sav taj stil potpuno nepotkrepljen
ikakvom supstancom u vidu jezgrovite i svrhovite priče. Zapravo, sve
se toliko vuče i vuče, pa nam ono što nam je prijalo, to jest
koncentrirana atmosfera u polaganom tempu, postaje naporno negde na
polovini filma koji traje dva i po sata. Misterija celog tog mesta je
lagano providna, kao i njene usputne pod-misterije i sve se može
rasplesti na samo jedan način nakon što prođe kroz sve standarde
uklete bolnice u kojoj ludi doktori drže pacijente dok isti ne
polude i ne požele da ostanu doveka. Čak je i završni obračun
anti-klimaks.
Što
se priče tiče, naj junak Lockhart (DeHaan) je zaposlenik srednjeg
menadžmenta u firmi na Wall Streetu i zapravo potrčko velikim
gazdama koji ga šalju da pokupi najvećeg gazdu Penbrooka (Groener)
koji se povukao u narečeno lečilište sa namerom da tamo ostane.
Penbrook je, naime, potreban jer se protiv firme sprema sudski proces
za muljažu i, ako se on ne pojavi, cela firma odlazi na doboš.
Naizgled jednostavan zadatak pretvara se u izrazito kompleksan kada
se otkrije da to nije neka obična fancy banja, već krajnje sumnjiva
ustanova sa još mutnijom prošlošću koja uključuje opsesije
čistotom vode i krvi, incest, tlačenje kmetova i pobunu, te da će
nesrećni Lockhart tamo protiv svoje volje, a nakon saobraćajne
nesreće (jedne od najbolje snimljenih ikada), biti zadržan kao
pacijent.
Pitanje
svih pitanja je ko je tu lud, ko zbunjen i šta oni rade međusobno,
a odgovor se potencijalno krije u jedinoj pacijentici mlađoj od 100
godina. Ona se zove Hannah, igra je mršava i tužna Mia Goth
(Nymphomaniac vol. 2) i, Lockhart oseća, nekako je povezana
sa doktorom (Jason Isaacs koji pokušava da dostigne standarde starih
majstora, kako Frankensteina, tako i uglađenih nacista, bezuspešno)
koji upravlja celom tom institucijom. Ako je za utehu, Verbinski je
barem dobro izabrao glumce, DeHaan može da prođe kao mladi Leonardo
DiCaprio, samo još zbunjeniji, Mia Goth je sinonim za tihu patnju,
uz želju za otporom i neznanje kako bi isti izvela, a ostatak
ansambla ionako služi ili da “otvara” njih dvoje ili da se što
je moguće bolje utopi u scenografiju.
Iza
svega toga, naravno, stoji kritika savremenog kapitalizma, jer danas
je ionako sve kritika savremenog kapitalizma i individualizma. Jasno,
Lockhartove gazde su tu pravi “bad guys” jer oni predstavljaju
ambiciju za grabež, bez Boga i hijerarhije, kako to kaže ludi
doktor koji se protiv tog sveta navodno bori. Kako se bori?
Hijerarhijom, brijama na plemstvo, zdravstvenim fašizmom, čistom
vodom, živom vodom, Meher-babom, pizdom materinom. U tom konfliktu
hladne sadašnjosti i feudalne fantazije, Verbinski ne zna kojem bi
se privoleo carstvu, pa veći deo vremena balansira između obe,
zbunjen kao njegov junak. Ironija u svemu tome je što je on nakupio
40 miliona dolara i sve spucao u ono najpojavnije da bi se protiv tog
zlog kapitalizma borio, makar dok mu ponovo ne postane miljenik...
Uostalom, nije li sve povezano i vrlo fluidno po pitanju značenja u
ovom našem dekonstruktivistički obojenom svetu? Mislim,
kapitalizam, wellness i ostalo...
No comments:
Post a Comment