2017.
scenario
i režija: David Lowery
uloge:
Casey Affleck, Rooney Mara, Liz Franke, Will Oldham, Kesha Sebert,
David Lowery
Nekima
će ovo biti najbolji film godine, možda i nekoliko godina unazad.
Drugi će se, pak, upitati na šta su to trošili svoje dragoceno
vreme. Jedna stvar je sasvim jasna: A Ghost Story je iznimno
čudan film, definitivno najčudniji sa ovogodišnjeg festivalskog
ciklusa, i kao takav nije za svakoga niti će svakom upornom gledaocu
pružiti nagradu. Na ovaj način pokušavam da se ogradim i da kažem
da mi jedno gledanje u nezgodnom festivalskom terminu (pretponoćna
projekcija) možda nije dovoljno da bih ga u potpunosti prigrlio i da
ću možda biti u stanju napisati nešto pametnije nakon još jednog
gledanja, ako do njega dođe. Dotle – difuzni utisci.
Kako
volim da na film dođem sa što manje predznanja onog statističkog
tipa ili napaljen trailerom (koji i inače služi samo da napali i
neretko razočara), ono što me je privuklo je jedna potpuno
trivijalna informacija: Casey Affleck igra duha, onog sa plahtom
preko glave kao u nekoj dečijoj predstavici, i kroz veći deo filma
skoro bez reči pazi na svoju udovicu koju igra Rooney Mara. Oboje su
vrlo sposobni glumci da sa vrlo malo inputa naprave sjajne uloge, i
ovo je u teoriji glumački film, ali možemo li se zadovoljiti jednom
ucveljenom ženom i jednim skoro pa nepomičnim čaršavom koji nemo
bdije nad njom? Odnosno, koliko je moguće igrati osobu u večitoj
sadašnjosti patnje, a naročito sa dodatnim hendikepom u vidu
odsustva teksta i mimike, samo stavom. Dobro, barem je “ulaz”
duha u film briljantan, negde na 20-ak minuta, u dugom neprekinutom
kadru u mrtvačnici, nema laži, nema prevare, zaista je to Casey
Affleck.
Prvo
što će odbiti ljude je spor ritam, toliko spor da imamo
naturalistički potresnu scenu u kojoj Rooney Mara, bezimena do kraja
filma, onako mršava proždire pitu dok ne ode da povrati. Jasno, ovo
nije priča o duhovima za pored logorske vatre, o ukletim kućama,
uhođenju ili, sa pozitivne strane, o spiritualnom prisustvu koje
vodi nekoga kroz dalji život, ovo je film o žalovanju, i to ne
jednostranom, kao kad preživeli žali za pokojnikom, nego
obostranom, kad pokojnik zatlačen između svetova žali za životom.
Te ideje na kojima je zasnovana prva polovina filma nisu naročito
nove, poznate su nam iz više izvora, ali reditelj Lowery uspeva da
nam ih prenese na prilično unikatan način, koristeći oštre rezove
umesto pretapanja.
Druga
stvar koja će nas začuditi i dovesti na rub izdržljivosti je cela
druga polovina filma obeležena vrlo liberalnim tumačenjem vremena.
Jednom kad se udovica pomeri sa mrtve tačke i odseli (nikada nije
volela tu kuću na nekadašnjem ranču u ruralnom Texasu, što je i
bio predmet spora između nje i pokojnika dok je isti još bio živ i
klepao jedva slušljivu muziku), duh će ostati vezan za mesto i
pratiti nove stanare u toj kući. Radnja odatle ide i u prošlost, u
doba pionira i kauboja, ali i u budućnost, posmatrajući propadanje
kuće i izgradnju novog objekta na tom mestu, a ugođaj postaje na
tragu savremenih Malickovih filmova (The Tree of Life i
napred) sa sve temama koje ovog teksaškog sineastu preokupiraju:
prolaznost vremena, spiritualni svetovi, kreacija i destrukcija, sile
prirode, religija itd.
Od
Davida Loweryja možemo očekivati spor tempo i meandriranje u priči,
on je svoju karijeru gradio kao montažer na izrazito arthouse
filmovima tipa Primer Shanea Carrutha. Film koji je režirao,
Ain’t Them Bodies Saints, jedan spori, melanholični
neo-western / backwoods noir meandirarujeće priče i strašne
atmosfere, jedan je od onih koji su me ostavili bez daha. Slučajno
ili ne, u njemu su isto Casey Affleck i Rooney Mara igrali nekako
prokleti i ukleti par. Razlika je u tome što je tada Lowery imao
priču ili priče koje je hteo da ispriča, a ovde kao da pušta da
mu misli slobodno lete unaokolo u depresivnom raspoloženju.
Ako
pitate za negradu gledaocu, ima je. Jedna od njih je izuzetno
poetična fotografija na formatu 4:3 sa zaobljenim rubovima, kako u
kakvoj staroj priči o duhovima u tamnim i mutnim bojama melanholije.
Takvu fotografiju “soundtrack” kojim dominiraju tužni gudači
čak i za nijansu previše ističe. Druga stvar je gluma, jer se i
Casey Affleck i Rooney Mara trude da prevaziđu sami sebe na ono malo
prostora koliko imaju, a mi možemo vrlo jasno videti njihove
emocije, čak i kad su, kao u Affleckovom slučaju, skrivene pod
plahtom. Treća stvar je originalnost celog filma – ovako nešto
definitivno niste gledali do sada i to morate priznati čak i ako
mislite da je nebuloza.
U
konačnici, još uvek nisam siguran koliko je to nešto novo baš
toliko dobro. A Ghost Story je pažljivo urađen film, do
poslednjeg detalja. Namerno je takav kakav je. Zahtevan, čudan,
možda kontemplativan. Pojedina rešenja prolaze kao gotovo
genijalna, dok se iz nečeg drugog može iščitati pretencioznost. I
dalje mislim da zahteva barem još jedno gledanje...
No comments:
Post a Comment