2013.
scenario
i režija: Wojtek Smarzovski
uloge:
Bartolomiej Topa, Arkadiusz Jakubik, Julia Kiowska, Eryk Lubos,
Robert Wabich, Jacek Braciak, Marcin Dorocinski, Agata Kulesza,
Izabela Kuna
Wojtek
ili Wojciech Smarzovski je poznat reditelj u Poljskoj i po evropskim
festivalima. Prepoznatljiv je po sirovom, direktnom stilu i temama
koje se bave ljudskom gadošću, bilo na komičan, bilo na tragičan
način. Njegov stav mu verovatno neće doneti mnogo prijatelja na
uticajnim mestima u Poljskoj, pošto se obračunavao sa bukvalno
seljanima, građanima, crkvom i svim režimima koji su se izmenjali u
Poljskoj u prethodnih sto godina, a izmenjalo ih se mnogo. Zato je,
reklo bi se, miljenik filmskih fondova i upravo je na taj način
finansirana Drogowka, manični triler o korupciji u varšavskoj
saobraćajnoj policiji koja je samo vrh ledenog brega sveprožimajuće
korupcije i gadosti u vrloj, novoj kapitalističkoj Poljskoj.
Isprva
će vam trebati vremena da se naviknete na tempo i upoznate sa
likovima. U početku će to ličiti na “ensamble cast” pandurski
film koji prati sedmoricu saobraćajaca u svakodnevnim dužnostima i
privatnim životima. Oni nisu nikakvi heroji, oni su prikazani kao
ljudi sa manama (i skoro bez vrlina), agresivni jedni prema drugima i
prema ljudima generalno, pijani na dužnosti i van nje, skloni
ludačkim provodima sa mnogo cuge i kurvama, neki su rasisti, neki
zelenaši, a primanje mita u novcu, robi i uslugama im nije strano.
Zbog toga je njihovo odeljenje pod lupom unutrašnje kontrole.
Taj
uvod je ispraćen munjevitom montažom, takvom da spotovi za
elektronsku muziku deluju dosadno kao da su ih režirali televizijski
realizatori. Druga važna stvar tu je igrarija sa video formatima
koja doprinosi realnosti. Tako imamo regularne filmske snimke, snimke
sa nadzornih kamera i amaterske snimke sa mobilnih telefona. Sve
deluje prljavo i konfuzno, pa gledaocu treba vremena da se navikne.
Iz
tog veselog društvanceta večito pijanih pandura će se Krol (Topa)
izdvojiti kao protagonista, nesrećnim spletom okolnosti ili voljom
nekakvog spoljnog faktora. Veselnik je nakon saznanja da ga žena
vara sa kolegom Lisowskim (Dorocinski) noć proveo sa prijateljima,
cugom i kurvama i na kraju zaspao u autu. Lisowski je sutradan
pronađen mrtav i Krol je idealan osumnjičeni: dugovao mu je lovu,
žena ga je varala i još mu je pretio telefonom. Krol se ne seća
ničega, a ni kolege nisu od pomoći, pa mora uporedo da beži od
inspektora iz odeljenja za ubistva, priseti se prethodne noći i
dokaže svoju nevinost. Ispostavlja se da je Lisowski bio serijski
ucenjivač i vrlo vešt igrač sa novcem, ali pitanje je da li je
naleteo na većeg igrača od sebe, ucenjivao pogrešnog ili šta već.
Bilo kako bilo, Krol mora sve to da otkrije preturajući po
stanovima, štekovima, mobilnim telefonima i USB diskovima pokojnika,
a istraga ga vodi do korupcije na najvišem nivou.
Kada
se radnja filma potpuno prešalta na nešto klasičniji triler, tempo
se minimalno usporava, a fotografija postaje za nijansu
konvencionalnija i montaža nešto mirnija. Drogowka ipak
nijedne sekunde ne pada u dinamici, amaterski snimci sa mobilnih
telefona su stalno prisutni. Sa jedne strane, to je neverovatno
privlačno jer gledaoca prosto zakuca za ekran, dok sa druge strane
ostavlja utisak neurednosti i nekoherentnosti u nimalo jednostavnom
krimi-zapletu. Smarzovski je vešt autor i priču će sigurno
privesti kraju, ostavljajući vrlo malo započetih, a nezavršenih
pod-zapleta i vinjetica. Ipak, utisak je da bi film bio uspešniji i
komunikativniji kada bi nam dao malo vremena za odmor i povremeno nas
podsetio ko tu koga i zašto ganja.
Smarzovskog
je vrlo malo briga za to, pošto se čini da je on na misiji da nas
devastira ili da nas makar dobro izudara kratkim kadrovima, brzim
dijalozima i scenama iz poljske svakodnevice obeležene korupcijom,
prostaklukom, nemoralom, sitnim i krupnim gadostima. Deo korupcije
dolazi “odozdo”, od nesrećnika koji se na taj način vade iz
sranja, a deo dolazi sa najvišeg nivoa, gde je telefonski poziv
dovoljan da sjebe koncepciju. Na par mesta Smarzovski će nas
počastiti urnebesnim crnim humorom kakav se retko viđa u
konvencionalnoj kinematografiji, a detalja je previše da bih ih
nabrajao.
Drogowku
vredi pogledati i ima moju preporuku. Pitanje je samo da li ćete
izdržati ono što vidite.
No comments:
Post a Comment